Jeep прави нов опит да се наложи в силно конкурентния семеен сегмент с новото поколение на Compass. Целта е моделът да бъде по-практичен, надежден, лесен за употреба и като цяло по-конкурентоспособен от своя предшественик, който, меко казано, не беше успешен.
Ръководителите на марката се надяват този модел, подобно на по-малкия Avenger, да привлече изцяло нови клиенти. Стратегията разчита на комбинация от практични решения и максимално добри „способности“, дори ако това не означава традиционните за Jeep екстремни офроуд възможности. Вместо това маркетинговият прочит е, че Compass е способен да се справи с предизвикателствата на модерния живот.
Фабио Катоне, ръководител на Jeep за Европа, заяви, че целта е моделът да стане най-добрият в класа си по отношение на възможностите си. Той обясни, че „способността“ не се изчерпва само с преодоляването на тежки терени, а включва и справянето с ежедневни ситуации, като например да натовариш покупките в багажника, докато децата вдигат шум на паркинга на супермаркета. Според него марката превежда това като способност да се преодолее всяко препятствие – както в природата, така и в живота.
Под масивната каросерия се крие платформата STLA Medium на Stellantis, използвана също в модели като Vauxhall Grandland, Peugeot 3008 и 5008 и Citroën C5 Aircross. Тази архитектура позволява използването както на меки и плъгин хибридни системи, така и на изцяло електрическо задвижване.
Какви са техническите характеристики?
За момента Compass с двигател с вътрешно горене се предлага само като „мек“ хибрид с 48-волтова система, обозначен като e-Hybrid. Плъгин хибридна версия се очаква да се появи по-късно през 2026 г. Наличен е и изцяло електрически модел Compass.
Версията e-Hybrid използва 1,2-литров „мек“ хибрид, който развива обща мощност от 145 к.с. от бензиновия двигател и електромотора. Задвижването е само предно, а мощността се предава към колелата чрез шестстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Jeep обявява ускорение от 0 до 100 км/ч за 10 секунди, максимална скорост от 195 км/ч и среден разход на гориво от 5,9 л/100 км.
Всъщност нито една версия на Compass с двигател с вътрешно горене не предлага задвижване на четирите колела. Както този „мек“ хибрид, така и предстоящият плъгин хибрид са само с предно предаване. Това е доста нетипично за Jeep, които обикновено предлагат 4х4 като алтернатива.
Какво е усещането зад волана?
Това, което отличава Compass от другите автомобили на същата платформа, е управлението. Воланът е с прогресивна настройка, която увеличава ъгъла на завиване на колелата с нарастване на завъртането. Това позволява по-спокоен стил на шофиране, изисква малко усилия при движение по магистрала и по-малко въртене на волана в остри завои.
Тестът беше проведен в и около Барселона, като премина през градски улици, натоварени магистрали и планински пътища. Като цяло комфортът на возене и шумоизолацията са впечатляващи във всяка ситуация. Накланянето на каросерията е добре овладяно, гумите на тестовите автомобили бяха тихи, а неравностите се поглъщат ефективно. Първите впечатления са много добри.
Хибридната система e-Hybrid работи предимно добре. Упорито, но тихо работещ трицилиндров турбо двигател се грижи за задвижването през повечето време, като се изключва при ниска скорост или в трафик, за да пести гориво. Скоростната кутия с двоен съединител се справя добре, но понякога се усеща леко придърпване при ниска скорост. Динамиката обаче не е нещо специално – за по-бърза версия на Compass трябва да се избере електрическият модел или да се изчака плъгин хибридът.
Направихме и кратък тест извън пътя по прашни, чакълести пътеки, където Compass се справи отлично. Системата Selec-Terrain, която променя режимите на шофиране, не изглеждаше да оказва съществено влияние, въпреки добавянето на режим „Пясък/Кал“. Цялото преживяване обаче се обезсмисли, когато зад нас се появи Renault Trafic, което премина по същия маршрут също толкова успешно.
