Илон Мъск обяви, че настоява Tesla да увеличи производството си на електрически автомобили. Причината е очакваният от него скорошен ръст в търсенето на технологии за автономно управление.
Производствените планове на Tesla претърпяха значителни промени през последните пет години. В началото на десетилетието компанията растеше с около 50% на годишна база и си постави за цел да произвежда 20 милиона автомобила годишно до 2030 г.
Към днешна дата Tesla разполага с производствен капацитет от под 3 милиона автомобила годишно, като използва само около 60% от него поради слабото търсене. Тази ситуация накара компанията да преосмисли плановете си за нови заводи, включително и за вече обявения завод в Мексико.
Нов тласък в производството
По време на представянето на финансовите резултати за третото тримесечие, главният изпълнителен директор Илон Мъск обяви, че компанията отново ще увеличи производството. Той заяви, че е уверен в разширяването на капацитета на Tesla и намерението е това да се случи възможно най-бързо. Мъск призна, че преди е бил резервиран към подобен ход, докато не е имало яснота относно постигането на напълно автономно управление без надзор. Сега обаче той смята, че тази яснота вече е налице и е логично производството да се разшири.
Мъск за пореден път изрази своята „100-процентова увереност“, че Tesla ще разреши проблема с автономното управление – твърдение, което той отправя всяка година през последните шест.
Според него търсенето вече няма да бъде проблем, щом хората могат да пишат съобщения в колите си. Той обясни, че ключовата функционалност се свежда до това дали можеш да използваш телефона си, докато си в колата. Ако отговорът е „да“, тогава всеки, който може да си позволи такъв автомобил, ще го купи.
Той добави, че най-значителното увеличение на производството ще дойде от модела Cybercab, който се очаква да влезе в производство през второто тримесечие на 2026 г. Този автомобил няма волан и педали, което означава, че ще бъде безполезен, ако дотогава Tesla не разполага с работеща система за автономно управление.
Главният изпълнителен директор потвърди очакванията си, че до края на годината Tesla ще премахне оператора по безопасност от своите автономни таксита (Robotaxi) в Остин, Тексас, и ще пусне системата за автономно управление без надзор за потребителските автомобили в същия срок.
Анализаторски коментар
Да се увеличава производството въз основа на предполагаемо търсене, породено от функция, която все още не е завършена и чиито срокове за пускане са били многократно грешно прогнозирани, е рискован ход.
Илон Мъск често казва, че хората не разбират колко въздействаща ще бъде технологията за автономно управление. Всъщност те вероятно разбират. Той бърка недоверието на хората към неговите срокове с недоверие към самата технология.
Ако Tesla действително успее да предложи напълно автономно управление в автомобилите си с новия хардуер, това със сигурност ще доведе до значително увеличение на търсенето.
Въпреки това, компанията едва ли е толкова близо до целта, колкото Мъск се опитва да убеди акционерите. Премахването на операторите по безопасност от такситата в Остин е едно, но това се случва в географски ограничени зони с множество специфични условия.
Активирането на напълно автономно управление в потребителските автомобили, при което Tesla поема пълна отговорност за системата, е съвсем различно предизвикателство, за което производителят все още не изглежда готов.
Все пак от този ход може да произлезе и нещо положително. Ако Tesla увеличи производството на Model 3 и Model Y в очакване на автономната технология, това може да доведе до по-ниски цени за потребителите.
Последвайте ни в Google News