JLR преработи един от най-важните структурни компоненти в бъдещите си автомобили – напречната греда на приборното табло. Новият дизайн цели да намали значително въглеродния отпечатък, свързан с производството на този елемент.
Каква е ролята на напречната греда?
Този компонент е разположен зад арматурното табло по цялата широчина на автомобила. Той служи като основна структурна опора, допринася за безопасността на пътниците и осигурява точки за монтаж на въздушните възглавници.
Нов композитен материал заменя стоманата
Традиционно изработвана от магнезий или стомана, новата греда е направена от композитен материал, който съчетава пластмаса, подсилена с влакна, и стомана.
Според JLR, тази иновация е доказателство за изобретателността на техните инженерни, екологични и снабдителни екипи. От компанията заявиха, че чрез преосмислянето на компонент, който е скрит от погледа, успяват да намалят въглеродните емисии от бъдещите си автомобили, без да правят компромис с безопасността или качеството.
Значително намаляване на емисиите
Очаква се тази промяна да намали емисиите на CO₂ с над 50 000 тона годишно. Редуцирането се дължи на премахването на магнезия, чието производство е изключително въглеродно интензивно, и замяната му с много по-екологично решение.
Матю Аткинсън, водещ инженер-изследовател в JLR, обясни, че препроектирането на такъв структурен компонент не е просто замяна на материали, а сложно инженерно предизвикателство. В сътрудничество с доставчиците си, екипът е трябвало да гарантира, че новият хибриден материал отговаря на строгите стандарти за безопасност, комфорт и издръжливост, като същевременно постига значително намаляване на CO₂.
Проектът е стартирал като изследователска програма съвместно с доставчиците Celanese, CCP Gransden и Petford Group. Материалът е преминал през строги тестове, които са доказали, че хибридната структура съчетава лекотата на подсилената с влакна пластмаса със здравината и твърдостта на стоманата. От JLR допълват, че този тип пластмаса може да бъде проектиран така, че да поглъща ефективно енергия при удар, а в комбинация със стоманата помага за запазване на структурната цялост на приборното табло.
Последвайте ни в Google News