Седемместните SUV автомобили често се възприемат като алтернатива на многофункционалните MPV модели и в повечето случаи това е вярно. Kia Sorento обаче успява да привлече по-широк кръг купувачи благодарение на стандартното си задвижване на четирите колела и богата гама от двигатели, включваща дизелови, хибридни и плъгин хибридни варианти. Моделът не се предлага в изцяло електрическа версия, тъй като тази ниша се заема от съразмерния Kia EV9.
През годините Kia Sorento еволюира от голям, практичен и достъпен семеен SUV в изискан и стилен автомобил. Цената се повиши в съответствие с подобренията в качеството, дизайна и технологиите, но моделът продължава да предлага богато стандартно оборудване. Основната разлика днес е, че Sorento се изправя срещу първокласни конкуренти в сегмента на седемместните SUV автомобили.
Еволюцията на модела
От премиерата си през 2002 г. и през първите си три поколения, Kia Sorento се утвърди като надежден и просторен семеен автомобил с по-скоро консервативен дизайн. Едва с представянето на четвъртото поколение през 2020 г. моделът придоби по-ярък стил, вдъхновен от американския пазар и модела Telluride.
Фейслифт през 2024 г. допълнително освежи визията, като я доближи до дизайна на електрическата гама на марката, включваща модели като Kia EV3 и EV9.
Тестовете на дизеловата и хибридната версия по пътищата на Великобритания показват, че макар Sorento да предлага най-голямо вътрешно пространство в сравнителните тестове срещу Peugeot 5008, френският модел печели с по-високата си ефективност и по-луксозен интериор.
Цени и задвижване
Благодарение на богатото стандартно оборудване и седемте места, последното поколение Sorento не е сред най-евтините предложения в своя клас. Базовата дизелова версия 2.2 CRDi с ниво на оборудване „2“ започва от над 42 500 паунда, което е с около 500 паунда повече от Skoda Kodiaq в еквивалентна конфигурация. Хибридният вариант струва около 44 000 паунда, докато плъгин хибридът започва от малко над 47 500 паунда.
Хибридната система (HEV) съчетава 1,6-литров бензинов двигател с електромотор за обща мощност от 212 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9,7 секунди, а максималната скорост достига 180 км/ч.
Плъгин хибридната версия (PHEV) използва същия бензинов двигател, но разполага с по-голяма батерия с капацитет 13,8 кВтч и по-мощен електромотор с 90 к.с. Общата мощност на системата е 248 к.с. и 367 Нм въртящ момент. Това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,8 секунди и максимална скорост от 180 км/ч.
Поведение на пътя
В градски условия лекото управление и плавната работа на хибридното задвижване правят Sorento доста комфортен при ниска скорост, въпреки че спирачките понякога могат да задействат твърде рязко. Автомобилът се усеща обемист в тесни пространства, където конкуренти като Peugeot 5008 и Skoda Kodiaq са по-пъргави и напомнят за управление на лек автомобил.
При по-висока скорост комфортът на возене се подобрява, а по-меката настройка на окачването определя характера на Sorento. Това не е автомобил за агресивно шофиране, а по-скоро за спокойно пътуване. Контролът на каросерията е адекватен, сцеплението е добро, а стандартното задвижване на четирите колела осигурява достатъчно тяга при всякакви условия.
На магистрала мекото окачване допринася за спокойното усещане при висока скорост. Стабилността е отлична, а управлението остава прецизно. Основната критика е свързана с шума от гумите, който може да стане монотонен при по-продължително шофиране.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Sorento запазва добре стойността си с времето, но е скъп за поддръжка като служебен автомобил, а хибридната версия не е сред най-икономичните в сегмента.
Сред силните страни на модела са доброто запазване на стойността и близкият до официалния реален разход на гориво при дизеловата версия. Като недостатъци могат да се посочат по-ниската ефективност в сравнение с някои конкуренти, ограниченият пробег на ток и по-бавното зареждане на плъгин хибрида.
Според Kia, дизеловият Sorento може да постигне разход до 6,5 л/100 км и отделя 170 г/км CO2. При тестове в реални условия, включващи комбинация от магистрално и извънградско шофиране, разходът е бил около 6,3 л/100 км, което е много близо до официалните данни. Постигането на заводските стойности при хибридната версия обаче се оказва по-трудно.
Фейслифтът на модела му придава визия, сходна с тази на останалата част от гамата на Kia, която е силно повлияна от изцяло електрическите модели с означение EV, особено Kia EV9.
Стандартното оборудване за всеки Sorento включва LED фарове, предни и задни сензори за паркиране, отопляем волан и предни седалки, 12,3-инчов сензорен екран с навигация и адаптивен круиз контрол. Ниво на оборудване 3 добавя по-големи алуминиеви джанти (увеличени от 17 на 19 или 20 инча в зависимост от задвижването), странични сензори за паркиране, безжично зареждане за смартфон, електрическа задна врата, както и щори на прозорците и отопляеми външни седалки на втория ред.
Най-високото ниво на оборудване 4 предлага най-доброто от Kia: панорамен люк, тапицерия от кожа напа, вентилирани предни седалки, електрически регулируем волан и дигитално огледало за обратно виждане.
Интериор и дизайн на таблото
Обновяването от 2024 г. не промени само екстериора на Sorento – кабината също претърпя сериозно освежаване. Последният модел се доближи до стила на другите автомобили на Kia, като разполага с панел с двойна функция, чрез който може да се превключва между управлението на климатика и инфоразвлекателната система. Физическите въртящи се бутони от двете страни са удобни за регулиране на силата на звука или температурата, но би било добре бутонът за превключване между настройките да е по-голям. Над сензорния панел са разположени два широки вентилационни отвора.
Като цяло дизайнът не създава впечатляващия ефект на Peugeot 5008, нито може да се мери с отличната ергономия на Skoda Kodiaq.
Материали и качество на изработка
Използването на меки на допир материали на ключови места придава на интериора усещане за лукс, но цялостното качество на пластмасите и превключвателите не е напълно съпоставимо с това в Kodiaq или отлично завършения 5008.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Обновеният Sorento получава 12,3-инчов сензорен екран, чиято графика не е толкова детайлна и цветна като при конкурентите, но основната система е сравнително лесна за използване, стига да не се навлиза твърде дълбоко извън главното меню.
Цифровото приборно табло представя информацията ясно и именно през него могат да се регулират системите за подпомагане на водача и да се разгледат по-подробно функциите на бордовия компютър.
Sorento разполага и с телематичните услуги UVO Connect, които добавят информация за трафика в реално време, прогноза за времето и данни за паркиране. Мобилното приложение позволява маршрути да се изпращат към автомобила предварително. Инфоразвлекателната система може да сдвои два телефона едновременно чрез Bluetooth, така че единият да възпроизвежда музика, докато другият се използва за разговори. Разбира се, свързаността със смартфони чрез Apple CarPlay и Android Auto също е стандартна.
Налични са множество USB портове за зареждане – два отпред, още три на средния ред и два в багажника/зоната на третия ред седалки. На практика има по един за всеки пътник, а подложката за безжично зареждане отпред позволява някой да носи и второ устройство със себе си.
Алистър Крукс, старши новинарски репортер, отбеляза, че по време на тестовото шофиране във Великобритания черният фон на дисплеите на инфоразвлекателната система и на инструменталния панел е затруднявал четенето при пряка слънчева светлина.
Багажник и практичност
Sorento е изключително просторен семеен автомобил, който с лекота може да побере седем души или да превозва петима с огромен багажник.
Вътрешното пространство е най-голямата сила на Kia Sorento. Моделът използва добре значителните си външни размери, превръщайки ги в просторна и удобна за ползване кабина. Има предостатъчно място за четирима възрастни, а двете допълнителни седалки отзад са по-удобни от тези в много конкурентни седемместни автомобили.
Размери
Това е голям автомобил, но не се нарежда сред най-големите седемместни SUV модели на пазара.
Размери и сравнение с конкурентите
Kia Sorento има височина от 1 700 мм, дължина 4 815 мм и широчина 1 900 мм. Това го прави по-дълъг и малко по-широк от Skoda Kodiaq, който е с размери съответно 4 758 мм и 1 864 мм. Моделът е значително по-дълъг и от Land Rover Discovery Sport (4 597 мм), но е по-компактен от пълноразмерния Land Rover Discovery, чиято дължина достига 4 956 мм при широчина 2 000 мм.
В сравнение с прекия си конкурент Hyundai Santa Fe, Sorento е малко по-къс и по-нисък. Междуосието на двата модела е идентично – 2 815 мм. При багажното пространство Sorento предлага обем от 179 до 1 996 литра, докато при Santa Fe той е между 179 и 1 949 литра, а при Kodiaq – от 340 до 2 035 литра.
Седалки и пространство за пътниците
Високата позиция на водача предлага отлични възможности за настройка. Всички версии са оборудвани с регулиране на височината на седалката, но за електрически предни седалки с лумбална опора за водача е необходимо да се избере ниво на оборудване 3 или по-високо. Видимостта е добра, а почти квадратният преден капак улеснява позиционирането на автомобила. Големите странични прозорци осигуряват приемлива видимост през рамо, въпреки че тя би могла да бъде още по-добра, ако линията на стъклата не се издигаше леко към задната част.
Мястото за съхранение на вещи е щедро. Огромната кутия между предните седалки е широка и дълбока, а пред нея са разположени две големи поставки за чаши и малко отделение за ключа на автомобила. В основата на централната конзола, зад капак, има и специално място за съхранение на телефон.
В конфигурация с пет места Sorento комфортно побира петима възрастни. Пространството за коленете е изобилно, а накланящите се облегалки позволяват на пътниците да заемат по-удобна позиция. Дори и тогава те имат лесен достъп до големите поставки за чаши, вградени в подлакътниците на вратите. Въпреки че пространството за главата и лактите е напълно достатъчно, измерванията показват, че Hyundai Santa Fe е по-щедър в тези области. Конкурентът предлага 903 мм за главата и 1 367 мм за лактите, докато при Kia тези стойности са съответно 843 мм и 1 355 мм. Централното място на втория ред в Sorento е по-скоро временна опция – основата му е мека, но е доста тясно, а облегалката е твърда.
Достъпът до третия ред седалки през задните врати е малко ограничен, но е по-добър в сравнение с някои конкуренти. Седалката от втория ред се сгъва и плъзга напред електрически с натискането на един бутон, което спестява неудобството от работа с ръчни лостове. Според измерванията, Sorento предлага малко повече място за коленете на третия ред (607 мм) в сравнение с Peugeot 5008 (543 мм) и Hyundai Santa Fe (564 мм). Въпреки това, по-квадратната форма на Santa Fe му осигурява предимство в пространството за главата и лактите.
Всичките пет задни седалки се сгъват лесно. Тези от средния ред могат да бъдат свалени чрез два бутона в багажника, докато седалките от третия ред се повдигат и сгъват безпроблемно, без предните седалки да пречат на движението им. В автомобила има четири точки за закрепване на детски столчета Isofix – две на средния ред и две на третия.
Багажно пространство
В седемместен режим багажникът на Kia изостава от този на Peugeot 5008 с 80 литра. Sorento обаче надминава своя конкурент с 65 литра в петместна конфигурация и със 181 литра, когато всички задни седалки са сгънати.
В режим с пет места Sorento предлага впечатляващите 628 литра багажно пространство, което е много близо до обема на Volkswagen Tayron. Когато всички седалки са сгънати, се отваря почти напълно равна товарна площ с обем от 1 996 литра, надминавайки както VW, така и Santa Fe. Повдигането на по-обемни предмети в Sorento обаче е малко по-трудно, тъй като товарният ръб е на височина 780 мм, в сравнение със 765 мм при Tayron и 763 мм при Santa Fe.
Както може да се очаква, при използване на всички седем места наличното пространство за багаж намалява драстично до едва 179 литра. Това е значително по-малко от 345-те литра на Tayron, но все пак е достатъчно за няколко пътни чанти или покупки. Може да се използва и пластмасовото отделение под пода на багажника, което е удобно за мръсни обувки или други подобни предмети.
Когато автомобилът е в петместен режим, багажната зона може да бъде покрита с кора. Когато не се използва, тя може да се съхранява на пода на багажника, точно зад третия ред седалки. Всички версии на Sorento са оборудвани с резервна гума тип „патерица“, монтирана под пода на автомобила в задната част.
Възможности за теглене
Дизеловият двигател 2.2 CRDi е най-добрият избор за теглене. С максимален капацитет от 2 500 кг, той може да тегли над два пъти по-тежък прикачен товар в сравнение с хибридните (HEV) и плъгин хибридните (PHEV) версии. Всички модели са стандартно оборудвани със система за стабилизиране на ремарке.
Надеждност и безопасност
Конкурентното ниво на стандартно оборудване за безопасност и седемгодишната гаранция на Kia правят Sorento привлекателна оферта. Моделът е тестван от Euro NCAP през 2020 г. и получава максимална оценка от пет звезди, макар че оттогава тестовете на организацията са станали по-строги. Оборудването за безопасност е на много високо ниво, но трябва да се отбележи, че само най-високото ниво на оборудване (4) включва стандартни въздушни възглавници за третия ред седалки.
Системата за избягване на челен сблъсък (FCA) сканира зоната пред автомобила за пешеходци, велосипедисти и други превозни средства. Интелигентният асистент за ограничаване на скоростта и системата за поддържане на лентата помагат за контрола на ускорението, спирането и управлението, за да поддържат автомобила в лентата и на безопасно разстояние от колата отпред. Това е отлично улеснение за водача при натоварен трафик по магистрала, но той винаги трябва да е готов да поеме контрол при нужда.
В оборудването са включени също асистент за следене на сляпата зона с предупреждение за напречен трафик отзад, както и асистент за шофиране по магистрала (HDA), който автоматично поддържа зададената скорост, когато интелигентният круиз контрол е активен.
Изключването на някои от асистиращите системи може да бъде тромаво, тъй като изисква преминаване през няколко подменюта на дисплея пред водача, за да се стигне до друга страница на основния екран с разпръснато разположение на опциите. При много конкуренти този процес е по-лесен.
В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г. марката Kia се класира на 18-о място от 31 производители. Това е по-напред от сестринската марка Hyundai (20-о място), както и от Ford (23-о) и Volkswagen (27-о), но изостава от Nissan (15-о), Skoda (12-о) и Honda (10-о място).
Според тестовете на Euro NCAP от 2020 г. Sorento постига 82% за защита на възрастни пътници, 85% за защита на деца, 63% за защита на уязвими участници в движението и 87% за работата на асистиращите системи за безопасност.
Коя версия да изберем?
Освен ако не теглите редовно ремарке или каравана, хибридната версия на Kia Sorento предлага напълно достатъчна динамика за ежедневно шофиране и добър разход на гориво. Всички модификации на модела попадат в по-високия данъчен клас на някои пазари, което се отразява на експлоатационните разходи. Поради тази причина е препоръчително да се насочите към базовото ниво на оборудване „2“, за да спестите средства. Това е семеен автомобил и няма особен смисъл да се инвестира в по-скъпите версии с кожени седалки, тъй като дори при тях интериорът не създава толкова премиум усещане, колкото този на Peugeot 5008.
Като бранд, Kia не предлага много индивидуални опции. Ако желаете повече екстри, трябва да преминете към следващото ниво на оборудване. Все пак купувачите могат да разгледат каталога с аксесоари и да заменят стандартните 17-инчови джанти с 19-инчови алуминиеви.
За корпоративните клиенти Skoda Kodiaq може да се окаже по-изгоден избор, тъй като предлага по-големи данъчни предимства благодарение на своя пробег в електрически режим от над 110 км. Освен това Kodiaq е значително по-достъпен от най-евтиния plug-in хибриден Sorento. Ако се нуждаете от седемместен plug-in хибрид, Peugeot 5008 също е силна алтернатива с пробег от близо 80 км на ток и по-ниска стартова цена.
Алтернативи на пазара
Сред директните конкуренти на Sorento се нареждат няколко популярни седемместни SUV модела. Skoda Kodiaq и Volkswagen Tayron от групата на Volkswagen, както и Peugeot 5008, са достойни съперници. Land Rover Discovery Sport е по-близо до Sorento като цена, въпреки че корейският модел не отстъпва по практичност дори на по-скъпия Discovery. Сестринският модел на Sorento, Hyundai Santa Fe, също е практичен седемместен автомобил, както и Nissan X-Trail.
Kia Sorento на старо
Историята на Kia Sorento започва през 2002 г., като корейският SUV се развива от бюджетен седемместен автомобил до по-рафиниран и масов модел, способен да се конкурира с най-добрите в класа. Той вече не е евтин вариант, но подобренията в дизайна, качеството на интериора и бордовите технологии отразяват колко много е узрял моделът. Надеждността винаги е била силна страна на Sorento и добре поддържаните употребявани екземпляри би трябвало да останат също толкова сигурни.
История на модела
Трето поколение (2014-2020)
Третото поколение Sorento се предлагаше с избор между пет или седем места, както и с мощен 2,2-литров дизелов двигател. Купувачите, които търсят възможности извън пътя, вероятно ще се насочат към версиите със задвижване на четирите колела, като има и варианти с ръчна или автоматична скоростна кутия. Нивата на оборудване са високи в цялата гама, като дори базовите автомобили включват DAB радио, Bluetooth, климатик, задни сензори за паркиране, затъмнени стъкла и круиз контрол.
Второ поколение (2010-2014)
Като способен седемместен SUV с добри възможности за теглене, второто поколение Sorento предлагаше надеждна алтернатива на по-утилитарните Mitsubishi Shogun или Toyota Land Cruiser, като в същото време беше значително по-евтин от Land Rover Discovery.
Налични са както екземпляри с предно, така и със задвижване на четирите колела, а в гамата присъстват бензинови и дизелови двигатели.
Първо поколение (2003-2010)
Първото поколение Sorento беше позиционирано в по-нисък ценови клас спрямо размерите си, което означаваше, че купувачите получаваха голям 4×4 автомобил за парите си. За времето си дизайнът му не беше лош и, като изключим евтините дървени апликации в интериора, той беше и изненадващо добре оборудван. Повечето екземпляри разполагаха с 2,5-литров дизелов двигател, който обаче не предлагаше особена динамика.
Гаранция и сервизно обслужване
Всички модели на Kia се предлагат със седемгодишна гаранция или пробег до 160 000 км, което я нарежда сред най-добрите в индустрията.
Сервизните интервали за всички версии на Sorento са на всеки 12 месеца, но дизеловият вариант се възползва от по-дълги периоди между обслужванията. 2,2-литровият агрегат изисква поддръжка на всеки 32 000 км, което е двойно по-дълъг интервал в сравнение с хибридните модели.
Последвайте ни в Google News