Китай тества „базука“ за батерии, която предпазва електромобилите от пожар

Китай продължава да бъде лидер в иновациите при електромобилите с технологии като станции за смяна на батерии и автомобили, които могат да плават. Най-новата разработка обаче привлича вниманието на интернет по съвсем различна причина. Китайският център за технически изследвания на автомобилни сблъсъци създаде устройство, наподобяващо базука, което изстрелва батерията отстрани на автомобила при засичане на термично самозапалване.

Идеята е, че изхвърлянето на батерията на разстояние между 3 и 6 метра предотвратява катастрофален пожар, който иначе би унищожил автомобила. Разбира се, остава открит въпросът за безопасността на пешеходците, към които може да полети горяща батерия с тегло от стотици килограми.

Контекст и статистика за пожарите

Технологията беше демонстрирана на събитие в Китай, свързано с модела iCar 03 на Chery – малък всъдеход, чийто дизайн напомня за Land Rover Defender. Оказва се обаче, че разработката не е пряко свързана с Chery, а с Bestune – дъщерна компания на държавния производител FAW, която е лидер в технологиите за смяна на батерии.

Пожарите при батерии на електромобили са рядкост, но се случват. Въпреки че данните рядко се събират на национално или глобално ниво, австралийската организация EV FireSafe е провела изследване, според което от 2010 г. насам са регистрирани 772 доказани случая на пожар при батерии в световен мащаб. Това е на фона на приблизително 40 милиона електрически и плъгин хибридни автомобила по пътищата. Вероятно тези данни не включват напълно Китай, където пожарите при електромобили са по-често срещани до такава степен, че Министерството на промишлеността и информационните технологии (MIIT) беше принудено да въведе регулаторни промени.

Нови регулации и бъдещи мерки

От 2026 г. всички батерии, произведени в Китай, ще трябва да преминават тестове за удар от долната страна на клетките, за да се оцени защитата на корпуса. След като преминат този тест, всяка батерия трябва да издържи 300 индивидуални цикъла на бързо зареждане с прав ток без огън, експлозия или признаци на късо съединение. Все още не е ясно как технологията с „базуката“ се вписва в тези нови изисквания.

Данните на EV FireSafe също така показват, че към 1 ноември 2024 г. в Австралия са регистрирани само 11 пожара на батерии на електромобили. Два от тях са причинени от умишлен палеж, три са в резултат на разпространение на огън от гараж към автомобила, четири са след високоскоростни сблъсъци, а причините за останалите два все още се разследват.

В крайна сметка фактът е, че електромобилите са много по-малко склонни към запалване в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации