Kia Sportage 2025: Първи впечатления и пътен тест

Просторен, стилен и достъпен – много хора търсят тези три качества в новия си автомобил, но не е лесно да ги открият едновременно. Kia Sportage модел 2025 г. се опитва да постигне точно това.

Sportage е компактен кросоувър с привлекателен дизайн, над средното пространство за пътници и товари, и цена под средната за класа. Предлага се с избор между бензиново, хибридно и плъгин хибридно задвижване, в зависимост от бюджета и желанието за по-нисък разход на гориво. Прекарахме една седмица в тестове на плъгин хибридната версия, като имаме опит и с другите два варианта. В следващите редове ще разгледаме предимствата и недостатъците на модела, за да прецените дали това е правилният малък SUV за вас.

Богато оборудване още от базовото ниво

Базовата цена от 27 190 долара включва 12,3-инчов дигитален инструментален панел, LED фарове и стопове, 17-инчови алуминиеви джанти и множество системи за безопасност. Сред тях са автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, асистент за поддържане на лентата и задни сензори за паркиране. Добавянето на задвижване на всички колела (опция за 1 800 долара при повечето нива на оборудване) носи и отопляеми предни седалки.

Доброто съотношение цена-качество продължава и при по-високите нива на оборудване. EX, с цена 29 290 долара, струва по-малко от базовите версии на повечето конкуренти. Въпреки това предлага тапицерия от изкуствена кожа, отопляеми предни седалки с електрическо регулиране за шофьора, безключов достъп и стартиране, автоматичен климатик, голям 12,3-инчов сензорен екран с навигация, безжично зарядно за смартфон, сензор за дъжд, следене на мъртвата зона и 18-инчови джанти. Следват ниво SX с аудиосистема Harmon Kardon, панорамен покрив, електрическо отваряне на багажника и адаптивен круиз контрол (32 790 долара) и SX Prestige с вентилирани предни седалки, камери с 360-градусов обзор и 19-инчови джанти (34 790 долара). Гамата се допълва от три нива на оборудване с офроуд излъчване, наречени „X“, които са с около 1000 до 2000 долара по-скъпи от стандартните модели със сходни екстри.

Хибридната версия на Sportage се предлага в нива LX, EX и SX Prestige, като обикновено е с около 1500 долара по-скъпа от съпоставим бензинов модел. Плъгин хибридният Sportage PHEV се продава в две богато оборудвани версии X-Line – съответно за 39 690 и 44 190 долара. Това представлява сериозна разлика от около 7000 долара спрямо стандартния хибрид. Нашият избор сред трите задвижвания е стандартният хибрид.

Смел и отличителен дизайн

Докато предишните поколения на Sportage бяха на границата между субкомпактния и компактния клас, настоящият модел, дебютирал през 2023 г., уверено се простира на дължина от 4,66 метра. Това го кара да изглежда по-солиден от някои конкуренти със сходни размери.

Детайлите в дизайна са свежи и отличителни, без да са претрупани. Предните светлини са разделени на две части – LED елементи, които Kia нарича „бумеранги“, и по-масивни ромбоидни фарове до решетката. За модел 2026 г. Kia планира да замени предницата на Sportage с по-ръбест дизайн, заимстван от по-големия кросоувър Sorento. В задната част изпъкнала линия над калника преминава в гънка, която свързва стоповете. Задната чистачка е умело скрита под спойлера на покрива за по-изчистен вид. Версиите X добавят лек офроуд акцент с черни джанти и други стилови детайли, възможност за гуми за всякакъв терен и повдигнати релси на покрива, заедно с пренастроени режими на шофиране.

Интериор, доминиран от технологии

Интериорът на Kia Sportage модел 2025 г. също прави силно първо впечатление, особено за почитателите на дигиталните решения. Както споменахме, 12,3-инчовият дигитален приборен панел е стандартен. При всички версии, с изключение на базовата LX, той се слива визуално с големия 12,3-инчов сензорен екран в центъра на таблото. Kia опростява визията с контролен панел с двойна функция за аудиото и климатика; с докосването на един бутон, въртящите се копчета и сензорните контроли променят предназначението си. Идеята е интересна и изглежда модерно, но не е най-лесният за използване панел. Освен това са нужни няколко докосвания или плъзгания по големия екран, за да се излезе от празния начален екран.

Базовото ниво на оборудване LX разполага с конвенционални бутони и въртящи се регулатори, което го прави най-лесен за употреба. Издадените вентилационни отвори на климатичната система придават на Sportage по-суров вид, а повечето елементи в интериора са сглобени добре. Но докато всичко изглежда приятно на пръв поглед, при по-внимателно разглеждане някои от пластмасите в купето се усещат евтини. Това не означава, че Sportage създава усещане за ниско качество, но става ясно как Kia е успяла да постигне толкова ниска цена. Лъскавата черна пластмаса пък е част от тенденция, с която сме готови да се разделим. Като цяло обаче, Sportage успява да направи положително първо впечатление дори и при ограничен бюджет.

Изобилие от пространство

Sportage е един от най-просторните компактни кросоувъри. Предните и задните седалки са удобни и предлагат достатъчно място. Налични са и множество удобства: всички версии, с изключение на LX с предно задвижване, имат отопляеми предни седалки, а всички без LX разполагат с електрическо регулиране на шофьорската седалка. Нивата на оборудване от EX AWD нагоре включват отопляем волан, а най-високите версии Prestige предлагат и вентилация на предните седалки. Отопляеми задни седалки или тапицерия от естествена кожа обаче не се предлагат.

Багажното пространство е сред най-големите в класа на компактните кросоувъри. При plug-in хибридната версия (PHEV) по-голямата батерия заема част от обема и повдига пода на багажника, което леко намалява капацитета. Максималният капацитет на теглене е 1135 кг, което също е над средното за сегмента, докато хибридните модели могат да теглят до 900 кг.

Балансирано окачване

Sportage се управлява добре и предлага комфортна возия. Окачването е плавно и стабилно, като поглъща неравностите с лекота и осигурява усещане за стабилност. Автомобилът е и сравнително тих. Макар да не предлага лукса на премиум автомобил, возията е комфортна и лишена от усещане за евтино изпълнение. Управлението също е леко и естествено. Модели като Mazda CX-50 или Ford Escape предлагат по-динамично поведение, но Kia никога не се усеща тромава или нестабилна.

Не трябва обаче да се разчита на Sportage за сериозен офроуд. Пътният му просвет от около 21 см е над средния за кросоувър, а режимите на шофиране при версиите X подпомагат донякъде системата за задвижване на всички колела. Автомобилът няма да заседне на разкалян паркинг, но не е предназначен за катерене по скали.

Посредствен базов двигател

Слабо място в гамата на Sportage е базовият бензинов двигател. Този 2.5-литров четирицилиндров агрегат развива приличните 187 к.с. и 241 Нм въртящ момент, предавани през осемстепенна автоматична трансмисия. В реални условия обаче ускорението е по-мудно в сравнение с повечето конкуренти. Това се усеща най-силно при нужда от рязко ускорение за включване в трафика – тогава двигателят става шумен, но не успява да осигури значителна допълнителна мощност.

Липсата на мощност би била извинима, ако Sportage беше особено икономичен. Но не е. Официалните данни за разхода на гориво при версията с предно задвижване са 9.4 л/100 км в града, 7.4 л/100 км извънградско и 8.4 л/100 км комбинирано. Системата за задвижване на всички колела увеличава разхода с почти литър на 100 км. Тестваният автомобил със задвижване на четирите колела постигна разход от 8.7 л/100 км. Това не го прави лаком, но няколко конкуренти постигат по-добри резултати. За щастие, други задвижващи системи на Sportage са по-ефективни.

Двата хибрида променят картината

За по-добра динамика и по-нисък разход на гориво правилният избор е Sportage Hybrid. Той комбинира 1.6-литров четирицилиндров турбо двигател с електромотор, достигайки обща мощност от 227 к.с. Тази система е по-бърза, по-тиха и по-плавна от базовия 2.5-литров двигател. Официалният комбиниран разход е 5.5 л/100 км с предно задвижване и 6.2 л/100 км със задвижване на всички колела. По време на теста версията с двойно задвижване постигна 6.9 л/100 км, но дори и така, тази модификация си заслужава малко по-високата цена само заради допълнителната мощност и финес. Всяка икономия на гориво е просто приятен бонус.

