Под ръководството на президента Ибрахим Траоре, Буркина Фасо лансира първата си марка за електрически автомобили, сглобявани в страната – Itaoua. Името е в чест на село, разположено близо до столицата Уагадугу. Конят, изобразен в логото, символизира сила, престиж и дълголетие.
Абдулатиф Руамба, генерален директор на Itaoua, припомня началото на този път. Той обясни, че производството е стартирало през януари 2025 г., когато са започнали и продажбите на електромобилите. Първоначално са предложени два базови модела – Itaoua Sahel и Itaoua Native. По-късно към тях са се присъединили и други варианти като Itaoua Tenakuru и пикапът Itaoua Land Elder.
Според Руамба, днес е възможно човек да шофира комфортно, с ниски разходи и същевременно да опазва околната среда за бъдещите поколения. Той добави, че управлението на електрически автомобил Itaoua е пряк принос към тази кауза.
Икономични и модерни
С техническата подкрепа на Китай, електрическите автомобили се сглобяват в Уага 2000, район, намиращ се на 25 км от столицата. Според Руамба, инженерите от Буркина Фасо са преминали обучение в китайски заводи и сега прилагат знанията си на африканска земя. Той заяви, че към момента марката се занимава само със сглобяване, но има „перспектива за създаване на собствени дизайни през следващите години“.
Директорът също така цени партньорството със страните членки на БРИКС. Той отбеляза, че компанията работи в бизнес среда със страни като Китай и Русия в рамките на взаимноизгодно партньорство, а не модел на сътрудничество, при който едната страна е експлоатирана. По думите му, всеки получава своя дял, като същевременно се осъществява и процес на трансфер на технологии. Именно затова техниците на компанията са били обучени в чужбина и днес прилагат наученото в полза на Itaoua, Буркина Фасо и Африка като цяло.
Въпреки дебатите около използването на минерали като литий и кобалт, електрическите автомобили имат по-ниско въздействие върху околната среда поради липсата на директни емисии на CO2 и други замърсители.
Най-популярният модел на Itaoua е Sahel – компактен, изцяло електрически автомобил, оборудван с GPS, Bluetooth и система за соларно зареждане. Пълното зареждане струва между 3 000 и 6 000 западноафрикански франка. Търговският представител Шейх Омар Коне изтъква ефективността на модела, като посочва, че Itaoua Sahel има пробег до 330 километра и може да се зареди само за 30 минути у дома или на бързозарядни станции.
Служителят вярва, че голямото предимство на електрическите автомобили е ниската цена на изминат километър. Коне подчерта, че колите са икономични, екологични и от основно значение за страна, която изпитва трудности с управлението на горивата. Той смята, че с електрическите превозни средства ще се помогне на населението да се придвижва по-лесно и устойчиво.
Таксиметрови услуги, базирани на приложение
Itaoua инвестира и в хибридни модели като Tenakuru, оборудван с 3D камери, панорамен покрив и три режима на шофиране: икономичен, нормален и спортен. Според представители на автомобилния производител, тази нова индустрия е част от стратегията на правителството на Ибрахим Траоре за постигане на енергиен суверенитет, като същевременно се осигурява заетост за младежта в страната.
За Омар Коне това е време на напредък. Той е на мнение, че страната се развива в няколко аспекта: транспорт, инфраструктура и много други. Много жители на Буркина Фасо вярват в преминаването към електрически автомобили. Вече са продадени коли на държавата, на частни лица и дори на компания, която оперира с електрически таксита, което показва, че са на прав път.
В момента около 30 електрически таксита от марката, създадена от правителството на Буркина Фасо, се движат в столицата Уагадугу. Генералният директор на Itaoua, Абдулатиф Руамба, разкри планове за разширяване на този автопарк до над 100 автомобила през следващите месеци.
Руамба подчерта, че вече имат партньори, които закупуват електрически автомобили Itaoua и стартират услуги за транспорт с мобилни приложения. Вместо автомобили с гориво, вече има изцяло електрически превозни средства, които извършват тези услуги.
Той добави, че е важно да се отбележи, че повечето таксита в Буркина Фасо са доста стари, вносни превозни средства, известни с прозвището „France Au Revoir“ (Сбогом, Франция). Тези коли пристигат в страната вече много износени. Целта на компанията е да създаде нова динамика, която да позволи на таксиметровите шофьори да използват чисто нови превозни средства, които са много по-рентабилни в сравнение с тези, задвижвани от изкопаеми горива.
В заключение той прогнозира бъдещето на тази устойчива трансформация, като изрази увереност, че през следващите години компанията ще може първо да стъпи на пазара в Западна Африка, след това в цяла Африка, а защо не и да достигне до европейските, американските и азиатските пазари.
Последвайте ни в Google News