Карлос Таварес: Китайският партньор на Stellantis може да погълне компанията

Бивш автомобилен шеф прогнозира, че Китай ще спаси европейските заводи, и предупреждава, че само пет световни автомобилни производители може да оцелеят през следващото десетилетие.

Глобална експанзия на китайските производители

Китайските автомобилни производители вече не се задоволяват с регионално господство, а гледат към световната сцена. Според Карлос Таварес, бившият ръководител на Stellantis, те може и да успеят в това си начинание.

Известният с директните си изказвания мениджър смята, че китайските компании може в крайна сметка да се окажат спасители на европейската автомобилна индустрия от нейния бавен упадък. Той заяви, че имена като BYD и Geely не само ще оцелеят в глобалното преструктуриране, но и ще се наредят сред малкото останали на върха.

Откакто се оттегли от Stellantis преди близо година, Таварес посвети времето си на писане на мемоари и на медийна обиколка за тяхното популяризиране, предлагайки поредица от прогнози за бъдещето на автомобилната индустрия.

Проблеми в сърцето на европейската индустрия

Той предполага, че в рамките на следващите 10 до 15 години китайските марки може да се намесят, за да спасят автомобилния сектор на Европа, макар и не без цена. „Отварят се много добри възможности за китайците“, заяви той пред The Financial Times. „В деня, в който западен автомобилен производител изпадне в сериозни затруднения, със заводи на ръба на затварянето и демонстрации по улиците, ще дойде китайски производител и ще каже, че ще поеме завода и ще запази работните места, с което ще бъде сметнат за спасител.“

Таварес има опит в работата с китайски автомобилни фирми. Той организира закупуването на 20-процентов дял от Leapmotor от страна на Stellantis, за да подпомогне навлизането на китайската компания на международните пазари. Същевременно обаче той признава, че Leapmotor вероятно е сключила сделката, защото един ден иска да „погълне“ Stellantis.

Критика към европейската политика

Бившият шеф на Stellantis не смекчава критиките си към автомобилната политика на Европа. Той твърди, че забраната на Европейския съюз за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. е принудила местните производители да направят огромни и потенциално напразни инвестиции.

Според Таварес европейските автомобилни компании са вложили над 100 милиарда евро в планове за преминаване към електрически автомобили след въвеждането на правилото. Сега той прогнозира, че ЕС ще се откаже напълно от този план. „Кой ще потърси отговорност от ЕС за 100-те милиарда евро инвестиции, които няма да бъдат използвани? Никой“, каза той.

Бъдеще с малко играчи

Глобалната автомобилна индустрия е в толкова драматично състояние на промяна, че Таварес смята, че повечето от настоящите марки няма да оцелеят. Той прогнозира, че ще останат едва пет или шест автомобилни производители.

Сред тях може да са Toyota, Hyundai, BYD и вероятно друга китайска фирма, може би Geely. При този сценарий останалите марки най-вероятно ще бъдат погълнати от тези конгломерати. Интересно е, че Таварес не включва Stellantis сред оцелелите. Дали това е професионална обективност, или прощален изстрел от човек, който знае твърде много, остава само да гадаем.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации