Kia EV3: Всичко, което знаем за новия електрически SUV

Само за няколко години Kia се утвърди като един от световните лидери в сферата на електрическите автомобили. Сега компанията трябва да затвърди и разшири тази позиция с нови и още по-добри модели. Kia е запазила имената от EV1 до EV9 и планира да произведе повечето от тях, но един конкретен модел изглежда предопределен за голям успех.

Kia EV3 е пряк конкурент на Volvo EX30 и се очаква цената му в САЩ да бъде около 35 000 долара. По размери той е сходен със сегашния Kia Niro EV, представен през 2017 г., и вероятно ще се превърне в негов фактически заместник, макар и не веднага след старта на производството.

Моделът е изграден върху по-достъпна версия на платформата E-GMP на Hyundai-Kia, която използва 400-волтова архитектура вместо 800-волтовата при EV6 и EV9. Въпреки това той ще предлага бързо зареждане и добри динамични характеристики, макар и не на нивото на по-големите електрически модели на марката.

Как изглежда EV3?

Серийният EV3 прилича много на концептуалния модел. Някои детайли обаче са променени – той се отказва от задните врати, които се отварят срещуположно, и възприема по-традиционен интериор. Автомобилът има висока и изправена SUV каросерия, която стилистично е по-близо до големия EV9, отколкото до по-спортния и нисък EV6.

Предната му част напомня на EV9, но се отличава с уникални V-образни фарове. Изпъкналите, клиновидни калници му придават значително по-спортен вид от Niro EV. Дизайнът на задните светлини следва формата на C-колонката, подобно на SUV моделите на Volvo или Honda CR-V, но с добавен хоризонтален елемент върху задния капак.

Kia EV3 е с около 7.5 см по-дълъг от Volvo EX30 и има с приблизително 2.5 см по-голямо междуосие, докато височината и широчината им са почти еднакви. Леко увеличените размери осигуряват малко повече място за коленете на пътниците на задния ред.

В сравнение с Kia Niro EV, новият EV3 е с близо 13 см по-къс, но с 2.5 см по-широк. Височината им е почти еднаква, но междуосието на Niro EV е с около 5 см по-голямо. Chevrolet Equinox EV също е малко по-голям от EV3.

Интериорът запазва голяма част от минималистичния вид на концепцията, включително конфигурацията от два 12.3-инчови екрана, но воланът е по-конвенционален. Вентилационните отвори са с традиционен дизайн. Очаква се инфоразвлекателната система да бъде подобрена спрямо настоящите предложения на Kia, като ще поддържа както онлайн актуализации (OTA), така и абонаментни услуги за допълнителни функции.

Моделът разполага и с гласов асистент, базиран на изкуствен интелект, който използва ChatGPT, за да дава сложни отговори на въпроси.

Какъв ще бъде пробегът на EV3?

EV3 ще се предлага с два варианта на батерията: 58.3 кВтч и 81.4 кВтч. По-голямата батерия е със сериозен капацитет за автомобил от този клас и осигурява пробег до 600 км по цикъла WLTP, което би трябвало да се равнява на около 480 км по американския стандарт EPA. По-малката батерия предлага пробег от около 435 км по WLTP.

Тъй като EV3 използва 400-волтова система, той няма да се зарежда толкова бързо, колкото 800-волтовите модели на платформата E-GMP. Максималната мощност на зареждане е ограничена до 128 кВт, което позволява зареждане от 10% до 80% за 31 минути. Автомобилът разполага и с функция за двупосочно зареждане (V2L), която позволява на батерията да захранва външни устройства.

Каква е мощността на EV3?

За момента Kia е обявила само версия с един двигател, предно предаване и мощност 150 кВт (204 к.с.), която ускорява от 0 до 100 км/ч за 7.5 секунди. Очаква се да последват и други варианти, но все още няма потвърждение за версия с два двигателя и задвижване на четирите колела. Най-мощният модел, вероятно наречен EV3 GT, би могъл да разполага с над 300 к.с.

Какво е усещането зад волана?

След първите тестове на автомобила в Сеул, Южна Корея, той беше определен като достъпен пробив в електрическия транспорт. С пробег от близо 480 км, приятен дизайн и просторен интериор, EV3 е солиден автомобил за ежедневно пътуване.

Кога EV3 ще се появи на пазара?

Серийният Kia EV3 беше представен на 23 май, като наличността му в САЩ и Европа е потвърдена. Производството вече е започнало в един от заводите на Kia в Южна Корея, както и в Жилина, Словакия.

Според слухове моделът за американския пазар ще се произвежда в Мексико, но това не е сигурно. Всъщност Kia остава изключително предпазлива относно премиерата на EV3 в САЩ и не предоставя почти никакви детайли. Бъдещето му в Северна Америка изглежда по-несигурно от всякога, след като компанията официално се отказа от по-големия седан EV4. Запитан за пазарния дебют на EV3, говорител на компанията заяви, че към момента няма какво да обяви.

По-ранни информации предполагаха, че достъпният електрически кросоувър ще дебютира в Северна Америка в края на 2025 г. или в началото на 2026 г., но Kia нито е потвърдила, нито е отрекла тези твърдения.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации