Още през 80-те години Ferrari F40 премина границата от 320 км/ч. Оттогава технологиите напреднаха значително…
Докато повечето масови производители на автомобили се занимават с обеми на продажби, маржове на печалба и изграждане на портфолио от интересни електрически автомобили, някои марки съсредоточават усилията си върху едно-единствено нещо: скоростта.
Когато първите автомобили се появяват по пътищата в началото на XIX век, те едва са достигали 15 км/ч, и то при силен попътен вятър. Днес, в средата на третото десетилетие на XXI век, няколко автомобила вече са надхвърлили впечатляващите 480 км/ч, а модерните електрически спортни модели доказват, че всичко е възможно.
Достигането на такива скорости представлява огромно предизвикателство за инженерите, а местата по света, където автомобилите могат да бъдат тествани до краен предел, са изключително малко. Това обаче не спира производители като Bugatti, Hennessey, Koenigsegg и Rimac в битката за короната на най-бързия автомобил в света.
С оглед на това представяме класация на най-бързите серийни автомобили, допуснати до обществените пътища, базирана на официалните данни на производителите, измерени на летища и специализирани тестови писти.
1. Koenigsegg Jesko Absolut
Максимална скорост: 531 км/ч
Трябва да се уточни, че Koenigsegg Jesko Absolut все още не е достигнал физически своята максимална скорост. Въпреки това симулациите на шведската компания уверено прогнозират, че моделът ще постигне зашеметяващите 531 км/ч.
Задвижван от изключително мощен 5,0-литров V8 двигател с два турбокомпресора, Jesko Absolut може да генерира 1300 к.с. или 1622 к.с., когато използва биогориво E85.
От Koenigsegg заявяват, че автомобилът е вдъхновен от изтребителите и не е трудно да се разбере защо.
Цялата тази мощ, съчетана с изключително нисък коефициент на челно съпротивление от 0,278 и деветстепенна трансмисия, позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за около 2,0 секунди и от 0 до 160 км/ч за 3,6 секунди.
Ако Jesko успее да постигне теоретичната си максимална скорост и резултатите от симулациите, той ще бъде безспорно най-бързият сериен автомобил, създаван досега.
2. Yangwang U9 Xtreme
Максимална скорост: 496 км/ч
Изглежда, че всяка седмица се появява нов хиперелектрически автомобил, но малко от тях могат да се похвалят с постижения като тези на китайския Yangwang U9 Xtreme.
Преди време той детронира Rimac Nevera като най-бързия електрически автомобил в света, записвайки скорост от 472 км/ч. Това обаче не се оказа достатъчно за ръководството на Yangwang (луксозната марка на BYD), затова моделът се завърна на тестовата писта ATP в Германия, където регистрира максимална скорост от 496 км/ч, превръщайки се в най-бързия сериен електрически автомобил на планетата.
U9 Xtreme разполага с впечатляващите 3019 к.с. и според твърденията ускорява до 100 км/ч за под 2,0 секунди. Цената му в Китай е около 200 000 британски паунда.
3. Bugatti Chiron Super Sport 300+
Максимална скорост: 490 км/ч
Мнозина биха казали, че Bugatti Chiron Super Sport е действително най-бързият сериен автомобил в света, защото той официално е регистрирал своята рекордна скорост.
Базиран на стандартния Bugatti Chiron, Super Sport 300+ е пилотиран от победителя в „24-те часа на Льо Ман“ и тестов пилот на Bugatti, Анди Уолъс, до впечатляващите 490 км/ч в Германия през 2019 г.
Мощността идва от W16 двигател с 1600 к.с. и 1600 Нм въртящ момент, който позволява ускорение от 0 до 200 км/ч за 5,8 секунди и от 0 до 300 км/ч за почти невероятните 12,1 секунди.
Рекордьорът е бил оборудван с по-леки седалки, по-ниско окачване и предпазна клетка.
Произведени са само 30 броя от Chiron Super Sport 300+, но всички те са с електронно ограничена максимална скорост от 439 км/ч.
4. SSC Tuatara
Максимална скорост: 455 км/ч
Със своите 1774 к.с. и максимални обороти от 8800 об/мин, SSC Tuatara демонстрира сериозни намерения. Мощността от 5,9-литровия V8 двигател се предава към задните колела.
Заобиколен от противоречия още от самото начало, първоначалното твърдение на SSC за „официален“ рекорд от 533 км/ч беше бързо опровергано след обвинения в подвеждащи видео доказателства и закъснели признания, че е имало проблеми с точността на системата за запис на данни.
Tuatara се завърна за нов опит през 2021 г., като постигна средна скорост от 455 км/ч в двете посоки на един и същ пътен участък. Макар това да не са първоначално обявените 508 км/ч, резултатът все пак е изключително висок.
5. Bugatti Mistral
Максимална скорост: 454 км/ч
Bugatti Mistral е официално най-бързият открит автомобил в света, след като през 2024 г. постигна световен рекорд за максимална скорост от 454 км/ч.
Въпреки че може да изглежда като Chiron със свален покрив, Mistral е уникален модел със специално изработена каросерия.
Той бележи последната употреба на прочутия W16 двигател на марката, който дебютира с модела Veyron.
За съжаление, дори и да имате желание да го притежавате, това е невъзможно. Произведени са само 99 автомобила, които са продадени още преди официалното представяне на модела на цена от 4,17 милиона британски паунда за брой.
Bugatti Tourbillon
Максимална скорост: 446 км/ч
Bugatti Tourbillon е най-новият свръхмощен хиперавтомобил на компанията и се появява 20 години след легендарния Bugatti Veyron.
