Последици и реакция след киберинцидента
Атаката срещу Jaguar Land Rover (JLR) от групата „Scattered Spider“ създава прецедент за производителите и се отразява на производството на автомобили в ключов период за новите регистрации във Великобритания. Това забавяне илюстрира потенциалните последици за веригите на доставки в сектора на електрическите автомобили, където се очаква производството да бъде максимално ефективно заради целите за устойчивост.
JLR произвежда около 1000 автомобила дневно, което допринася значително за дневния оборот на компанията от 96 млн. щатски долара. Този факт подчертава колко пагубни могат да бъдат подобни киберинциденти в чисто финансов план. Въпреки това бързата реакция на JLR в ситуацията служи за пример за ефективно управление на кризи.
Своевременното изолиране на засегнатите системи от страна на компанията вероятно е предотвратило по-сериозни пробиви в сигурността. Това демонстрира добри практики, които други производители на електрически автомобили могат да възприемат, за да подсилят своята защита.
Прилагане на принципа на нулева толерантност за по-висока сигурност
Пробивът в сигурността на JLR подчертава значението на архитектурата с нулева толерантност (zero trust) в производството на електрически автомобили. Този модел за сигурност набира популярност с фокуса си върху овладяването на щетите, а не само върху превенцията.
Д-р Лари Понемън, основател на Ponemon Institute, обясни, че преди целта е била превенцията, но това вече не е практично. По негови думи фокусът сега трябва да бъде върху това колко бързо може да се овладее щетата. Този подход е особено актуален за производители, които работят с наследени системи, често срещани в процеса на производство на електрически автомобили.
Сувабрата Синха, главен директор по информационна сигурност в Zscaler, заяви, че всички мрежови активи, фабрични потребители, облачни услуги, оборудване и инженери по поддръжка трябва да бъдат проверявани, преди да им се гласува доверие.
Джон Киндерваг, създателят на концепцията „Zero Trust“, описва практическите ползи от методологията. Той обясни, че тя разделя целия проблем, наречен киберсигурност, на малки и лесно управляеми части, като по този начин максималният проблем, който може да възникне в даден момент, е ограничен до една-единствена защитена повърхност.
Уязвимости във веригата на доставки при производството на електромобили
Кибератаката срещу JLR разкрива взаимосвързаните уязвимости по веригите на доставки, които засягат наличността на компоненти и причиняват мащабни забавяния. В сектора на електрическите автомобили, където веригите на доставки вече са подложени на натиск от голямото търсене, подобни сривове могат да спрат производството и доставките.
Според киберексперти една „гигантска база данни“ от недостъпни системи може да парализира дори най-модерните производствени операции в световен мащаб. Кейти Барнет, директор по киберсигурност в Toro Solutions, коментира, че ранното откриване на уязвимости във веригата на доставки е от решаващо значение за минимизиране на въздействието на подобни пробиви.
Инцидентът служи като предупреждение как само едно слабо звено може да застраши цялата мрежа за производство на електрически автомобили. Това показва необходимостта от проактивни мерки за сигурност по веригата на доставки, за да се поддържа непрекъснатостта на операциите.
Защо производителите на електрически автомобили са основна цел
Преходът към електрически превозни средства превръща автомобилния сектор в основна мишена за киберпрестъпниците, като атаките срещу производители стават все по-чести. Доклад на IBM X-Force посочва производството като най-атакувания сектор, като разходите, свързани с кибератаки, нарастват всяка година. Това е ясен сигнал за производителите на електромобили да подсилят защитата си.
Други инциденти в свързани индустрии показват всеобхватната заплаха, която кибератаките представляват за продължаването на дейността. Дрей Ага, старши мениджър по операции за сигурност в Huntress, отбеляза, че дори през 2025 г. все още ще има компании, които чакат опустошителна кибератака, за да инвестират в стабилна система за сигурност. Той добави, че Jaguar Land Rover изглежда са имали въведени процеси и процедури, за да смекчат ефекта и да се върнат към нормален работен ритъм.
Д-р Дарън Уилямс, основател и главен изпълнителен директор на BlackFog, заключи, че за автомобилния сектор, който все повече разчита на свързани технологии, дигитални платформи и сложни вериги на доставки, пробивът в JLR е ясно предупреждение за финансовите, оперативните и репутационните щети, които кибератаките могат да нанесат.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