Какъв е интериорът?
В сравнение с останалите автомобили на същата платформа, интериорът на Compass е по-земен и практичен, без да се усеща евтин. За разлика от атмосферата на немска летищна зала в Grandland, дневната на Салвадор Дали в C5 Aircross или префърцуненото усещане на френско модно ревю в Peugeot 3008, купето на Compass е по-функционално.
В таблото има много гумирани повърхности и ниши за съхранение, както и изключително широк и лъскав екран на инфоразвлекателната система, който е стандартен за всички нива на оборудване. Усещането е за качествена сглобка, макар интериорът да е предимно сив и монотонен. Няколко по-интересни цветови комбинации биха били от полза.
Разбира се, има много общи компоненти, както е типично за Stellantis, но воланът има някои уникални детайли, а скоростният лост на централната конзола има удовлетворяващо гумирано прещракване при завъртане. Инфоразвлекателната система е обща за всички модели и работи приемливо, макар понякога да е бавна. За щастие, Jeep са добавили ред с физически бутони под екрана.
Седалките са удобни, с добри възможности за регулиране, и са тапицирани с доста издръжлив винил. Пространството на втория ред е достатъчно за високи възрастни, седящи зад високи шофьори, а обемът на багажника е 550 литра – колкото при Vauxhall Grandland, като е разделен от двоен под.
Преди да купите
В момента Compass се предлага в две нива на оборудване: Altitude и First Edition. Още базовото Altitude е много добре оборудвано и включва 19-цолови джанти, автоматични LED фарове, електрически огледала, двузонов климатроник, система за контрол на сцеплението Selec-Terrain, множество технологии за безопасност, безключов достъп и стартиране, както и парктроник отпред и отзад.
Версията First Edition добавя по-големи 20-цолови джанти, матрични LED фарове, осветена предна решетка, безжично зарядно устройство, електрическа задна врата, отопляеми седалки и отопляем волан.
Изборът на по-семпла версия на Compass изглежда най-разумен. Динамиката на модела e-Hybrid е адекватна, а нивото на оборудване Altitude предлага достатъчно екстри на конкурентна цена, която е по-ниска от тази на Vauxhall Grandland или Peugeot 3008. Все пак базовият Nissan Qashqai е по-евтин, както и Ford Kuga, но с по-малко оборудване. Като цяло Compass e-Hybrid е позициониран добре в ценовия сегмент, което може да му даде предимство.
Заключение: Jeep Compass e-Hybrid
Новият Jeep Compass е значително подобрен спрямо своя предшественик – той е по-просторен, по-комфортен и по-добре оборудван. Въпреки че му липсва традиционното задвижване на четирите колела, което може да отблъсне някои почитатели на марката, той се представя като разумен и конкурентен избор в пренаселения клас на семейните SUV автомобили, особено ако се търси баланс между цена и оборудване.
Фокусът на Jeep върху функционалността изглежда се е отплатил, тъй като Compass се усеща като достатъчно практичен и лесен за ежедневна употреба автомобил. Управлението му е по-скоро неутрално – без да е интересно или вълнуващо при по-динамично шофиране, а задвижването можеше да бъде и по-плавно. Въпреки това, моделът е тих, комфортен и – нещо, което изглежда рядкост в наши дни – няма да създава главоболия на собственика си.
Техническите данни се отнасят за версия Jeep Compass e-Hybrid Altitude.
Технически характеристики
Цена (във Великобритания): 34 520 британски лири
Двигател: 1199 куб. см, 3-цилиндров турбо двигател с електромотор, 143 к.с., 201 Нм въртящ момент
Трансмисия: Шестстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител, предно предаване
Динамика: 0-100 км/ч за 10,3 секунди, максимална скорост 188 км/ч, среден разход 4,9 л/100 км, 133 г/км CO₂ емисии
Тегло: 1667 кг
Размери (дължина/широчина/височина): 4552/1928/1675 мм
Последвайте ни в Google News