Какво представлява двигателят с цикъл на Милър и защо Mazda го използва?

Mazda CX-90 създава усещане за истински луксозен SUV, но настоящият опит на компанията да се наложи в премиум сегмента не е първият ѝ. В миналото Mazda дори планира да създаде собствен луксозен бранд, който да представи иновации като двигател с цикъл на Милър и механичен компресор. С такъв агрегат клиентите са можели да очакват с около 50% повече мощност в сравнение с двигател с традиционния цикъл на Ото.

Планираният премиум бранд – Amati – така и не стартира, но Mazda не иска да оставя инвестицията си в разработката на двигателя да отиде на вятъра. В резултат на това 2,3-литров V6 двигател с цикъл на Милър и механичен компресор дебютира в седана Mazda Millenia от 1995 г., който първоначално е трябвало да бъде модел на Amati. Двигателят развива 210 к.с. и 285 Нм въртящ момент, а по онова време изданието Ward’s Auto го определя като „най-голямата изненада и удоволствие в бранша“.

Ключовият елемент се крие в самия цикъл на Милър. Изобретена от Ралф Милър през 1957 г., системата може да повиши ефективността с около 15% в сравнение с обикновените двигатели с вътрешно горене, благодарение на начина, по който клапаните работят по време на такта на сгъстяване.

Как работи цикълът на Милър

Четирите основни такта в горивния цикъл на типичния бензинов двигател са добре познати: буталата се движат надолу в цилиндрите, за да всмучат гориво-въздушна смес, движат се нагоре, за да я сгъстят, движат се надолу, за да генерират мощност при възпламеняването ѝ, и след това се движат нагоре, за да изтласкат остатъчните изгорели газове. Тази схема не се е променила, откакто първият четиритактов двигател е разработен през 1876 г. от Николаус Ото, на когото е кръстен и самият цикъл.

Въпреки че се превръща в стандарт за бензиновите двигатели, цикълът на Ото не е единственият начин за работа на мотор. Повечето съвременни хибридни задвижвания, включително това на Toyota Prius, разчитат на двигатели с цикъл на Аткинсън, който генерира по-малко мощност, но по-ефективно, като скъсява такта на сгъстяване. След това хибридите използват своите електрически мотори, за да компенсират по-ниската мощност.

Цикълът на Милър надгражда този на Аткинсън, като променя момента на затваряне на всмукателните клапани. При системата на Милър всмукателните клапани остават отворени през около 20 до 30% от такта на сгъстяване. Резултатът е, че за компресирането на сместа е необходима по-малко енергия от двигателя. Докато хибридите с двигатели по цикъла на Аткинсън разчитат на електромотори, за да компенсират загубата на мощност, Милър и Mazda се обръщат към принудителното пълнене под формата на механични компресори.

Наследството и съвременните приложения

Оригиналният двигател на Mazda с цикъл на Милър оскъпява и усложнява производствения процес, а моделът Millenia така и не става особено популярен сред клиентите. В резултат на това използването на двигателя спира, когато Mazda прекратява производството на Millenia. Но това не е краят на историята. Настоящите двигателни технологии Skyactiv на Mazda произлизат именно от експеримента с цикъла на Милър. Дейв Коулман, бивш мениджър по оценка на автомобили и настоящ инженерен мениджър в Mazda Северна Америка, заяви пред WardsAuto, че те го наричат „цикъла на Милър на Mazda“, защото това е техният метод за постигане на цикъл на Аткинсън.

Друг автомобил, използващ цикъла на Милър, е Volvo XC90 модел 2025 г. Вече доказано икономичен, XC90 постига допълнително 4% подобрение в горивната ефективност с новата система.

Освен това 2,0-литровият турбо двигател на Volkswagen с така наречения цикъл на Будак, използван в автомобили като VW Tiguan, всъщност работи на вариант на цикъла на Милър. През годините двигателят претърпява редица подобрения, като от Volkswagen посочват, че Tiguan модел 2025 г. се възползва от още по-интензивно приложение на цикъла на Милър. Цифрите говорят сами: Tiguan модел 2024 г. разполага със 184 к.с. и среден разход по EPA от 10,2 л/100 км в града, 7,8 л/100 км извън града и 9,0 л/100 км комбиниран. Обновеният мотор генерира 201 к.с. при разход от 9,4 л/100 км в града, 7,3 л/100 км извън града и 8,4 л/100 км комбиниран.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации