Kia EV5 (2025): Добър универсален модел, на който му липсва искра

Новият Kia EV5 се справя добре с всичко, но не успява да се открои сред електрическите SUV автомобили от среден клас

Сам по себе си новият Kia EV5 има малко недостатъци, но му е трудно да изпъкне в един все по-наситен клас. Клиентите, които преминават от хибридния Kia Sportage, ще се насладят на познатото усещане, но не можем да не отбележим, че лидер в електрическия транспорт като Kia можеше да предложи нещо по-уникално. Истинският тест ще дойде, когато автомобилът пристигне на пътищата във Великобритания.

Сегментът на електрическите SUV автомобили от среден клас се превърна в една от най-конкурентните зони на пазара за нови коли. Почти всеки масов производител е заявил присъствие, като много от тях вече отчитат силен интерес от страна на собственици на бензинови, дизелови или хибридни алтернативи.

Въпреки това, Kia – марка, смятана за лидер в преминаването към електрически автомобили – се забави повече от повечето конкуренти, преди да представи своя дългоочакван EV5. Той се изправя срещу модели като Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 и Tesla Model Y, но въпросът е дали не идва твърде късно.

За да добием представа какво могат да очакват клиентите, когато доставките започнат по-късно тази година, пътувахме до Корея, за да тестваме модел с предно задвижване и най-високо ниво на оборудване. През 2026 г. към него ще се присъедини и версия със задвижване на всички колела, както и флагмански EV5 GT с мощност 306 к.с.

Технически характеристики и зареждане

По отношение на спецификациите, EV5 се изравнява с много от своите конкуренти, без да предлага нещо революционно. Той е базиран на платформата E-GMP на Kia, но споделя повече с по-малкия EV3, отколкото с високотехнологичните EV6 или EV9. Това означава, че използва по-достъпната 400-волтова електрическа архитектура и не поддържа върховите скорости на зареждане от над 200 кВт, предлагани от по-скъпите електрически модели на Kia.

Въпреки това, при свързване към съвместимо зарядно устройство, автомобилът достига до 150 кВт и може да зареди батерията от 10% до 80% за около 30 минути – сходно с основните му конкуренти, но нищо повече.

Предлага се само една батерия с капацитет 81,4 кВтч, която обещава пробег до 529 км, въпреки че по-големите джанти на нашия тестов автомобил GT-Line S вероятно ще намалят леко тази стойност.

По време на нашия тест, който включваше комбинация от натоварен градски трафик, магистрални отсечки и планински пътища, постигнахме разход от около 6,1 км/кВтч, което се равнява на пробег от около 480 км. Разбира се, топлото време (22-23 градуса) допринесе за този резултат, но подобна ефективност е напълно постижима през летните месеци. Струва си да се отбележи, че термопомпата не е стандартна и се предлага като опция само за GT-Line S срещу допълнителни 900 паунда.

Оборудване и интериор

Въпреки това EV5 идва с богато стандартно оборудване. Всяка версия, включително базовата Air, получава поне 18-инчови джанти, автоматични LED светлини и затъмнени стъкла. В интериора има отопляеми седалки, автоматичен климатик и инфоразвлекателна система с три екрана: два 12,3-инчови дисплея за приборното табло и централния екран, плюс допълнителен 5-инчов панел за управление на климатика. Налични са безжични Apple CarPlay и Android Auto, а физическите бутони на конзолата улесняват регулирането на температурата и вентилатора.

Нивото на оборудване GT-Line предлага 19-инчови джанти, специфични дизайнерски елементи, електрическа задна врата, тапицерия от изкуствена кожа, отопляеми задни седалки и функция V2L (vehicle-to-load) с три-пинов контакт за захранване на външни устройства.

Топ версията GT-Line S е скъпа, но добавя премиум екстри като отваряем панорамен покрив, вентилирани предни седалки с функция за масаж, аудиосистема Harman Kardon, head-up дисплей и 360-градусови камери. Тя включва също функция за дигитален ключ и четец за пръстови отпечатъци.

Практичност и пространство

Макар и да не изпъква с цена, EV5 е изключително практичен за автомобил в своя клас. Отпред има много места за съхранение, а задните седалки предлагат впечатляващо пространство за главата и краката. Подът е напълно равен, което прави средното място удобно за сядане.

Благодарение на интелигентен механизъм за сгъване, задната седалка ляга напълно равна, разкривайки голямо и непрекъснато товарно пространство. Това позволява обемът на багажника от 566 литра да се увеличи до 1650 литра, почти достигайки капацитета на просторния Enyaq. За разлика от Skoda обаче, EV5 предлага и преден багажник с обем 44 литра – идеален за кабелите за зареждане.

Впечатления от пътя

На пътя новият електрически SUV на Kia е сигурен, предвидим и почти напълно лишен от изненади. Това може да звучи като прикрита критика, но именно тези черти помогнаха на Sportage да оглави продажбите в своя сегмент и едва ли ще навредят на EV5.

Управлението е леко, но прецизно, а мощността към предните колела е повече от достатъчна, без да ги претоварва. Можете да ограничите мощността и да увеличите пробега, като изберете някой от по-икономичните режими на шофиране, без това да прави колата мудна.

В режим Sport, EV5 ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,4 секунди, придружено от фин футуристичен звук. Това не превръща семейния SUV в мощен спортен хечбек, но добавя известна ангажираност, без да е досадно. Автомобилът се справя добре с накланянето в завоите и е тих и комфортен на почти всякакви настилки.

Специално внимание заслужава перфектно настроената система за регенеративно спиране на Kia. Тя предлага всичко – от режим на свободно движение до силно спиране с един педал, както и интуитивна адаптивна настройка. Режимите могат да се сменят в движение чрез лостчета на волана. Тази функция позволява по-ефективно намаляване на скоростта, като същевременно възстановява ценна енергия обратно в батерията.

Като всеки модел на Kia, EV5 се предлага със седемгодишна гаранция или 160 000 км – повече от двойно в сравнение с много от европейските си конкуренти. За тези, които планират да запазят автомобила си за по-дълго, тази гаранция може да се изплати многократно.

Технически данни на тествания модел

Модел: Kia EV5 GT-Line S. Задвижване: батерия 81,4 кВтч, един електромотор, предно предаване. Мощност и въртящ момент: 217 к.с. и 295 Нм. Ускорение от 0 до 100 км/ч: 8,4 секунди. Максимална скорост: 164 км/ч. Прогнозен пробег: 515 км. Максимална мощност на зареждане: 150 кВт (10-80% за 30 минути). Размери (Д/Ш/В): 4610/1875/1675 мм.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации