Историята зад завръщането на MG – готова да се изправи срещу Tesla и всички останали
Най-продаваната китайска автомобилна компания във Великобритания всъщност е марка, родена преди 101 години в живописната английска провинция: MG Motor. Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) придоби емблемата, след като MG Rover изпадна в несъстоятелност през 2005 г., и днес продава повече автомобили за една година, отколкото компанията е доставила през цялата си история преди китайското управление. Това е истински напредък.
Всеки нов производител, който търси рецепта за успех в Европа, трябва да започне с анализа на MG: непрекъснат поток от все по-конкурентни автомобили, предлагани в опростени гами с разнообразни задвижвания; достъпни цени, които подбиват тези на масовите конкуренти; и голяма, национална дилърска мрежа.
Един аспект обаче не е толкова лесен за копиране: добре позната и обичана от мнозина емблема. Дейвид Алисън, ръководител на продуктовото планиране, е говорил на огромни световни автомобилни конгреси, но признава, че най-напрегнатата му реч е била пред около 100 страстни членове на автомобилния клуб на MG именно във Великобритания.
Алисън споделя, че тези хора са изключително доволни, че марката все още съществува, тъй като много други са изчезнали през годините и едва ли ще бъдат възродени. Той отбелязва, че MG е по-успешна от всякога. Според него, макар тези ентусиасти да имат гаражи, пълни с класически модели на MG, вероятно притежават и модерен HS, ZS или MG3.
Разговорът се провежда в заседателна зала в европейската централа на MG на улица „Мерилебоун Роуд“ в Лондон, на крачка от емблематични туристически места като музея на Мадам Тюсо и апартамента на Шерлок Холмс. Но колко британска е MG в наши дни?
Алисън обяснява, че MG е глобална организация със сърце във Великобритания. Той признава, че автомобилите вече се произвеждат в друга част на света, но марката е на повече от 100 години и голяма част от дейността все още се извършва в Обединеното кралство – включително напредничав дизайн и инженерни разработки. Не е без значение и фактът, че това все още е най-големият експортен пазар за MG.
Това дава на Алисън сериозно влияние в структурата на MG. В крайна сметка той е отговорен за 30% от глобалния обем на продажбите на SUV модела HS.
Седанът IM5 и SUV моделът IM6 са два мощни електрически автомобила, позиционирани в ценовия сегмент между 40 000 и 60 000 паунда, който доскоро беше извън обсега на MG. IM6 разполага със 752 к.с., с което превъзхожда Tesla Model Y, но струва с 11 000 паунда по-малко. Със своята 800-волтова архитектура, моделът поддържа зареждане с мощност от около 400 кВт, което го нарежда сред най-добрите в Европа. Седанът IM5 следва същата стратегия, за да привлече купувачи от Tesla Model 3.
„Досега никой не се е изправял директно срещу Tesla. Нашите два автомобила се позиционират отлично като техни конкуренти“, заяви търговският директор Гай Пигунакис. Само през първите няколко седмици MG е получила 750 поръчки, включително и корпоративна сделка за 100 автомобила. Данъчните облекчения за служебни автомобили правят електрическите коли изключително привлекателни.
Ролята на спортния Cyberster
Роудстърът Cyberster може и да не е начело в списъка за служебни автомобили, но той е знаковият проект на дизайнерското студио на MG в Лондон. Директорът по дизайна Карл Готъм и неговият екип от 20 специалисти, които са създали първия HS и MG4, работят по собствени анализи на тенденциите, за да определят посоката на развитие на пазара и ролята на MG в него, обясни Пигунакис.
Възраждането на двуместен спортен модел на MG е било мисия за Готъм, за която лондонският екип се е борил години наред. „Още през 2018 г. смятахме, че се нуждаем от спортен автомобил за 100-годишнината на марката. И за щастие, това се осъществи“, сподели Готъм.
Електрическият роудстър възроди сегмент, който беше в застой, откакто Tesla спря производството на своя първи модел през 2012 г. Но ако спортните коли с двигатели с вътрешно горене са нишов пазар, то замяната на V8 с електромотори не ограничава ли клиентската база още повече? Дейвид Алисън, ръководител на продуктовото планиране, твърди, ‘че стойността на модела се измерва далеч отвъд продажбите. Той обясни, че без Cyberster компанията не би имала централно партньорство на събитието в Гудууд, нито би била в позиция да представи продукти като IM. Моделът е дал възможност на марката да повиши имиджа и ценовото си позициониране.
Концепцията за купе на лондонското студио също остава възможна. „Ако търсим начин да извлечем повече от първоначалната инвестиция, купето има огромен смисъл“, заключи Алисън.
Завръщане в Европа
Така MG затвори цикъла: първият „нов“ автомобил под китайска собственост беше леко осъвременен роудстър TF през 2008 г. Сега, след затварянето на завода в Лонгбридж, европейското производство предстои да бъде възстановено, въпреки че точният план е строго пазена тайна. „Ще трябва да намерим място за производство на автомобили в среда, която е благоприятна от гледна точка на митата“, каза Пигунакис.
Но дори и потенциално 48-процентово мито не спира MG. Регистрациите на компанията-майка SAIC в Европа са се увеличили с 20% през 2025 г. и се очаква да надхвърлят прага от 250 000 бройки тази година. Предизвикателството ще бъде да се запази преднината пред BYD и другите конкуренти. Засега обаче Алисън и Пигунакис могат да се похвалят с добре свършена работа: те вече са постигнали това, което редица китайски производители на автомобили ще се опитват да повторят през следващото десетилетие.
Последвайте ни в Google News