Появата на автомобил като Subaru WRX STi от 2005 г. с пробег от едва 11 300 км е като пътуване назад във времето. Това е точно онзи тип машина, родена в ралитата, която определи цяло поколение ентусиасти, а намирането на толкова запазен екземпляр е почти нечувано. Със своя турбо боксеров двигател EJ257, централен диференциал с ръчно управление и шестстепенна механична скоростна кутия, това Subaru е комбинация от носталгия и чиста мощ, която скоро ще бъде предложена на търг.
Рали легенда с 300 к.с., замръзнала във времето
Динамиката е в сърцето на този автомобил. Турбо двигателят EJ257 с четири хоризонтално разположени цилиндъра генерира 300 к.с. и 407 Нм въртящ момент – показатели, които и днес са напълно конкурентни на съвременните „хотхеч“ модели (мощни спортни хечбеци). В комбинация с шестстепенна механична трансмисия и управляемия централен диференциал на Subaru, този STi все още може да засрами много по-нови автомобили на тесен път със завои. С пробег от само 11 300 км, задвижването не е било подлагано на изпитанията, които повечето такива коли са претърпели като нови.
Легендарната система за симетрично задвижване на четирите колела на STi, съчетана с диференциали с ограничено приплъзване отпред и отзад, даваше на водачите ниво на контрол, което превръщаше обикновените пътища в рали отсечки. Към това трябва да се добавят и късите предавателни числа на шестстепенната кутия, които правят автомобила изключително пъргав при ускорение и излизане от завой.
Добре запазени екземпляри като този ни дават ясна представа какво е било усещането зад волана през 2005 г., когато моделът се е конкурирал директно с Mitsubishi Evo. По онова време рецептата на Subaru беше малко по-сурова, по-механична и в много отношения по-очарователна. Да се управлява такъв автомобил днес, практически без следи от износване, е като да се върнеш на страниците на автомобилно списание от средата на 2000-те години.
Непокътнат в цвят Crystal Gray Metallic
Динамичните характеристики може и да са на преден план, но състоянието е това, което прави този конкретен автомобил толкова ценен. Боядисан в цвят Crystal Gray Metallic, алуминиевият преден капак с функционален въздухозаборник, огромното задно крило и HID фаровете все още изглеждат като току-що излезли от шоурума. Моделите STi на Subaru от тази епоха често показват следи от интензивна употреба – избледняла боя, ударени брони или неоригинални модификации. Този екземпляр обаче е възможно най-близо до фабричното си състояние.
Интериор, запазил духа на 2005 г.
Джантите са оригиналните 17-инчови BBS, „обути“ с гуми Michelin Pilot Sport, които подчертават двойствения характер на автомобила: от една страна, машина за забавление през уикенда, а от друга – напълно годен за ежедневно шофиране. Зад тях спирачките Brembo все още показват характерните си златни апарати, напомняйки, че това е сериозен спортен автомобил, създаден да издържа на натоварване. Въпреки това, съдейки по безупречното му състояние, този екземпляр не е каран на писта или раликрос.
Всеки детайл свидетелства за грижовна поддръжка. Дори фаровете, които често помътняват или пожълтяват с времето, са останали кристално чисти. Това превръща това Subaru не просто в оцелял екземпляр, а по-скоро в съхранен артефакт, който носи своята рядкост без нито една крещяща модификация.
Интериор като капсула на времето
Историята продължава в интериора, който изглежда като капсула на времето. Спортните седалки в черно и синьо от перфориран материал Ecsaine са без гънки, панелите на вратите не са избледнели от слънцето, а воланът все още пази оригиналната си текстура. В купето все още се усеща характерният аромат на нов автомобил от 2005 година. Това е усещане, което повечето екземпляри WRX STi губят много преди да достигнат пробег от 80 000 км.
Автентичен контрол за водача
Акцентите, насочени към динамиката, са навсякъде: големият оборотомер с червена зона при 7000 об/мин, скоростният лост с къс ход и превключвателят за ръчен контрол на централния диференциал. Това не са били просто трикове, а истински инструменти, с които водачът е оформял поведението на автомобила и са давали на собствениците усещане за контрол, рядко срещано извън състезателните рали автомобили. В епоха, предшестваща масовото навлизане на режимите на шофиране, Subaru е предлагал автентично изживяване.
Удобствата са били скромни – автомобилът е разполагал с круиз контрол, климатична инсталация и CD стерео, но точно това е било част от чара му. Това е кола, създадена предимно за шофиране, а след това за ежедневно придвижване. И тъй като този конкретен екземпляр е почти неупотребяван, той все още се усеща също толкова стегнат и суров, колкото в деня, в който е напуснал представителството в Калифорния преди 20 години. В момента автомобилът се предлага на търг, като остава загадка каква цена ще достигне.
Последвайте ни в Google News