По празния поглед на моя колега разбрах, че ентусиазмът ми от шофирането на Hyundai Ioniq 6 N модел 2026 г. се посреща със сериозен скептицизъм. Как е възможно електрически автомобил да предложи усещането зад волана на спортен автомобил от световна класа с автоматична трансмисия с двоен съединител? Е, от Hyundai са намерили начин.
Направих кратко кръгче с Ioniq 6 N като част от задълженията ми в журито на Световните автомобилни награди за 2026 г. Там изпробвах изцяло електрическия седан със задвижване на четирите колела и мощност 601 к.с. по криволичещите пътища в каньоните на Южна Калифорния. Всъщност мощността временно достига 641 к.с. чрез функцията N Grin Boost. По тези пътища най-силно впечатление правеше колко забавен и ангажиращ е автомобилът за шофиране с активиран режим N e-Shift. Този режим електронно симулира смяна на предавки чрез пера на волана с такава автентичност, че може да ви заблуди, че управлявате Porsche със светкавично бърза автоматична трансмисия с двоен съединител.
Електрически автомобил със собственоръчна смяна на предавките
Функцията за симулирана смяна на предавките дебютира в SUV модела Ioniq 5 N на Hyundai, но Ioniq 6 N използва подобрена версия в ниския, изключително стабилен и спортен седан. Моите наблюдения не се измерваха във времена за обиколка или странично плъзгане в режим „дрифт“, а бяха чисто субективни впечатления от шофиране по обществени пътища. Въпросът беше: забавлявах ли се?
„Забавлението“ е трудно за дефиниране, но много автомобили са изгубили своята острота при шофиране. Скорошни примери включват BMW M5 и Subaru WRX, които са безспорно бързи, но им липсва връзката между водача, автомобила и пътя.
Въпреки че е електрически, Ioniq 6 N предоставя всички усещания и вълнение, които очаквам от един високопроизводителен автомобил. Издърпването на скоростния лост за превключване нагоре или надолу не просто сменя „предавката“ – то е съпроводено от отчетливо изщракване, сякаш се случва реална механична смяна. Това се съчетава изненадващо добре със симулирания звук на двигателя N Activ Sound+, който е обновен в 6 N. На „празен ход“ оборотомерът едва доловимо подскача около 1000 об/мин, докато приглушеното боботене на симулирания двигател вибрира от задния субуфер на колата.
Единственият момент, в който звуковите ефекти на двигателя изглеждат изкуствени, е когато се генерират при паркиран автомобил, както и в диапазона на високите обороти. Във всички останали случаи, убедителните звуци при понижаване на предавка и фалшивото припукване при намаляване на скоростта са най-реалистичните симулирани звуци на двигател, които съм чувал в електрически автомобил.
Комбинацията от директни, отчетливи симулирани смени на предавките и ускорение без никакво забавяне е изживяване, различно от повечето бензинови спортни автомобили. Няма забавяне на турбото, няма нужда да чакате оборотите да достигнат пикова мощност или въртящ момент и няма резки понижения на предавките заради лоша логика на трансмисията. Просто превключвате и колата се изстрелва. Толкова е просто.
Стабилно поведение на пътя
Нищо от това не би имало голямо значение, ако Ioniq 6 N беше муден за управление, но той е всичко друго. Освен че е просто бърз – защото в днешно време дори триредови електрически SUV модели могат да ускорят от 0 до 100 км/ч за под 4 секунди – Ioniq 6 N е стабилен и притежава отзивчивостта и обратната връзка от волана, които търся в един компактен и пъргав спортист със задвижване на четирите колела и 641 к.с. На студени гуми и студен път Ioniq 6 N не се поколеба да направи дрифт с четирите колела, който беше лесно коригиран благодарение на навременната информация, предадена през волана.
Но беше ли забавно?
Забавлявах ли се? Абсолютно. Смехът ми го доказа. Докато много спортни седани и SUV модели са способни, те не са забавни за шофиране поради усещането за откъснатост от автомобила. Ioniq 6 N е суров и директен по начин, който не бихте очаквали от електрически автомобил.
Планира се Hyundai Ioniq 6 N модел 2026 г. да влезе в продажба в началото на 2026 г., въпреки че все още нямаме подробности като цена или пробег. SUV еквивалентът на 6 N, Ioniq 5 N, стартира от 68 800 долара в САЩ (с включена доставка) и ако 6 N се предлага на подобна цена, той лесно може да се превърне в един от най-добрите спортни автомобили в този ценови диапазон, независимо дали изгаря бензин или електрони.
Последвайте ни в Google News