Гамата електрически ванове Platform Beyond Vehicle на Kia е готова да промени из основи световния пазар на лекотоварни автомобили.
В днешната преходна епоха за автомобилната индустрия почти не минава седмица, без някой производител да представи смел нов електрически модел с пищна презентация, твърдейки, че носи технологиите на утрешния ден и ще преобрази бъдещето на компанията. Рядко обаче тези презентации включват подробни раздели за достъпа до товарния отсек, капацитета за европалети и възможностите за ремонт на броните.
Такъв е случаят, когато трансформиращата визия за бъдещето на автомобилите е ван, макар това да подценява значението на новия Kia PV5. Компанията го определя като Platform Beyond Vehicle (PBV) – първият модел от гама силно адаптивни електрически автомобили, създадени специално за да променят пазара на лекотоварни превозни средства и да подпомогнат забележителния растеж на Kia.
Представете си ефекта, който специализираната гама електрически автомобили на марката оказа, но приложен в света на вановете. Това не е първият опит на Kia в този сегмент – пикапът Bongo с кабина над двигателя се продава в Корея и други пазари от 1981 г. и послужи за основа на вана и многофункционалния модел Pregio.
Сега обаче става въпрос за изцяло нов бизнес модел, проектиран за големи обеми. Kia се цели в годишни продажби от 250 000 PBV автомобила до 2030 г. Сангде Ким, ръководител на отдела за PBV в компанията, заяви, че това е следващата глава в историята на Kia и начинът, по който марката ще се утвърди като водещ производител на електрически автомобили.
Ким, който е работил по създаването на новото подразделение в продължение на около четири години, обясни, че Kia е идентифицирала пазара на лекотоварни автомобили като сфера с „пространство за съществени иновации“ чрез разработването на гама електрически ванове. Той добави, че техните PBV модели са проектирани да се адаптират към хората, а не да ги принуждават те да се адаптират към превозното средство.
Специализирана платформа и модулен дизайн
Пазарът на електрически ванове е малък, но расте бързо, особено след като много компании са принудени да преминат към модели с нулеви емисии, за да постигнат собствените си екологични цели. Повечето електрически ванове на пазара обаче са или конверсии на модели с двигатели с вътрешно горене (като Ford E-Transit или многобройните модели на Stellantis), докато Volkswagen ID. Buzz използва леко модифицирана версия на платформата MEB на VW Group.
За своите PBV модели Kia е разработила специално адаптирана версия на платформата за електрически автомобили на Hyundai Motor Group, наречена E-GMP.S (Electric Global Modular Platform for Service). Според компанията тя осигурява много по-голяма гъвкавост за създаване на гама от модулни и адаптивни машини. Платформата е с предно задвижване, а PV5 разполага с батерии с различен капацитет, които осигуряват пробег до 415 км и товарен обем от 4,4 кубични метра.
Дългият 4,7 метра PV5 е първият от тази серия, като Ким го описва като „нашия вход към пазара на лекотоварни автомобили“. Той ще бъде последван от PV7, който ще бъде дълъг около 5,2 метра, и PV9. Тези два модела ще се появят съответно през 2027 г. и 2029 г. Показан беше и малък концептуален модел PV1, но по-малките превозни средства не са непосредствен приоритет.
Всеки модел от гамата PBV е много повече от едно превозно средство, тъй като модулният дизайн позволява огромна гъвкавост. PV5 ще бъде пуснат във варианти Cargo (товарен) и Passenger (пътнически), но с времето гамата ще включва седем типа каросерии с 16 различни спецификации. Товарният модел ще има версии с три и четири врати, опция с висок покрив за по-голям капацитет, както и варианти с двойна кабина и шаси-кабина. Пътническата версия ще се предлага с шест и седем места, както и във вариант, достъпен за инвалидни колички.
Проектиран с мисъл за практичност
Ким сподели, че Kia е провела обширни проучвания сред потенциални клиенти в различни области – от куриерски фирми до компании за споделено пътуване, за да разработи детайлите на PV5. Например, броните са изработени от три части, което прави подмяната на повреден сектор по-евтина, а височината на прага на вана е възможно най-ниска, за да улесни доставчиците.
Динамиката на PV5 също е прецизирана за конкретните му приложения. В товарния си вариант той е директен и лесен за управление, с отлична видимост от високата шофьорска позиция. Макар да не е с подчертано спортен характер, произходът на платформата от леките автомобили се усеща в по-рафинираната управляемост в сравнение с много други ванове.
В интериора всичко е създадено с конкретна цел. Той не е толкова луксозно оборудван, колкото пътническата версия, но материалите са износоустойчиви, за да издържат на продължителна употреба, и има множество практични места за съхранение. Този фокус върху използваемостта и практичността е заложен във всеки елемент.
Производство и персонализация на ново ниво
PV5 ще се произвежда в завода на Kia Autoland Hwaseong, разположен в южните предградия на Сеул. Съоръжението с площ от 3,2 милиона квадратни метра е най-големият производствен обект на Kia, където годишно се произвеждат около 520 000 автомобила. Инвестирани са над 560 милиона паунда в изграждането на ново съоръжение с площ 100 000 квадратни метра за производството на PV5, което досега е създало около 1000 работни места.
Когато масовото производство започне, заводът ще има капацитет от около 100 000 броя PV5 годишно. Вече е в ход изграждането на второ ново производствено съоръжение в Хуасонг за производството на PV7 и PV9. Процесът е силно автоматизиран, отчасти поради необходимостта от гъвкавост за производството на толкова широка гама от варианти на една линия.
Уникалният аспект на този завод обаче се намира в края на производствената линия, където голям брой специализирани клетки очакват новопроизведените PV5 за цялостна персонализация. Това е ключът към бизнес модела, разработен от президента на Kia Хо Сунг Сонг, и е от жизненоважно значение за PBV операциите, тъй като предлага по-голяма икономическа ефективност и по-малко отпадъци.
Сонг обясни, че много лекотоварни автомобили преминават през процес на персонализация от външни партньори веднага след производството. Според него това не е ефективно от търговска гледна точка и е вредно за околната среда, тъй като се произвежда нов автомобил, само за да бъде изхвърлен веднага фабричният му интериор. Чрез производството на възможно най-много варианти директно в завода, този процес се улеснява и автомобилите се произвеждат според поръчката от самото начало с минимални отпадъци.
Това означава, че елементи като хладилни агрегати и специализирани рафтове могат да бъдат добавени фабрично. Kia все пак ще работи с партньори, когато е необходимо. Например, планират се леки и пълноценни кемпер варианти, като преоборудването ще се извършва както в завода, така и чрез специалиста в областта Westfalia.
Глобални амбиции
Друг бизнес аспект на PBV е софтуерът и управлението на автомобилни паркове. Kia е разработила специализирана операционна система, която позволява облачни услуги, необходими на клиентите с лекотоварни автомобили. Европа, включително Великобритания, и Канада ще бъдат ключови целеви пазари при старта, но продуктите са предназначени за целия свят. Прицелно Kia ще продава PV5 и в Япония – за първи път марката ще предлага автомобил на този пазар.
Сонг призна, че постигането на амбициозните цели за PBV ще бъде голямо предизвикателство. „Но имаме силен план и това е правилното решение“, заключи той.
Последвайте ни в Google News