В началото на своя път Kia Sportage имаше сравнително скромно присъствие и беше модел, познат на малцина извън азиатските пазари. Всичко обаче се промени, когато второто му поколение стана един от първите модели на Kia, произвеждани в Европа. С третото си поколение Sportage поведе трансформацията на компанията към марка, фокусирана върху дизайна, и така си спечели специален статут.
Отличителният дизайн „тигров нос“ на шеф-дизайнера Петер Шрайер изстреля третото поколение на модела до нива на популярност във Великобритания и Европа, непознати за Kia в началото на миналото десетилетие. Четвъртото поколение успешно продължи този успех.
Днес Sportage е твърдо установен като най-продавания автомобил на Kia както във Великобритания и континентална Европа, така и в световен мащаб. Петото поколение вече премина през обновление, което носи повече технологии, по-добра ефективност и стил, вдъхновен от новите електрически модели на Kia. Сред тях е и Kia EV5, който ще бъде изцяло електрическият аналог на хибридната и бензинова офанзива на Sportage.
Разбира се, пазарът е наситен с конкурентни SUV модели, но основната конкуренция за Sportage идва от Skoda Karoq, Ford Kuga, Nissan Qashqai и неговия технологичен събрат Hyundai Tucson.
Гама и задвижване
Всеки Sportage, предлаган на европейския пазар, се задвижва от 1,6-литров бензинов двигател с различни нива на хибридизация. Налични са стандартна бензинова версия, пълен хибрид и плъгин хибрид. Преди се предлагаше и 1,6-литров дизелов двигател, но той беше тихомълком спрян от производство през 2023 г. С фейслифта нивата на оборудване са актуализирани и вече включват Pure, GT-Line и GT-Line S.
Дизайн и стил
Визуалните промени са най-значимите актуализации при обновяването на Sportage. Масивната, почти отвесна предна решетка трудно може да бъде пропусната, а новите LED дневни светлини „Star Map“ заменят смелите светлини с форма на бумеранг от версията преди фейслифта. Моделът получава и нови странични облицовки, като запазва познатия си цялостен профил, а преработената задна броня има за цел да направи автомобила да изглежда по-широк.
Петото поколение на Kia Sportage винаги е имало дързък външен вид и при представянето си през 2021 г. изглеждаше дори леко агресивно. Аудиторията в този пазарен сегмент обаче очевидно харесва смелите линии и отличителния стил, а тази актуализация ги подчертава още повече.
Размерите на джантите започват от 17-цолови за базовите нива на оборудване, докато повечето модели GT-Line, които не са хибридни, се предлагат с 19-цолови джанти.
Платформа и двигатели
Архитектурата N3, върху която е изграден Sportage, се споделя и от по-големия Kia Sorento, както и от Hyundai Tucson и Hyundai Santa Fe. Тя включва изцяло стоманена монокок конструкция, независимо окачване на всички колела и възможност за задвижване на четирите колела при повечето версии. Двигателите са четирицилиндрови и са разположени напречно отпред.
Гамата от двигатели е доста разнообразна. В по-достъпния край на спектъра се намира 1,6-литровият турбо бензинов T-GDi, който се предлага с шестстепенна ръчна или седемстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. И двете версии са само с предно предаване.
Kia предлага също пълен хибрид и плъгин хибрид, като и двата се задвижват основно от същата комбинация от 1,6-литров четирицилиндров турбо бензинов двигател и шестстепенна автоматична скоростна кутия. Трансмисията е оптимизирана като част от обновлението за модел 2025 г. с цел по-добра ефективност и динамика.
Стандартният хибрид разполага с батерия с капацитет 1,5 кВч и електрически мотор, чиято мощност е увеличена от 60 к.с. на 64 к.с. Тъй като мощността му вече се съчетава по-добре с тази на бензиновия двигател, общата системна мощност нараства от 226 к.с. на 235 к.с. Тази версия се предлага както с предно, така и със задвижване на четирите колела. За разлика от много хибриди, системата за задвижване на всички колела е механична и използва кардан, а не допълнителен електромотор на задния мост.
Очаква се плъгин хибридната версия на Sportage да се завърне на пазара по-късно през годината.
Интериор
Kia предусети нарастващия пазарен интерес към SUV автомобилите с по-скосена линия още с третото поколение Sportage през 2010 г. Макар последната версия официално да не се определя така, тя следва същата философия: автомобил, при който дизайнът е водещ и който не предлага толкова пространство за пътниците, колкото по-ръбестите конкуренти в средния клас като Toyota RAV4.
Текстилните седалки в базовото ниво на оборудване Pure са меки и дишащи, но им липсва подгряване. За тази екстра е нужен преход към GT-Line, където тапицерията е заменена с по-твърда изкуствена кожа.
Измерванията на интериора бързо потвърждават това. Тестваният от нас автомобил, върховият GT-Line S, оборудван с панорамен стъклен покрив, предлагаше едва 920 мм от възглавницата на задната седалка до тавана. Това е пространство за главата, сравнимо с това в хечбек от среден клас. За сравнение, RAV4 предлага цели 80 мм повече. С 750 мм мястото за краката е по-щедро, надминавайки както Nissan Qashqai (710 мм), така и Vauxhall Grandland (730 мм). Куките за чанти и USB-C портовете за зареждане на гърба на предните седалки са приятен детайл.
Обемът на багажника като цяло е добър, въпреки че товарната му дължина от 850 мм до гърбовете на втория ред седалки е със 100 мм по-малка от тази на Grandland. Въпреки това, благодарение на по-голямата височина под кората, общият обем от 587 литра остава много конкурентен за класа. Леко разочароващ е фактът, че задните седалки не се сгъват до напълно равна повърхност, което е още едно доказателство, че това не е най-практичният автомобил в своя клас.
Под пода на багажника има полезно товарно пространство, както и място за съхранение на ролетната щора, когато е свалена. Налични са и още куки за чанти и 12-волтов изход.
Една от големите промени при фейслифта е обновеното арматурно табло. Sportage получава 12,3-инчовия широкоекранен сензорен дисплей, който вече видяхме в EV9, EV4 и Sorento. Това очевидно е представлявало известно предизвикателство за дизайнерите, тъй като автомобилът преди обновяването имаше отличителни въздуховоди с формата на „томахавка“, вградени в гумираната горна част на таблото. За да се побере по-широкият екран, те са заменени с по-конвенционални отвори. Въпреки това все още се вижда къде са се намирали старите, тъй като гумената част на таблото не е променена – рядък пример за недобре обмислен дизайн от страна на Kia.
По-добри новини идват от материалите. Повечето гланцирани черни повърхности са заменени с матова пластмаса, която е много по-малко чувствителна към пръстови отпечатъци. Налице е и добър набор от физически бутони. Старият кръгъл волан с три спици е заменен с не съвсем кръгъл модел с две спици.
Шофьорската седалка е удобна, с добре наклонена възглавница за подкрепа на бедрата и прилична странична опора. Разположението на контролите е ергономично и осигурява ясна видимост към цифровия инструментален панел зад волана, който показва графиките много отчетливо и ясно.
Инфоразвлекателната система вляво от него е сравнително лесна за навигация. Управлява се предимно чрез сензорния екран, но ред с бутони за бърз достъп (чиято функция може да се превключи за управление на климатика) допринася за по-лесното ѝ използване.
Мултимедийна система
След обновлението за модел 2025 г. всеки Kia Sportage получава двойния 12,3-инчов екран. Централната инфоразвлекателна система поддържа софтуерни актуализации по въздуха, разполага с AI асистент ChatGPT и безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto. При най-високото ниво на оборудване GT-Line S е наличен и нов head-up дисплей, който може да показва навигационна или медийна информация от свързания телефон.
Системата е с ясна подредба и е лесна за навигация за интерфейс, базиран изцяло на сензорен екран. Винаги е лесно да се върнете към началния екран и оттам да намерите нужното меню без много разсейващо прелистване или плъзгане.
Фабричната навигационна система на Kia е лесна за програмиране, с интуитивно оформление и управление, и е лесна за следване.
Разположението на сензорния екран не предоставя удобна опора за ръката, но като цяло това е една от по-удобните за ползване сензорни системи на пазара.
Заключение
Kia Sportage
Смелият Sportage привлича погледите, но не задържа интереса на шофьора.
Това в никакъв случай не е драстично обновяване за Sportage, но още по-дръзката нова предница изглежда добре, ако харесвате SUV автомобили със смелост, граничеща с провокация. Разбира се, гаранционните условия винаги помагат за сключването на сделка.
Стандартният Sportage с 1,6-литров бензинов двигател е най-добрият вариант, освен ако не сте купувач на служебен автомобил. Ако обаче искате по-ниския разход на гориво и по-тихото и чисто придвижване в града, тогава хибридната версия HEV ще свърши добра работа – макар и без да вдъхновява с динамиката си. Въпреки това Sportage постига доста добър баланс между возия и управляемост.
Един съвет относно оборудването: ако често возите по-високи пътници, избягвайте панорамния покрив, защото той намалява пространството за главите.
Kia обаче трябва да продължи да работи върху ефективността на своите бензинови двигатели. Знаем също, че plug-in хибридната версия (PHEV) ще запази същата батерия и ще получи само леко увеличение на пробега на ток (очаквайте около 72 км), така че има много други PHEV SUV модели, които ще бъдат по-изгодни като служебни автомобили.
Със своята широка гама от задвижващи агрегати, голяма практичност и стил, Sportage продължава да бъде силен избор в един изключително популярен клас.
Технически характеристики
Тестван модел: Kia Sportage HEV GT Line
Цена: 36 925 британски лири
Двигател: 4-цилиндров редови, 1598 куб. см, турбо, бензинов, плюс електромотор
Трансмисия: 6-степенна автоматична
Задвижване: Предно разположен двигател, мотор в скоростната кутия, напречно, предно предаване (опционално задвижване на всички колела)
Последвайте ни в Google News