Jeep Compass e-Hybrid (2025) преглед: Само името ли му е Jeep?

Новият семеен Jeep Compass е вече тук, базиран на платформата STLA Medium и оборудван с „мек“ хибрид. Моделът се предлага на конкурентна цена, но изглежда се е отдалечил от традиционните ценности на марката.

Jeep прави нов опит да се наложи в силно конкурентния сегмент на семейните SUV автомобили. Новото поколение на Compass е проектирано да бъде по-практично, надеждно и лесно за употреба в сравнение с предшественика си.

Това не е особено висока летва, тъй като предишният модел имаше сериозни недостатъци. Нека видим как Jeep са подобрили своя SUV от среден клас.

Накратко

Плюсове: Тих двигател; балансирано пътно поведение; просторен интериор; прецизно управление.

Минуси: Мудна динамика; бавна инфоразвлекателна система; липса на версия със задвижване на четирите колела.

Какво е новото?

На практика целият автомобил е нов. Compass вече е основен продукт за Jeep, който се бори за внимание в най-оспорвания пазарен сегмент в Европа.

Ръководството на марката се надява този модел, подобно на по-малкия Avenger, да привлече нови клиенти. За целта се залага на комбинация от практични решения и максимални „възможности“ – дори това да не означава традиционните за Jeep качества, като например представяне в тежки офроуд условия. Вместо това, маркетингът набляга на идеята, че Compass е способен да се справи със съвременния живот. Фабио Катоне, ръководител на Jeep за Европа, заяви пред CAR, че целта е да се подобрят и да станат най-добрите в класа по отношение на възможностите на автомобила. Той обясни, че след като е попитал много хора в компанията какво означава това, е получил различни отговори. Според него това е способността да се движиш извън пътя, но също така и да се справиш с крещящите деца на паркинга на супермаркета, докато носиш пълни торби. Катоне обобщи, че компанията разглежда „възможностите“ като способност за преодоляване на препятствия – както извън пътя, така и в живота.

Марко Монтепелосо, ръководител на продуктовото планиране на Jeep за Европа, добави, че когато говорят за възможности, имат предвид нещо повече от ъгли на заход и отход. Той подчерта, че искат да са сигурни, че всичко, което правят по отношение на офроуд атрибутите, носи реална полза в ежедневието.

Под каросерията се крие платформата STLA Medium на Stellantis, която се използва и от Vauxhall Grandland, Peugeot 3008 и 5008, както и от Citroën C5 Aircross. Тази архитектура позволява използването на „меки“ и плъгин хибриди, както и на изцяло електрически версии.

Какви са техническите характеристики?

За момента Compass с двигател с вътрешно горене се предлага само с 48-волтов „мек“ хибрид, означен като e-Hybrid. Плъгин хибридна версия ще се появи по-късно, през 2026 г. Наличен е и изцяло електрически модел Compass, който е тестван отделно.

Версията e-Hybrid използва 1.2-литров „мек“ хибрид, който развива обща мощност от 143 к.с. от двигателя и електромотора. Задвижването е само предно, а мощността се предава към колелата чрез шестстепенна скоростна кутия с двоен съединител. Jeep обявява ускорение от 0 до 100 км/ч за 10 секунди, максимална скорост от 195 км/ч и среден разход на гориво от около 5.9 л/100 км.

Всъщност, нито една версия на Compass с двигател с вътрешно горене не предлага задвижване на четирите колела. Както този „мек“ хибрид, така и предстоящият плъгин хибрид са само с предно предаване. Доста нетипично за Jeep е да не предлага дори опционално задвижване на всички колела.

Какво е усещането зад волана?

Това, което изглежда отличава Compass от другите автомобили на същата платформа, е управлението. То е с прогресивна настройка, което означава, че ъгълът на завиване се увеличава с по-голямо завъртане на волана, за разлика от системите с постоянно предавателно число. Това позволява спокоен стил на шофиране, изискващ малко усилия при движение с постоянна скорост и по-малко въртене на волана в остри завои.

Тестовото шофиране се проведе в и около Барселона, преминавайки през градски улици, натоварени магистрали и по планински пътища със завои. Като цяло комфортът на возене и шумоизолацията са впечатляващи, независимо от ситуацията. Накланянето на каросерията е добре овладяно, гумите на тестовите автомобили (Michelin e-Primacy) бяха тихи, а неравностите се поглъщаха ефективно. Окончателната оценка ще бъде направена след тест на модела във Великобритания, но първите впечатления са добри.

Хибридната система e-Hybrid се справя задоволително. Трицилиндровият турбо двигател работи усърдно и с леко жужене през повечето време, като се изключва и преминава на електричество при ниски скорости или в трафик, за да подобри икономичността. Скоростната кутия с двоен съединител работи добре, но понякога може да придърпва при бавно движение. Динамиката обаче не е нищо специално – за по-бърза версия на Compass ще трябва да се избере електрическият модел или да се изчака плъгин хибридът.

Направихме и кратко излизане извън пътя по прашни, чакълести пътеки, където Compass се представи напълно адекватно. Системата Selec-Terrain, която променя режимите на шофиране, не изглеждаше да има голям ефект, въпреки добавянето на режим за пясък и кал. Цялото преживяване обаче се стори донякъде безсмислено, когато един мъж с Renault Trafic ни последва и се справи със същия маршрут също толкова добре.

Какъв е интериорът?

Ако сравним всички автомобили, базирани на същата платформа, интериорът на Grandland прилича на немска летищна зала, този на C5 Aircross – на всекидневната на Салвадор Дали, а Peugeot 3008 създава усещане за прекалено натруфен стил на френско модно ревю. Кокпитът на Compass, от друга страна, е по-земен и практичен, без да се усеща евтин.

Таблото има множество гумирани материали и ниши за съхранение, както и изключително широк и лъскав екран на инфоразвлекателната система, включен във всяко ниво на оборудване. Усещането е за добра сглобка. Като цяло обаче интериорът е доста сив и скучен – биха му отивали по-интересни цветови комбинации.

Естествено, има много общи компоненти (все пак това е автомобил на Stellantis), но воланът има някои приятни уникални детайли, а скоростният лост на централната конзола има приятно гумирано усещане при завъртане. Инфоразвлекателната система е обща за всички модели и е… приемлива. Понякога е малко бавна, но е сравнително лесна за управление. Jeep са улеснили работата с нея, като са добавили ред физически бутони отдолу.

Седалките са удобни и предлагат добри възможности за регулиране, както и воланът. Тапицерията е от доста издръжлив винил. Пространството на втория ред е достатъчно за високи възрастни, седящи зад високи шофьори, а обемът на багажника е същият като на Vauxhall Grandland – 550 литра, разделени от двоен под.

Преди покупка

В момента Compass се предлага в две нива на оборудване: Altitude (с цени от £34 520) и First Edition (от £35 720). Оборудването Altitude е напълно достатъчно и включва 19-инчови джанти, автоматични LED фарове, електрически огледала, двузонов климатроник, система за контрол на сцеплението Selec-Terrain, множество системи за безопасност, безключов достъп и стартиране, както и парктроник отпред и отзад.

Версията First Edition добавя по-големи 20-инчови джанти, матрични LED фарове, осветена предна решетка, безжично зарядно устройство, електрическа задна врата, отопляеми седалки и отопляем волан. Странното е, че аларма е включена само в това ниво на оборудване, което е доста нелогично.

Изглежда, че по-семплият вариант на Compass е по-добрият избор. Като се имат предвид не особено добрите впечатления от плъгин хибрида C5 Aircross и липсата на финес в работата му, не бихме препоръчали да го изчаквате. Динамиката на модела e-Hybrid е адекватна, а нивото на оборудване Altitude предлага достатъчно екстри за около £34 000 – по-ниска стартова цена от тази на Vauxhall Grandland или Peugeot 3008.

Базовият Nissan Qashqai обаче е по-евтин, както и базовият Ford Kuga, който обаче предлага по-малко оборудване. Като цяло, Compass e-Hybrid е сравнително конкурентен по отношение на цената, което може да му даде предимство.

Заключение: Jeep Compass e-Hybrid

Фокусът на Jeep върху „възможностите“ до голяма степен се е отплатил, като Compass се усеща като практичен и лесен за ежедневието автомобил. Шофирането му не предизвиква силни емоции, тъй като не е нито интересен, нито вълнуващ. Задвижването му също можеше да бъде по-плавно. Но моделът е тих, комфортен и – нещо, което изглежда рядкост в наши дни – вероятно няма да създава главоболия на собственика си.

Техническите данни са за Jeep Compass e-Hybrid Altitude.

Основни спецификации

Цена на нов автомобил: £34 520

Наличен за продажба: Да

Двигател: 1199 куб. см, 3-цилиндров турбо двигател и електромотор, обща мощност 143 к.с., 201 Нм въртящ момент

Трансмисия: 6-степенна автоматична с двоен съединител, предно предаване

Динамични показатели: Ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,3 секунди, максимална скорост 188 км/ч, среден разход на гориво 5,9 л/100 км, CO2 емисии 133 г/км

Тегло: 1667 кг

Размери (дължина/широчина/височина): 4552/1928/1675 мм

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации