Компанията Rivian таксува клиентите си значителна сума за смяна на 12-волтовите батерии, като не им оставя друга алтернатива освен да платят. Производителят заплашва да анулира гаранцията, ако собствениците закупят стандартна батерия от търговската мрежа. След като обаче известен инфлуенсър повдигна въпроса, Rivian обеща да промени политиката си и да улесни собствениците при извършването на подобни ремонти.
Скъпа поддръжка и заплаха за гаранцията
Компаниите често се опитват да обвържат клиентите си със скъпи планове за ремонт и поддръжка, като ги заплашват с анулиране на гаранцията при използване на алтернативни части или услуги от неоторизирани сервизи. Това е обичайна практика за големите корпорации, но дори и по-малки стартъпи вече усвояват тези навици. Независимо дали причината е нежелание клиентите да правят промени по автомобилите си, или просто защото „знаят по-добре“, дори смяната на 12-волтовите батерии на пикап Rivian може да анулира гаранцията.
Точно това установява Зак Нелсън от YouTube канала JerryRigEverything, когато батериите на неговия автомобил се изтощават след три години и половина експлоатация. Той смятал, че подмяната им е лесна задача, особено след като е извършвал далеч по-сложни ремонти по своите превозни средства. Нелсън поискал от Rivian да му продадат батериите, за да може да ги монтира сам, но получил учтив отказ. Освен това бил информиран, че закупуването на стандартни заместители „би могло“ да анулира гаранцията му.
Цената на проблема
Проблемът се крие във факта, че Rivian изисква солидна сума за процедурата. Една батерия се продава за 256 долара, а много от автомобилите от първо поколение, включително този на Зак, се нуждаят от две. Това е повече от двойно по-скъпо в сравнение с повечето алтернативни батерии със сходен размер. Rivian добавя и 210 долара за труд, което след включване на данъците увеличава общата цена до 775 долара.
За да усложни нещата още повече, Rivian използва батерия със собствен, нестандартен формат, така че само компанията може да осигури замяна. Стандартните батерии, дори когато външните им размери са идентични, имат различно разположени клеми. Това прави използването на алтернативен продукт още по-трудно. Все пак ентусиасти вече са разработили адаптери, които преместват клемите на стандартните батерии и позволяват монтирането им в автомобил на Rivian.
Реакцията на компанията и бъдещите планове
Тъй като Зак е известен инфлуенсър, той отбелязва Rivian в своята публикация. Както се и очаква, софтуерният директор на компанията, Уасим Бенсаид, бързо се намесва, за да успокои напрежението. Бенсаид обяснява, че за смяната на батериите е необходим диагностичен инструмент за инициализиране на новия компонент и изчистване на кодовете за грешки. Въпреки това той признава, че Rivian би могла просто да инструктира собствениците да сменят батериите, като поддържат свързан 12-волтов източник, за да не се задействат системите за грешки на автомобила. Като технически грамотен човек, Зак би знаел как да извърши това.
Уасим Бенсаид обещава, че Rivian ще въведе специално сервизно меню в инфоразвлекателната система на автомобила. Това би трябвало да позволи на собствениците сами да извършват подобни ремонти в бъдеще. Новината е отлична, но не бива да се забравя, че този проблем вероятно нямаше да бъде на дневен ред за Rivian, ако не беше повдигнат от профила на JerryRigEverything, който има близо един милион последователи в X и почти 10 милиона абонати в YouTube.
Сравнение с подхода на Tesla
Въпреки че Tesla често е обект на критики, лидерът на пазара на електрически автомобили от години предоставя публичен достъп до своите ръководства за ремонт. Същевременно компанията предлага много подробно сервизно меню в автомобила, с което технологичните ентусиасти обичат да работят. Производителят също така улеснява собствениците да поръчват части за своите автомобили и да получават достъп до информация за диагностични инструменти, които им позволяват сами да извършват дребни ремонти.
Последвайте ни в Google News