Наличен е и Sportage PHEV (plug-in хибрид). Идеята е да се зарежда по-голяма батерия от електрическата мрежа, която осигурява до 55 км пробег изцяло на ток, след което автомобилът работи като стандартен хибрид със среден разход от 6.7 л/100 км. На теория това звучи чудесно. На практика обаче, plug-in хибридът често стартира бензиновия двигател при нужда от отопление, независимо дали батерията е заредена. Това прави трудно осъществяването на кратки пътувания без използване на бензин. С цена, която е значително по-висока от тази на стандартния хибрид, този модел е труден за препоръчване.

Многобройни конкуренти

Компактните кросоувъри са най-продаваните модели за много производители, така че Sportage се изправя срещу силни съперници. Един от тях е корпоративният му братовчед – Hyundai Tucson, който е на подобна цена, но с различен дизайн, и с когото споделя двигатели и други механични компоненти. Разликите са предимно въпрос на личен вкус и конкретна оферта.

Други конкурентно позиционирани кросоувъри включват Chevrolet Equinox и Mazda CX-5 и CX-50. Sportage е най-просторният и най-евтиният от трите, като предлага и най-дълга гаранция. От тези модели само CX-50 се предлага като хибрид. Моделите на Mazda обаче имат по-спортно пътно поведение, мощни турбо двигатели и по-качествено завършени интериори. Chevrolet пък има по-изчистен дизайн в сравнение с по-смелия стил на Kia.

Ако цената не е водещ фактор, няколко хиляди долара повече биха осигурили достъп до други фаворити като Honda CR-V и Nissan Rogue. Те предлагат по-добра динамика, по-качествени материали в интериора, по-прости контроли и по-нисък разход на гориво. Важно е обаче да се направят внимателни изчисления. Ценовото предимство на Sportage може да се окаже значително, особено при по-високите нива на оборудване. Вероятно е дори Sportage Hybrid да струва по-малко от базови бензинови версии на CR-V или Rogue.

Като алтернатива, търсещите най-ниска цена биха могли да се откажат от простора на Sportage в полза на субкомпактен модел. Сред препоръчаните са Kia Seltos и Honda HR-V, които могат да задоволят нуждите на много клиенти на още по-ниска цена.

Съперници при хибридите

Ако интересът е насочен към икономичен хибрид, в реални условия Sportage изостава от конкурентите си по отношение на разхода на гориво. Хибридните версии на Toyota RAV4, Honda CR-V, Ford Escape и Mazda CX-50 са по-икономични. Те обаче са и по-скъпи, а Sportage предлага повече вътрешно пространство и по-добро ускорение. Освен това е значително по-тих от моделите на Toyota и Mazda.

Escape и RAV4, както и Mitsubishi Outlander, също имат plug-in хибридни версии. Подобно на Kia, те са скъпи, но по-добре изпълняват обещанието за шофиране на ток, докато батерията има заряд. Ако целта е покупка на plug-in хибрид, тези модели по-успешно осигуряват кратки пътувания без разход на бензин. Въпреки това Sportage остава по-просторен от тези конкуренти и работи добре в електрически режим при по-топло време.

Повече от просто ниска цена

Независимо дали Sportage привлича вниманието със смелия си дизайн или с по-ниската си цена, той има какво да предложи: балансиран пакет, който включва изключително голям багажник и отлично съотношение цена-качество. Бензиновият двигател на Sportage не е впечатляващ – нито е бърз, нито икономичен. За щастие, моделът е толкова изгодна покупка, че дори по-скъпата хибридна версия струва по-малко от много бензинови конкуренти. С преминаването към хибрида се решава основният недостатък на Sportage.

Вярно е, че конкурентните (и по-скъпи) хибриди са още по-ефективни. Някои детайли в интериора, като материалите и разположението на контролите, биха могли да бъдат подобрени. А някои купувачи може да предпочетат модел с по-добри офроуд възможности или по-спортно пътно поведение. Но обновеният Sportage предлага много предимства, които да се харесат на всеки – особено в хибридната си форма.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации