Предложението на Пекин цели да укроти резките стартове, като принуждава автомобилите да се включват в режим с ограничена мощност след всяко запалване.
Ерата на електрическите автомобили промени изцяло представите за бързина, като днес дори обикновени семейни модели са способни на ускорение, характерно доскоро само за суперавтомобили. Това, което беше запазена територия за екзотични марки, се превърна в стандартна възможност за много седани и кросоувъри.
Сега нов проектозакон в Китай изглежда готов да сложи край на това забавление или поне да го забави. Според предложената актуализация на националния стандарт, всеки лек автомобил ще трябва да има режим по подразбиране, в който ускорението до 100 км/ч отнема не по-малко от пет секунди. Това ще важи при всяко стартиране, освен ако водачът ръчно не избере по-бърза настройка.
Проектът, озаглавен „Технически спецификации за моторни превозни средства, движещи се по пътищата“, изглежда е част от по-широка инициатива за безопасност и поведение на пътя в Китай. Той има за цел да замени настоящия стандарт GB 7258-2017, който не налагаше подобни ограничения.
В раздел 10.5.4 от новото предложение се посочва, че след всяко включване или запалване (с изключение на автоматичния старт-стоп) лекият автомобил трябва да бъде в състояние, при което времето за ускорение до 100 км/ч е не по-малко от 5 секунди.
Режимът, ограничаващ производителността по подразбиране, може да работи подобно на настройката „Eco“, която се среща в повечето електрически автомобили и се управлява изцяло софтуерно. Водачите все още ще могат да преминават към по-бърз режим, но ще трябва да повтарят процеса при всяко стартиране на автомобила.
В Европа съществува донякъде паралелно правило, което изисква автомобилите да имат предупреждения за ограничение на скоростта, въпреки че тези системи само уведомяват, а не ограничават.
Ако бъде одобрено, правилото ще важи за всички леки автомобили в Китай, независимо от вида на задвижването, въпреки че най-силно ще засегне нарастващия брой изключително бързи електрически модели.
Модели като Xiaomi SU7 Ultra (ускорение до 100 км/ч за 1,98 секунди), Zeekr 001 FR (2,02 секунди), Tesla Model S Plaid (2,1 секунди) и BYD Yangwang U9 (2,36 секунди) ще попаднат под новото ограничение, макар и само временно след стартиране.
Предупреждения за скорост при дълги автомобили
Отделен проект, озаглавен „Спецификации за безопасност на моторни превозни средства, движещи се по пътищата“, включва друго правило, свързано със скоростта, което този път е насочено към по-дългите пътнически модели.
В раздел 10.5.1 се посочва, че пътнически превозни средства с дължина 6 метра или повече трябва да имат функция за аларма при превишена скорост. Тя трябва да може да задейства визуален или звуков сигнал, когато скоростта надвиши максимално допустимата (която не трябва да е по-висока от 100 км/ч), с изключение на автомобилите, които вече имат съвместими функции или устройства за ограничаване на скоростта.
Въпреки че повечето големи SUV автомобили и миниванове остават под границата от шест метра, правилото може да се приложи за удължени лимузини. Един такъв пример е предишното поколение Rolls-Royce Phantom VII Extended Wheelbase, чиято дължина е 6092 мм. Неговият наследник, който е малко по-къс с дължина от 5982 мм, би избегнал изискването за аларма.
Последвайте ни в Google News