Повече мощност, промени в усещането зад волана и по-ниска цена за върховия електрически модел на Kia
Подобренията в усещането зад волана на Kia EV6 GT не са изцяло успешни, но моделът все още предлага впечатляваща комбинация от светкавично ускорение и комфорт при дълги пътувания. Намалената цена може да привлече някои купувачи от основния конкурент Hyundai Ioniq 5 N. В действителност двата автомобила имат различен характер, като на Kia му липсват най-фокусираните спортни елементи на Hyundai за сметка на усещането за „гранд турър“. Новата система за виртуална смяна на предавките е разочароваща в изпълнението си, а множеството настройки за шофиране изглеждат излишно сложни. Въпреки това EV6 GT запазва своя спортен дух, който му помага да се отличи от останалата част на гамата.
Какво е новото в Kia EV6 GT
Много спортни електрически автомобили се фокусират основно върху ускорението, но Kia EV6 GT е модел, който се опитва да добави и повече ангажираност за водача с шаси, проектирано да забавлява в завоите. С фейслифта на модела, който вече достига и до флагмана на гамата, Kia въвежда някои подобрения, за да увеличи още повече неговата привлекателност.
Актуализациите включват преработена предна част с нов светлинен подпис на дневните светлини, докато в интериора има променени материали, подчертани от неоновозелени детайли, които са ексклузивни за GT версията. Под ламарините е монтирана по-голямата батерия, а задвижването с два електромотора е подсилено с 64 к.с. и 30 Нм, за да предложи максимални стойности от 641 к.с. и 770 Нм въртящ момент.
Електрониката също е обновена, като включва система, която Kia нарича Virtual Gear Shift (виртуална смяна на предавките). Подобно на софтуера N e-Shift при Hyundai, тази система симулира превключване в стил секвенциална ръчна скоростна кутия, за да осигури по-силна връзка между водача и автомобила. Звуков генератор и множество режими на шофиране позволяват автомобилът да бъде конфигуриран според предпочитанията.
EV6 GT се изправя срещу сериозни конкуренти като Polestar 4, BMW i4 и Volkswagen ID.7 GTX. В директно сравнение с Polestar 4, EV6 GT отстъпва заради по-ниската си ефективност и по-слабо рафинирания характер.
Цени и позициониране
Всички тези подобрения идват на цена, която е по-ниска от тази на предходния модел. Стартова цена малко под 60 000 паунда звучи сериозно, но това е с близо 3000 паунда по-малко от старата версия и с около 5000 паунда по-малко от Ioniq 5 N.
Динамика и усещане зад волана
В много отношения EV6 GT е като електрически наследник на Kia Stinger. GT версията има спортен характер, но нейният размер и тегло я определят по-скоро като „гранд турър“, отколкото като чистокръвен спортен автомобил. Налице са достатъчно подобрения, които помагат на GT да се отличи от стандартния модел, включително специално настроени адаптивни амортисьори и допълнителна електроника, за да може усещането при шофиране да се регулира според предпочитанията.
Впечатляващото ускорение в права линия е пристрастяващо, а шасито се справя уверено в завоите, осигурявайки много сцепление. Широката гама от конфигурации променя осезаемо характера на автомобила. Возията на EV6 GT има осезаемо по-твърд характер, който постоянно напомня за потенциала на колата, но не е некомфортна и предлага разумно ниво на комфорт, за да оправдае GT емблемата. По-твърдите режими на окачването обаче са прекалено сковани за пътища с неравности.
Системата Virtual Gear Shift е скрита в менюто за асистиращи системи и е проектирана да имитира характера на бензинов двигател със секвенциална скоростна кутия, като се използват планките на волана за преминаване през шест виртуални предавки. Използването ѝ обаче е леко разочароващо. Трябва да се шофира доста агресивно, за да се усети ефектът от превключванията, докато синтетичният звук от ауспуха не е особено приятен. Друга особеност е изненадващо тежкият волан при по-ниски скорости.
Режимите за рекуперация на енергия осигуряват нарастващо съпротивление, което увеличава количеството енергия, генерирана при спиране.
Динамика, ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост
Версията GT разполага с два електромотора за задвижване на четирите колела, като общата мощност достига 650 к.с., а въртящият момент е 770 Нм. Тези стойности са сходни с тези на Hyundai Ioniq 5 N, което не е изненада, тъй като двата автомобила са тясно свързани. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,5 секунди, а максималната скорост е 260 км/ч.
Шофиране в града, видимост и паркиране
Въпреки че EV6 не е толкова голям, колкото Polestar 4, дължината му от 4,7 метра и диаметърът на завой от 11,9 метра го правят не особено маневрен при паркиране. За щастие, на помощ идват система от 360-градусови камери и парктроник сензори. EV6 разполага и с технология за дистанционно паркиране, която се управлява чрез ключа и позволява автомобилът да бъде придвижван в тесни пространства, докато водачът стои отвън.
Воланът и реакциите при ускорение са отзивчиви при ниска скорост, но твърдото окачване се усеща осезаемо при преминаване през дупки и неравни градски улици. То не е неприятно, но твърдото шаси има склонност по-скоро да следва пътя, отколкото да поглъща неравностите.
Управление и поведение на извънградски пътища
При по-висока скорост твърдото окачване оправдава присъствието си, като ограничава накланянето в завои. Въпреки това, масата на автомобила от над 2,2 тона все още се усеща, докато широките гуми се борят за сцепление.
Налични са различни режими на шофиране. Режимът GT прави окачването още по-твърдо, изостря реакциите на волана, спирачките и педала за ускорение, като същевременно намалява намесата на системите за контрол на сцеплението и стабилността. Режимът Sport запазва електронните асистенти активни, а Kia предлага и персонализирана настройка, която позволява конфигурирането на всяка част от задвижването и окачването според индивидуалните предпочитания.
Въпреки това, значителната маса на автомобила създава леко притеснение при опит за достигане на неговите лимити на обществен път.
Шофиране по магистрала и комфорт на дълги разстояния
Голямата мощност позволява достигането на максимално разрешената скорост за миг. Веднъж достигната, EV6 GT се превръща в приятен автомобил за дълги пътувания. Все пак той не предлага върховно ниво на комфорт, тъй като окачването остава твърдо, а шумът от гумите е осезаем.
Авторът на оригиналния текст отбелязва, че сравнението между EV6 GT и Hyundai Ioniq 5 N е неизбежно, тъй като споделят много общи компоненти. Разликите между тях обаче показват какво може да се направи, за да бъдат спортните електрически автомобили нещо повече от просто ускорение в права линия. Според него и двата модела имат различен характер, но Ioniq 5 N предлага по-широк спектър от възможности благодарение на по-интензивното усещане зад волана в най-спортните си режими.
Пробег, батерия и време за зареждане
По-голямата батерия помага на EV6 GT да предложи по-дълъг пробег от своя предшественик.
Пробег и зареждане
Официално, увеличението на капацитета на батерията повишава обявения пробег от 423 км на 449 км. Въпреки това, този показател все още е най-ниският в цялата гама на EV6.
По време на тестовете на EV6 GT изминахме много километри по магистрали, което донякъде обяснява сравнително ниската ефективност от 4,7 км/кВтч. За сравнение, при същите условия Polestar 4 постигна 5,6 км/кВтч. При такава ефективност може да се очаква реален пробег от около 393 км за EV6, което е с близо 130 км по-малко от този на Polestar.
Благодарение на максималната скорост на зареждане от 233 кВ, батерията на Kia може да бъде заредена от 10 до 80 процента само за 18 минути на достатъчно мощна станция. Макар това да е впечатляващо, бързото зареждане може да бъде скъпо. При използване на трифазен 11 кВ източник, батерията се зарежда от 10 до 100 процента за малко под девет часа, докато стандартна домашна станция от 7,4 кВ ще се нуждае от около 13 часа.
За да се намалят притесненията относно загубата на пробег през зимата, Kia стандартно оборудва EV6 GT с термопомпа. При стандартните версии на модела с ниво на оборудване GT-Line S тя се предлага като опция.
Разходи за експлоатация и застраховки
Версията EV6 GT е оборудвана с батерия с капацитет 84 кВтч, предлага пробег от 449 км и попада в застрахователна група 46. Макар гамата на EV6 да се намира в по-високи застрахователни групи от основните си конкуренти, версията GT е с няколко степени по-ниско класифицирана от съперници като Polestar 4 и Hyundai Ioniq 5 N.
Както всички електрически автомобили, EV6 GT е привлекателен за бизнес клиенти, търсещи спортен семеен автомобил, благодарение на ниския данък за служебни автомобили. Всички версии на EV6 обаче са с цена над прага от 40 000 паунда за луксозни автомобили по отношение на пътния данък, така че изборът на по-малко спортен модел няма да донесе икономии в това отношение.
Версията GT има най-ниската остатъчна стойност в гамата на EV6, като запазва 48% от стойността си след три години. Най-добре се представя базовият модел с 51%.
Интериор, дизайн и технологии
В интериора гланцираните черни материали са заменени с матирана пластмаса, а версията GT добавя неоновозелени акценти. Основните предимства са подобрените материали в купето, отличителните неоновозелени детайли и големите екрани, които са ясни и лесни за разчитане. От друга страна, инфоразвлекателната система има твърде много менюта, управлението на отоплението и вентилацията на седалките е неудобно, а изборът на режими на шофиране би могъл да бъде опростен.
Промените по екстериора са най-очевидни в предната част, където има нов дизайн на фаровете и дневни LED светлини, преминаващи по цялата широчина. Въведена е и по-голямата батерия с капацитет 84 кВтч. Друга забележителна новост е матовата боя Yacht Blue, която се предлага като опция за 1500 паунда и е ексклузивна за модела GT, като му помага да се открои от останалата част от гамата.
Сред другите специфични за GT допълнения са неоновозелените спирачни апарати, 21-инчовите джанти и още неонови детайли в интериора. Арматурното табло се доминира от два екрана, а контролните уреди са споделени с повечето актуални модели на Kia. Големите 12.3-инчови екрани са разположени един до друг, създавайки панорамен изглед, който допринася за усещането за простор в купето.
Материали и качество на изработка
Фейслифтът от по-рано тази година въведе нов волан за по-високите нива на оборудване. Версията GT се отличава от останалата част от гамата със своята велурена тапицерия и акценти в крещящо зелено, включително GT бутона на долния лъч на волана.
Качеството на изработката създава добро усещане, като въртящият се скоростен лост реагира отчетливо. Единствените други физически контроли, които се използват често, са бутоните на волана, като и те предлагат приятно усещане при допир.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Основният дисплей контролира множество функции, но интелигентният вторичен контролен панел на Kia с двойно предназначение отделя управлението на климатика и инфоразвлекателната система от него.
Един по-голям бутон за превключване между двата режима би бил удобен, но е практично да има въртящи се копчета в двата края на панела за бързи корекции. Малка забележка към оформлението на таблото е разположението на бутоните за подгряване на седалките и волана в предния край на централната конзола. Те изглеждат малко не на място, когато всичко останало е толкова прегледно групирано.
GT версията разполага със същата инфоразвлекателна система, която се намира във всички електрически модели на Kia, както и в Sportage и Sorento, въпреки че има някои допълнителни функции. Като цяло системата е добре подредена, но някои настройки са скрити под долния край на екрана, така че е необходимо превъртане нагоре, за да се използват, което може да бъде неудобно в движение. Други подменюта също изглеждат леко претрупани, като менюто за асистиращите системи е един от най-лошите примери.
Kia предлага отлични седем години свързани услуги, докато някои конкуренти предоставят само 12 месеца. Друга нова функция е разпознаването на пръстов отпечатък, което позволява на водачите да настроят своя профил, като натиснат пръста си върху сензор, разположен на таблото до скоростния лост.
Дийн Гибсън, старши редактор тестове, отбеляза, че макар да има редица настройки за шофиране, с които може да се експериментира, те са разпръснати из цялото табло. Той посочи, че бутонът за режимите на шофиране е на централния лъч на волана, докато GT бутонът на левия лъч е за по-екстремните режими. Освен това, за да се използват VGT превключвателите, режимът трябвало да се активира през меню в друго меню. Според него би било много полезно, ако всички тези функции се намираха на едно място.
Багажно пространство и практичност
Автомобилът не е толкова практичен, колкото един SUV, но в контекста на спортен модел EV6 GT е доста универсален.
EV6 има нестандартен дизайн с уникални пропорции, къс преден капак и дълга извита линия на покрива. Той се позиционира някъде между SUV и семеен хечбек. Резултатът е купе, което предлага прилично пространство, но на места прави компромиси. Няма забележки към пространството за раменете и краката, но мястото за главите на задните седалки може да е леко ограничено за по-високи пътници.
Достъпът е добър, с широко отварящи се предни и задни врати, но скосеният покрив изисква повече внимание при влизане, особено отзад. Веднъж настанени, петимата пътници разполагат с достатъчно място.
Размери
EV6 има уникални пропорции с дълга каросерия и нисък покрив. Междуосието от 2900 мм означава, че предният и задният надвес не са огромни.
Със своята специфична форма Kia EV6 GT се отличава от стандартните SUV модели, но същевременно не е и уголемен хечбек като Hyundai Ioniq 5.
Пространство за пътниците и комфорт
Ниският покрив и кросоувър стилът на EV6 означават, че той не е толкова просторен, колкото някои конкуренти със сходни размери. По-високите пътници може да усетят, че седят високо и главата им е близо до тавана, дори когато седалката е свалена в най-ниска позиция.
За щастие, спортните седалки са удобни и не ограничават прекалено тялото, а възможностите за регулиране на волана и седалката са широки. Мястото за съхранение на вещи е достатъчно, въпреки че джобовете на предните врати не са особено големи. Високата двуетажна централна конзола разполага с поставки за чаши и място за зареждане на смартфон отгоре, както и с дълбока ниша за вещи отдолу.
Благодарение на голямото междуосие, пространството за коленете на задните седалки в EV6 е сред най-добрите в класа. Този плюс обаче се компенсира от скосения покрив, който ограничава мястото за главите. Облегалките могат леко да се наклонят назад, за да осигурят повече пространство при нужда.
Равният под и широката задна седалка осигуряват достатъчно място за трети пътник. Големите отвори на вратите улесняват поставянето на детско столче, но достъпът до двата комплекта Isofix точки е малко неудобен.
Багажно пространство
Багажникът предлага голяма подова площ, но е сравнително плитък. В комбинация със силно скосената задна врата и субуфера на аудиосистемата Meridian в ъгъла, обемът е ограничен до 480 литра. За тези, които се нуждаят от по-практичен багажник, Skoda Enyaq Coupe vRS с неговите 570 литра е по-добър вариант.
Kia не предоставя данни за обема при сгънати задни седалки, но свалянето им е лесно, като се образува малък праг на пода. Седалките се делят в съотношение 60:40 и разполагат с отвор за ски, който улеснява товаренето на по-дълги предмети. Има и допълнително пространство под предния капак – 20-литрова ниша над електрическите компоненти. Формата ѝ обаче е специфична и е достатъчна предимно за съхранение на кабел за зареждане.
Старшият тест-редактор Дийн Гибсън отбеляза, че автомобилът предлага възможност за зареждане на електрически устройства чрез четири USB-C порта в купето. Освен тях има и традиционни 12-волтови контакти отпред и в багажника, както и стандартен контакт в задната част на купето за по-големи уреди.
Капацитет на теглене
Капацитетът на теглене на EV6 GT е 1800 кг, което съответства на останалите версии в гамата. Това е една от по-добрите стойности, предлагани от електрически семеен автомобил.
Надеждност и безопасност
Дългата седемгодишна гаранция на Kia важи и за високопроизводителната версия GT. Сред силните страни на модела са високият петзвезден рейтинг от Euro NCAP, стандартната гаранция от седем години или 160 000 км и богатото стандартно оборудване със системи за безопасност.
Като недостатъци могат да се посочат множеството предупредителни звукови сигнали, функцията за дистанционно паркиране, която е по-скоро атракция, и чувствителната система за поддържане на лентата. В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power тази година марката Kia е спаднала до 18-о място от 31 производители, след като през 2024 г. е била на трето.
Стандартният EV6 получи петзвезден рейтинг за безопасност от Euro NCAP през 2022 г., като последните обновления включват подсилени B-колони за още по-добра защита. Оценките са 90% за защита на възрастни пътници, 86% за деца, 64% за уязвими участници в движението и 87% за асистиращи системи.
Покупка и експлоатация
Предлага се само един вариант на оборудване. Той разполага с двойно по-голяма мощност от следващия модел в гамата на EV6, което само по себе си може да оправдае разликата в цената от около 2000 паунда. Освен това обаче купувачите получават по-агресивен външен вид, адаптивни амортисьори и термопомпа, така че предимствата са много повече от ускорението от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди.
Освен цветовете на каросерията, включително отличителния матов цвят Yacht Blue на тестовия автомобил (на стойност 1500 паунда), могат да се добавят само аксесоари. Адаптерът Vehicle-to-Load, който позволява зареждане на устройства от батерията на автомобила, струва 295 паунда.
Алтернативи на Kia EV6 GT
Най-очевидната алтернатива на EV6 GT е Hyundai Ioniq 5 N. Той използва същата платформа, но има малко по-различни електронни асистенции и предлага по-ангажиращо усещане зад волана. Цената му обаче е с около 5000 паунда по-висока от тази на EV6 GT, което може да се окаже сериозна разлика за някои купувачи.
Конкуренцията идва и от спортните версии на други електрически SUV модели, като Volkswagen ID.4 GTX/ID.5 GTX, Ford Mustang Mach-E GT, Skoda Enyaq vRS и Nissan Ariya Nismo. Някои от тях обаче предлагат предимно козметични промени, докато EV6 GT предоставя пакет, по-фокусиран върху удоволствието от шофирането.
Последвайте ни в Google News