Неговият плъгин хибриден 8.3-литров атмосферен V16 двигател развива 1775 к.с., което осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч само за 2.0 секунди и максимална скорост от 446 км/ч. Автомобилите, предназначени за клиенти, обаче са с ограничена скорост до 380 км/ч.
Въпреки че това едва ли ще има значение за повечето купувачи, като плъгин хибрид с батерия от 25 кВч, Tourbillon може да измине до 60 километра само на електричество.
Hennessey Venom F5
Максимална скорост: 437 км/ч
За разлика от своя предшественик, базиран на Lotus Exige, Hennessey Venom F5 е изцяло нова разработка – първата по рода си за американската компания.
С шаси от въглеродни влакна и 6.6-литров V8 двигател с двоен турбокомпресор, който генерира внушителните 1817 к.с. и 1617 Нм въртящ момент, F5 ускорява от 0 до 400 км/ч само за 15.5 секунди – два пъти по-бързо от Bugatti Chiron.
От Hennessey обещават максимална скорост от 550 км/ч, въпреки че досега автомобилът е достигал 437 км/ч.
Rimac Nevera R
Максимална скорост: 432 км/ч
С мощност от 2078 к.с. Nevera R се превърна в най-бързия електрически автомобил в света по-рано тази година, отчитайки максимална скорост от 432 км/ч.
Въпреки че тази титла вече е отнета от впечатляващия Yangwang U9 Xtreme, екстремната Nevera R все още е изключително бърз автомобил, с по-висока максимална скорост от Bugatti Veyron Super Sport.
Версията R може също да ускори от 0 до 400 км/ч и да спре напълно за рекордното време от 25.79 секунди.
Koenigsegg Agera RS
Максимална скорост: 431 км/ч
Когато Koenigsegg използва автомобил на свой клиент, за да постави световен рекорд за максимална скорост през 2017 г., компанията постави и рекорд за най-висока скорост, постигана някога на обществен път.
Предишният рекорд в тази категория принадлежеше на Mercedes от 1938 г., когато силно модифициран състезателен автомобил W125 достига 431 км/ч на затворен участък от аутобан.
Като доказателство за напредъка през тези 80 години, Agera RS е бил в напълно стандартно изпълнение, оборудван с опционалния двигателен пакет на Koenigsegg, генериращ колосалните 1360 к.с.
Bugatti Veyron Super Sport
Максимална скорост: 431 км/ч
Недоволни от загубата на рекорда, и то от американските новатори от SSC, Bugatti подлагат Veyron на сериозна модернизация в опит да си върнат титлата за максимална скорост.
Производството на Veyron Super Sport е ограничено до едва 30 автомобила, всеки от които с увеличена до 1200 к.с. мощност и подобрена аеродинамика, за да се справи със силите, генерирани при скорости над 400 км/ч.
През юли 2010 г. тестовият пилот на Bugatti Пиер-Анри Рафанел постига скорост от 431.072 км/ч на овалната писта Ера-Лесин.
Къде се поставят рекордите за скорост на суша?
Има само няколко места на Земята, където тези хиперавтомобили могат наистина да разгърнат пълния си потенциал. Пистата Нардо в Италия е кръгово трасе с дължина 12.5 км, чиито виражи позволяват на автомобилите да се движат със скорост до 240 км/ч без нужда от корекции с волана. Bugatti използва своето съоръжение Ера-Лесин с неговата 8.7-километрова права, докато Hennessey предпочита пистата за кацане на космически совалки в Космическия център Кенеди. Използвани са също затворени участъци от аутобани и самолетни писти.
Кой е първият автомобил, поставил рекорд за скорост?
Mercedes Velo е първият сериен автомобил и така става неофициалният носител на титлата за най-бърз автомобил в света през 1894 г. Произведени са около 1200 броя от модела Velo, които са можели да достигнат зашеметяващите 19 км/ч.
Кой е първият автомобил, достигнал 322 км/ч (200 мили в час)?
Въпреки че е имало и по-бързи автомобили, допуснати за движение по пътищата, по отношение на редовните серийни модели, Ferrari F40 е първият, който пробива бариерата от 322 км/ч. От Ferrari обявяват ускорение от 0 до 100 км/ч за 4.1 секунди и максимална скорост от 323.3 км/ч. Това, заедно с превъзходното му шаси и технологични нововъведения, го превръща в един от най-великите модели на Ferrari, създавани някога.
Може ли автомобил да достигне 644 км/ч (400 мили в час)?
Краткият отговор е: все още не. От 2019 г. насам Bugatti Chiron Super Sport е единственият автомобил, доказано способен да надхвърли 483 км/ч, но Koenigsegg Jesko и Hennessey Venom F5 все още могат да го победят. Подобни скорости поставят пред инженерите сериозни предизвикателства по отношение на мощност, аеродинамика и дори износване на гумите, така че постигането дори на малко увеличение е изключително сложно и скъпо.
Въпреки това производителите продължават да опитват, така че перспективата за хиперавтомобил, достигащ 644 км/ч, е напълно реална. Просто няма да я видим в близко бъдеще.
Какъв е най-бързият рекорд за скорост на суша?
Настоящият носител на рекорда за скорост на суша, колкото и да е изненадващо, няма регистрационни номера. Thrust SSC се задвижва от два реактивни двигателя Rolls-Royce Spey – същите, използвани в изтребителите Phantom II на Кралските военновъздушни сили – и достига 1228 км/ч през октомври 1997 г., като по този начин става първият автомобил, преминал звуковата бариера. Фактът, че рекордът му се задържа повече от две десетилетия и половина, е доказателство за техническата сложност, цената и опасността на тези опити.
Последвайте ни в Google News