Китай с доклад за водородните автомобили: 30 000 в експлоатация и 70% местно производство на компоненти

Китай представи своя „Доклад за индустриализацията и развитието на автомобилите с водородни горивни клетки (2025 г.)“ по време на национален стратегически семинар в Хъфей. Документът предлага детайлен анализ на сектора, като обхваща тенденциите в производството и продажбите, локализацията на ключови компоненти, структурата на разходите и развитието на инфраструктурата за зареждане с водород. Открояват се както значителният напредък при товарните автомобили, така и съществуващите технически и оперативни предизвикателства.

Ключови данни и предизвикателства

Академик И Баолиен от Китайската инженерна академия отбеляза, че през 2025 г. локализацията на производството на ключови компоненти е надхвърлила 70%, което отразява разширения вътрешен капацитет за производство на пакети от горивни клетки и свързаните с тях системи. Той обаче подчерта, че продължават да съществуват проблеми с разходите, издръжливостта на материалите и неравномерното разпределение на станциите за зареждане. Заместник-генералният секретар Ян Джунпин изтъкна ролята на водородната енергия за постигането на целите на Китай за въглеродна неутралност и призна напредъка, постигнат по време на 14-ия петгодишен план, но също посочи ограниченията в технологиите, цените и инфраструктурата.

Според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители, през 2024 г. производството на автомобили с водородни горивни клетки е достигнало 5 548 броя, а продажбите – 5 405. Данните за първата половина на 2025 г. показват 1 364 произведени и 1 373 продадени автомобила, което представлява спад от близо 47% на годишна база. Общият автопарк в страната наброява около 30 000 автомобила, което е под предварително заложената цел от 50 000. Това подчертава предизвикателствата пред разширяването на производството и пазарното приемане.

Проекти, разходи и бъдещи перспективи

По време на семинара редица автомобилни производители и доставчици на компоненти представиха своите проекти. BAIC Foton обсъди внедряването на товарни автомобили с водородни горивни клетки, докато Qingling Motors очерта развитието на своите продукти и пазарни стратегии. Компании като Xiamen King Long, Anhui Tomorrow Hydrogen и Shanghai Jiechuan Technology също представиха своите постижения в разработването на системи за производство, съхранение и транспортиране на водород.

В доклада се споменават демонстрационни програми с над 200 автомобила с водородни горивни клетки, които оперират по повече от 20 основни товарни коридора и се поддържат от над 40 станции за зареждане. Повечето от тях работят при налягане от 35 MPa, което отговаря на изискванията на товарните превозни средства. Към средата на 2025 г. националният капацитет за доставка на водород е бил около 327 000 килограма на ден, със средна цена в градовете от около 26,7 юана за килограм.

Анализът на разходите за тежкотоварни автомобили от клас 49 тона показва, че системата от горивни клетки съставлява около 53% от общата цена, а системата за съхранение на водород – приблизително 14%. Това означава, че заедно тези два компонента формират над две трети от себестойността на автомобила. Очаква се технологичните подобрения и мащабното производство да намалят цената на системите с горивни клетки с над 40% до 2027 г.

В заключение, експертите наблегнаха, че усъвършенстването на продуктите, намаляването на разходите, разширяването на сценариите за приложение и балансираното развитие на инфраструктурата са от решаващо значение за ускоряването на индустриализацията на автомобилите с водородни горивни клетки в Китай.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации