Нов поглед към големия седемместен семеен автомобил
Може да е трудно за вярване, че един ван с прозорци заслужава толкова висока оценка, но Kia PV5 вдига летвата при големите и достъпни електрически автомобили. Макар тестваната версия все още да не може да превози седем души, ако бъдещата седемместна модификация не е със значително по-висока цена, тя може да се окаже най-изгодният нов автомобил на 2026 г.
Повече за Kia PV5
Дали нестихващата популярност на SUV моделите най-накрая е достигнала своя връх? Дали купувачите вече осъзнават присъщите компромиси с пространството и ефективността, за да насочат парите си към нещо по-практично и семейно?
От Kia се надяват, че отговорът е „да“, а решението им е новият PV5 Passenger. Той е базиран на товарния PV5 Cargo и представлява алтернатива на Volkswagen ID. Buzz с неговия ретро дизайн, както и на седемместни SUV модели като Peugeot E-5008 и Hyundai Ioniq 9. Поръчките вече са отворени, а доставките се очакват преди края на 2025 г.
С дължина от 4695 мм, PV5 е със 17 мм по-къс от базовия ID. Buzz. Ще се предлагат версии с пет и седем места, но за разлика от модела на Volkswagen, тук няма да има удължен вариант.
Освен че е малко по-компактен, моделът на Kia отстъпва по мощност, пробег и скорост на зареждане в сравнение с европейския си конкурент.
Новият модел на Kia обаче е и значително по-евтин. Въпреки че все още нямаме пълните спецификации за България, от компанията потвърдиха, че товарната версия Cargo ще стартира от 27 645 паунда (без ДДС), докато пътническият вариант, който тестваме, струва 32 995 паунда с по-малката батерия и по-ниско ниво на оборудване. За сравнение, към момента на писане на статията, цената на ID. Buzz започва от 59 135 паунда.
PV5 използва платформата E-GMP.S на Kia, която има няколко специфики с потенциални ползи в реални условия. Първата е технологията Cell-to-Pack (CTP), която с увеличената си плътност на батерията би трябвало да предложи осезаеми подобрения в ефективността.
Втората особеност е задвижването на предните колела. С целия хардуер, монтиран ниско и пред водача, този MPV може да се концентрира върху това, което MPV моделите правят най-добре – функционалност преди всичко.
Цени и версии на Kia PV5
Цената на Kia PV5 в петместна пътническа версия започва от 32 995 паунда, като достига до 38 295 паунда за модела с по-голяма батерия и най-високо ниво на оборудване. Седемместна версия ще се присъедини към гамата през 2026 г. Предлага се и товарен ван на цена от 27 645 паунда (без ДДС).
Усещане зад волана и динамика
Kia PV5 се управлява изненадващо леко, почти като лек автомобил. Той е тих, комфортен и забележително ефективен за своите размери и форма.
Предвид колко силен е целият пакет на PV5, начинът, по който се управлява, е почти без значение. Стига да може да ви отведе от точка А до точка Б безпроблемно, той вече е победител, нали? Разбира се, но способният модел на Kia предлага много повече. По време на теста той се оказа стабилен, пъргав, комфортен и тих, както и безопасен и маневрен в градски условия. Усещането е като при лек автомобил, въпреки че споделя платформа и каросерия с товарен ван.
Човек би очаквал електромоторът със 163 к.с. да се затруднява на открит път, но дори и с двама души на борда, режимът Eco на PV5 имаше достатъчно тяга, за да поддържа темпото на останалия трафик. Това изглежда имаше и положителен ефект върху показанията за пробега, затова прекарахме по-голямата част от пътуването в най-икономичния режим.
Воланът е лек, но окачването се справя отлично с поглъщането на неравностите, дори по многобройните участъци с лош асфалт западно от Сеул. Смятаме, че шумоизолацията е отлична за автомобил с толкова отвесна предница.
Спирачките също заслужават да бъдат споменати.
Въпреки че педалът на спирачката има плавно и прогресивно усещане, по време на теста разчитахме предимно на интуитивната многоетапна система за регенеративно спиране на Kia. Системата лесно се регулира чрез пера на волана и може да превключва от движение по инерция до интензивно управление с един педал само с едно щракване. Ако се използва подобно на спирането с двигател при конвенционалните автомобили, водачът рядко ще има нужда да докосва спирачния педал в ежедневното шофиране.
Електрически мотори, ускорение и максимална скорост
Базовият модел PV5 Standard Range е оборудван с по-маломощен двигател със 120 к.с., но все още не сме имали възможност да тестваме тази версия. Очакваме обаче, че вариантът Long Range със 161 к.с., предавани към предния мост, ще бъде по-подходящ за справяне с теглото на вана, особено при пълно натоварване. Официално по-мощният двигател намалява времето за ускорение от 0 до 100 км/ч от 12 на 10,7 секунди, докато максималната скорост и при двата модела е ограничена до 135 км/ч.
Досега сме управлявали PV5 само с двама души на борда. В тази конфигурация автомобилът се усеща достатъчно пъргав за ежедневно шофиране и никога не изпитва затруднения да поддържа темпото на по-бързия трафик. Ситуацията може да се промени с пълен отбор по ръгби на борда, затова е препоръчително моделът да бъде тестван преди покупка.
Управление в града, видимост и паркиране
Голямата остъклена площ и късата предница правят Kia PV5 изненадващо лесен за управление в градски условия. Умел визуален трик снижава линията на прозорците за водача и предния пътник, което помага повече от очакваното при маневриране. Усещането се подсилва и от високата, изправена позиция на седене. Всяка версия е оборудвана и с камера за заден ход.
Управление по извънградски пътища
PV5 не е спортен автомобил, нито има такива претенции. Въпреки това се управлява изключително добре за висок, обемен многофункционален автомобил (MPV), като предлага комфортна возия и достатъчно динамика, за да не изостава в по-бърз трафик. Воланът е лек, но прецизен, което дава на водача увереност и ясна представа къде са насочени предните колела.
Комфорт на магистрала и при дълги пътувания
Установихме, че PV5 е изненадващо способен на магистрала предвид кубичната си форма. Шумът от вятъра и пътя е минимален, а возията и управляемостта, близки до тези на лек автомобил, правят дългите пътувания лесни и приятни. По време на нашия тест в Южна Корея, при температури около 22–23 градуса по Целзий, автомобилът се оказа и много ефективен. Kia PV5 е забележително лесен за управление, като комфортът и тишината в купето са на отлично ниво за превозно средство от този клас.
Пробег, зареждане и експлоатационни разходи
Kia PV5 се оказа изключително ефективен в топло време, но официалните данни за пробега може да се сторят недостатъчни на някои потенциални купувачи. Сред силните страни са добрият реален пробег, впечатляващата ефективност и бързото зареждане до 150 кВт. Като недостатъци могат да се посочат липсата на опция за батерия с много голям капацитет и по-ниската остатъчна стойност в сравнение с конкуренти като Volkswagen.
Докато товарният вариант се предлага с три опции за батерии, пътническата версия е налична само с по-големите батерии от 51,5 кВтч и 71,2 кВтч. За по-малката батерия официалните данни сочат максимален пробег от едва 295 км. Въпреки атрактивната начална цена, версията Long Range изглежда по-разумен избор, тъй като на хартия увеличава значително използваемостта на вана, достигайки пробег до 412 км по цикъла WLTP.
Реален пробег, живот на батерията и време за зареждане
По време на нашия тест установихме, че тези данни са по-скоро консервативни. Изминахме над 190 км по смесени пътища, включително магистрала и градско шофиране, като постигнахме среден разход от 6,6 км/кВтч при меки климатични условия. Дори като се вземе предвид намаленият използваем капацитет на батерията от около 67 кВтч, това се равнява на почти 440 км с пълно зареждане.
Въпреки че PV5 използва по-достъпната 400-волтова електрическа архитектура вместо 800-волтовата на EV6, той поддържа скорост на зареждане до 150 кВт. Това е по-малко от пиковите 200 кВт на ID. Buzz, но е напълно конкурентно спрямо останалите модели в сегмента. Това означава, че зареждане от 10 до 80% може да бъде постигнато за около 30 минути чрез удобно разположения порт в предната част на автомобила.
Данъци и амортизация
Най-скъпата версия на PV5 е с цена под прага от 40 000 британски лири, което означава, че избягва допълнителния данък за луксозни автомобили. Въпреки че амортизацията в процентно отношение е по-висока от тази на еквивалентен ID. Buzz, по-ниската покупна цена означава, че в дългосрочен план собствениците могат да спестят. Според анализатори PV5 ще запази между 50 и 51% от стойността си след три години и 58 000 км. За сравнение, ID. Buzz запазва между 59 и 61% от стойността си в зависимост от спецификацията.
Интериор, дизайн и технологии
Предлагат се две нива на оборудване: Essential и Plus, като второто е достъпно само с по-голямата батерия. Всички модели разполагат с инфоразвлекателна система с двоен екран и вградена камера за заден ход, безжични Apple CarPlay и Android Auto, аудиосистема с шест високоговорителя, автоматичен климатик, LED светлини и 16-инчови алуминиеви джанти.
Ниво Plus добавя електрическа задна врата, отопляеми седалки и волан, безжично зареждане за телефон, както и допълнителни системи за безопасност, включително асистент за мъртва зона и интелигентен круиз контрол. То включва и функцията Vehicle-to-Load (V2L), която позволява на автомобила да захранва външни устройства.
Дизайн на интериора и приборното табло
Интериорът на PV5 може да се опише най-добре като функционален, но това не означава, че е напълно лишен от дизайнерски акценти. Арматурното табло включва голям 12.9-инчов сензорен екран и 7.5-инчов дисплей за водача. Последният е разположен зад интересен двулъчев волан с познати бутони и централно разположен контролер за режимите на шофиране.
Предните седалки осигуряват отлична видимост към пътя, но разполагат със сгъваем подлакътник само от едната страна, което понякога може да създаде усещане за асиметрична позиция. Другата ръка може да се постави върху вратата, но това невинаги е най-удобното решение.
В купето има достатъчно ниши и места за съхранение, включително две в пода пред водача и предния пътник. Тяхното предназначение обаче не е съвсем ясно, тъй като не са особено достъпни или лесни за отваряне.
Материали и качество на изработка
Kia PV5 не създава усещане за бюджетен автомобил, но и не би спечелил награди за луксозни материали или богато оборудване. Въпреки наличието на твърда пластмаса по таблото и вратите, качеството не е по-лошо от това при повечето пътнически ванове, особено тези на Peugeot или Citroen. Всъщност воланът и седалките – зоните, с които водачът е в постоянен контакт – са покрити с приятни на допир материали. В крайна сметка Kia PV5 е автомобил, проектиран да издържа на предизвикателствата на семейния живот, и изглежда напълно подготвен за тази задача.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Инфоразвлекателната система в PV5 се усеща като стъпка напред в сравнение с повечето леки автомобили на марката, дори и спрямо флагмана EV9. Макар да липсва единният панел, който се простира от волана до центъра на таблото, двата отделни дисплея предлагат ясна графика, лесни за четене шрифтове и сравнително интуитивна структура на менютата. Включени са безжични Apple CarPlay и Android Auto, но за безжично зареждане на телефон е необходимо по-високото ниво на оборудване Plus.
Основното предимство на PV5 е поддръжката на приложения от трети страни, което ще представлява особен интерес за тези, които планират да използват товарната версия Cargo за своя бизнес. Подобни системи биха позволили на клиентите например да контролират хладилното отделение в задната част или да използват специализиран софтуер за планиране на маршрути за доставки.
Багажник и практичност
Пътническата версия на PV5 е базирана на товарния вариант със същото име, така че не е изненада, че получава отлична оценка за практичност. Пространството в интериора е огромно, независимо дали се превозват хора, багаж или и двете. Отделението за задните седалки е изключително просторно, а багажникът може да побере всичко необходимо за едно семейство.
Лек недостатък е, че предните прозорци не се свалят напълно, а задните предлагат само малък плъзгащ се отвор за вентилация.
Размери
С дължина малко под 4.7 метра, PV5 не е толкова голям, колкото може да се очаква. Той е с над 300 мм по-къс от BMW Серия 5 и със 17 мм по-къс от Volkswagen ID. Buzz, което го прави достатъчно лесен за ежедневна употреба. Късият преден капак и вертикалната задна част улесняват маневрирането, подпомогнато от стандартно включената камера за заден ход. Дължината на автомобила е 4 695 мм, широчината е 1 895 мм, а височината достига 1 923 мм.
Пространство за пътниците
Ниската линия на прозорците отпред, умело прикрита от черните екстериорни елементи, осигурява страхотна видимост. Отзад високият таван и кубичната форма отново надминават дори идеята за SUV по отношение на чистата практичност. Пространството за краката и главата е повече от достатъчно дори за възрастни с ръст над 180 см, а напълно равният под означава, че дори пътникът в средата ще се чувства комфортно. Жалко е обаче, че Kia не са избрали да монтират три индивидуални седалки – задната седалка е разделена в съотношение 60:40, а Isofix стойки има само на външните две места.
Багажно пространство
Отварянето на бавната електрическа задна врата разкрива огромно, квадратно пространство с изключително нисък товарен праг, което улеснява товаренето на тежки или обемисти предмети. Общият обем при вдигнат втори ред седалки е 1 320 литра, измерени до кората на багажника. При сгъването им се освобождава пространство, сравнимо с това на лекотоварен ван – 2 300 литра, макар и с голяма стъпка в пода. Важно е да се предвиди достатъчно място зад автомобила при паркиране, тъй като липсва отделно отварящо се стъкло за бързо поставяне на покупки.
Теглене
Kia PV5 има официално одобрение за теглене на до 450 кг, което е с 300 кг по-малко от Volkswagen ID. Buzz. Това вероятно не е лошо, тъй като прикачването на ремарке към толкова висок и ръбест автомобил би се отразило изключително неблагоприятно на пробега от около 400 км.
Надеждност и безопасност
Тъй като PV5 е изцяло нов модел, все още няма данни за неговата надеждност или резултати от краш тестове. Въпреки това Kia има силна репутация и предлага отлична гаранционна поддръжка. Сред предимствата са стандартната за Kia гаранция и доброто базово оборудване за безопасност. Недостатъците включват липсата на Euro NCAP рейтинг към момента и фактът, че пълният пакет асистиращи системи е наличен само при по-високите нива на оборудване.
Последвайте ни в Google News