Kia загатва за завръщането на Stinger GT с мистериозен тийзър

Kia предизвика фурор в социалните мрежи, публикувайки изображение на автомобил с тъмен фастбек силует, придружено от няколко загадъчни думи за „бъдещето“. Пропорциите на автомобила подозрително напомнят на култовия Stinger GT. Корейският производител не разкрива технически данни или емблеми, но загатва за спортен електрически седан, който би могъл да промени сегмента. Ако този силует наистина принадлежи на дългоочаквания електрически наследник, то пазарът на седани е напът да получи доза адреналин, от която отдавна се нуждае.

Светът на електромобилите се нуждае от Stinger GT

Неудобната истина е, че пазарът на достъпни спортни седани губи връзка с реалността, като много производители изискват цени на луксозни автомобили за нещо, което би трябвало да предлага достъпна динамика. Audi полира всяка повърхност до степен, в която забравя какво е забавление, а Acura продължава да флиртува със скоростта като с лятна авантюра. Stinger обаче беше автомобилът, който успя да предложи висока мощност без луксозна надценка и пазарът усети липсата му повече, отколкото Kia вероятно е очаквала.

По-достъпен Stinger GT отново би изпотил германците

В началото на 2024 г. се появиха документи, които намекваха за нов проект на Kia, наречен EV8. Предполага се, че този модел ще замени както Stinger, така и K8 – седанът от среден клас на Kia. Очаква се автомобилът да се появи около 2026 г. с мощност над 600 к.с. Този времеви прозорец съвпада с обновения миналата година K8 и неговата предстояща замяна, което предполага, че EV8 би могъл да се впише идеално в бъдещата гама на Kia.

Картината обаче не е съвсем ясна, тъй като някои доклади сочат, че проектът EV8 може да е бил спрян. Това предполага, че Kia все още преценява най-добрия път за развитие на спортен седан. Ако EV8 все пак се превърне в реалност, той вероятно ще използва платформата на Hyundai Ioniq 6, като спортно ориентираният Ioniq 6 N ще послужи за основа на наследника на Stinger GT. Това би комбинирало електрическа ефективност с динамика на задно или двойно предаване. Hyundai и Kia вече използват архитектурата E-GMP при модели като EV6/Ioniq 5 и EV9/Ioniq 9, но Ioniq 6 все още няма свой еквивалент в гамата на Kia – поне досега, ако EV8 получи зелена светлина.

Част от вълнението около новия Stinger идва от спомена за това, което предлагаше старият модел. Когато се появи през 2017 г., той беше проектиран така, сякаш Kia е събирала десетилетия творческа енергия. Шасито беше базирано на скъсена и подсилена версия на платформата със задно задвижване на Genesis. Алберт Бирман, бившият ръководител на BMW M, настрои окачването, управлението и цялостния характер на автомобила. Гамата двигатели включваше четирицилиндров турбо агрегат с 255 к.с., 2.5-литров Smartstream с 300 к.с. и 3.3-литров V6 с двоен турбокомпресор, генериращ 365 к.с. и 510 Нм въртящ момент – цифри, които изправиха Stinger директно срещу германските конкуренти. Един нов Stinger GT би надминал тези показатели с лекота благодарение на мигновения въртящ момент на електрическото задвижване.

Дори предишните модели Stinger с бензинови двигатели ускоряваха от 0 до 100 км/ч за около 4.8 секунди, постигаха странично ускорение от 0.91 g и имаха спирачен път от 112 км/ч до пълен покой от едва 50 метра. Максималната му скорост достигаше 269 км/ч, дори с електронния ограничител. Kia не просто създаде седан, който се конкурираше пряко с Германия, но по-важното е, че искаше почти двойно по-ниска цена за това удоволствие. Ако успеят да повторят тази формула с електрически Stinger, конкуренцията има от какво да се притеснява.

Именно затова прекратяването на производството на Stinger през 2023 г. така и не беше прието от ентусиастите. Форумите все още са пълни със собственици, които обсъждат дали да запазят колите си завинаги. Феновете продължават да публикуват теми с призиви за връщането на модела. Дори самата Kia изпрати автомобила със специална версия „Tribute Edition“ – неволно признание, че са наясно, че спират производството на нещо наистина специално.

Когато Kia покаже мистериозен силует на фастбек, съпроводен от слухове за електрически наследник с 600 к.с., прототип с означение EV8 и план за 15 електрически модела до 2027 г., е лесно да се разбере защо интернет пространството е развълнувано.

Сегментът на електрическите седани има остра нужда от нов Stinger GT, който да съчетава характер, добра стойност, практичност и истински динамични характеристики. Ако Kia следи пазарните нагласи, а всички знаци сочат именно това, култовият модел, който спечели ентусиастите още с появата си, може би се готви за своето второ действие – този път като изцяло електрически автомобил.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации