Hyundai Motor Türkiye обяви плановете си да произвежда електрическия модел IONIQ 3 в Турция от 2026 г. С това компанията ще се превърне във втората марка, която сглобява електрически автомобили в страната, и първият чуждестранен автомобилен производител, който предприема такава стъпка.

По време на изложението IAA Mobility 2025 в Мюнхен генералният мениджър на Hyundai Türkiye, Мурат Беркел, разкри стратегическото решение на компанията да навлезе в производството на електрически автомобили. В изявление за Анадолската агенция (АА) той подчерта, че това ще бъде първият електромобил на Hyundai, произвеждан в Турция за европейския пазар.

Беркел заяви, че Hyundai ще стане втората марка след TOGG, която произвежда електрически автомобили в Турция, и първата сред чуждестранните автомобилни производители.

Световният пазар на електромобили бележи силен растеж

Мурат Беркел изтъкна стабилния растеж на световния пазар на електрически автомобили, като отбеляза, че продажбите са надхвърлили 10,5 милиона броя през първите осем месеца на годината, достигайки 18% от общия пазарен дял.

Той посочи, че днес в света има повече от 500 електрически модела, а до 2030 г. се очаква броят им да надхвърли 1000. Според него възходящата тенденция при електрическите автомобили в световен мащаб е много ясна.

В Европа продажбите на електрически автомобили са надминали 1,2 милиона броя, докато Турция продължава да отчита рекорден растеж в сектора.

Турция се очертава като четвъртия по големина пазар в Европа

Продажбите на електрически автомобили в Турция са нараснали от 1% преди пет години до 15% днес, като очакванията са да надхвърлят 30% до 2030 г. Беркел подчерта експоненциалния растеж на турския пазар, който позиционира страната като четвъртия по големина пазар на електрически автомобили в Европа.

Той обясни, че производството на модела IONIQ 3 ще започне от следващата година. Това ще бъде първият електрически автомобил, който Hyundai произвежда в Европа, и то именно в Турция. Моделът ще се произвежда в завода в Измит, като основните пазари за износ ще бъдат Великобритания, Германия и Франция.

IONIQ 3 ще бъде разработен на базата на глобалната модулна платформа за електромобили (E-GMP), което представлява важен етап за турската автомобилна индустрия. Беркел отбеляза, че благодарение на E-GMP на една и съща инфраструктура могат да се произвеждат много електрически модели от А до Е сегмент, а Hyundai ще бъде първият чуждестранен производител, който ще въведе тази технология в Турция.

Заводът на Hyundai поддържа годишен производствен капацитет от 245 000 автомобила, като в момента там се произвеждат моделите i10, i20 и Bayon. През 2027 г. ще бъдат представени напълно обновените дизайни на i20 и Bayon, заедно с техните хибридни версии.

Инфраструктурата за зареждане е конкурентна на европейската

В отговор на притесненията относно инфраструктурата за зареждане, Беркел подчерта значителните подобрения в мрежата за зареждане на електрически автомобили в Турция.

Той заяви, че в момента в страната има повече от 30 000 точки за зареждане, което е увеличение с 50% в сравнение с миналата година. Според него, в сравнение с Европа, Турция е в много добра позиция по отношение на броя на зарядните точки на автомобил. Зарядните станции са станали достъпни както за градска употреба, така и за пътувания на дълги разстояния.

Генералният мениджър също така отбеляза, че притесненията относно стойността при препродажба на електрически автомобили са намалели. Дилърите вече уверено купуват и продават употребявани електрически коли, което създава вторичен пазар и облекчава страховете от обезценяване.

Промяна в нагласите на потребителите и бъдещи инвестиции

Беркел коментира, че предразсъдъците на турските потребители към електрическите автомобили бързо намаляват, а притесненията относно зареждането, пробега и препродажбата вече не са водещи теми в разговорите. Той обясни, че старата представа е отминала и хората вече не се тревожат дали ще останат на пътя, или дали ще могат да продадат своя електромобил. След като го използват и видят неговия комфорт, икономичност и екологични предимства, те не искат да се връщат към двигателите с вътрешно горене.

Той изтъкна и икономическите предимства, като отбеляза, че батерия, заредена у дома за 450 турски лири, може да осигури пробег от 600 километра, което предлага значителни предимства в сравнение с конвенционалните автомобили.

Hyundai Motor Group планира да инвестира 90 милиарда долара в световен мащаб до 2030 г., като представи 21 изцяло електрически и 13 хибридни модела. Беркел заяви, че с глобалния растеж на Hyundai, компанията ще расте паралелно и в Турция, като целта за продажби е 90 000 автомобила до 2030 г., значителна част от които ще бъдат електрически.

В заключение той изрази увереност, че интересът към електрическите автомобили ще се увеличи още повече през следващия период и че Турция ще бъде един от най-важните центрове в Европа в тази трансформация. Паркът от електрически автомобили в страната вече е надхвърлил 200 000 броя, като прогнозите са да достигне един милион до 2030 г., което ще изисква броят на точките за зареждане да наближи 100 000.

, ,

Подобни публикации