Hyundai Mobis, подразделението за компоненти на Hyundai Motor Group, обяви, че е разработило технология, способна да потуши пожар в клетка на батерия на електрически автомобил и да предотврати неконтролируема верижна реакция на прегряване.
Според компанията новата технология е първата, която не просто забавя, а напълно предотвратява този опасен процес. Системата използва специален пожарогасителен агент, който се впръсква директно в засегнатата зона до пет минути след възникване на запалването, преди то да се разпространи към съседни клетки.
Сензори следят температурата и напрежението на батерията в реално време, а специализиран софтуер определя кога и къде точно да се активира противопожарната система. Това представлява значителна стъпка напред в сравнение със съществуващите методи, които разчитат предимно на топлоустойчиви материали за забавяне на процеса.
Неконтролируемото прегряване е един от основните рискове при литиево-йонните батерии, използвани в електромобилите, и може да доведе до сериозни пожари и експлозии. С развитието на технологиите, които осигуряват по-голям пробег и по-бързо зареждане, производителите на автомобили и компоненти активно търсят решения за повишаване на безопасността при съхранението на големи количества енергия.
В тази насока работят и други компании. Mercedes-Benz Group и технологичната компания Factorial например разработват батерия с твърдотелен електролит, която също намалява риска от прегряване и пожар.
Регулаторните органи по света също въвеждат по-строги изисквания за безопасност. През 2021 г. Китай задължи производителите да оборудват електромобилите със системи за ранно откриване на повреди в батерията. В САЩ Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) въведе правило, което влезе в сила през март. То изисква автомобилните компании да документират тестовете и мерките за безопасност, които прилагат, включително системи за предупреждение при опасност от прегряване.
От Hyundai Mobis коментираха, че с появата на по-големи електромобили с увеличен пробег, стандартите за безопасност на батериите стават все по-стриктни. Компанията заяви, че ще продължи да разработва усъвършенствани системи за батерии, които отговарят и надхвърлят световните стандарти. Във връзка с новата система вече са подадени три заявки за патенти в Южна Корея и в чужбина.
Освен това, миналата година компанията представи и специален материал от алуминиева сплав и хладилен агент, предназначен да предотвратява прегряването на батериите дори при бързо зареждане.
Последвайте ни в Google News