Класическо BMW 1602 става електрическо, но запазва ръчната скоростна кутия

Базирана в уелското селце Нютаун, компанията ECC е един от водещите британски сервизи за преработка на класически автомобили в електрически. Освен с работата си по емблематични британски модели като Mini и Land Rover, те с лекота преработват и Volkswagen Beetle, стари модели на Mercedes, кемпери и дори Aston Martin или Ferrari. Последното им творение обаче – BMW 1602 от началото на 70-те години – може би най-добре въплъщава уникалния подход на ECC.

Историческото значение на BMW 1602

Моделът 1602 и цялата серия 02 на BMW са изиграли ключова роля в развитието на марката. Разбира се, повечето похвали са насочени към вечната класика 2002, но без предшественика 1602 нямаше да има нито спортен модел 2002, нито неговите състезателни успехи. Представен в Женева на автомобилното изложение през 1966 г., четириместният седан 1602 с две врати не е имал за цел да предизвика фурор.

По-скоро, той е бил западногерманският еквивалент на достъпен малък седан, подобен на Alfa Romeo GTV или Datsun 510. Подобно на тях, 1602 е бил насочен към пазара на базови спортни автомобили, където ниското тегло и пъргавите двигатели са били по-важни от работния обем или броя на цилиндрите. Късото му междуосие от 249 см го е правило изключително маневрен, а четирицилиндровият двигател M116 с обем 1573 куб. см е допринасял за ниското тегло.

Със своите 84 к.с. в заводски вид, 1602 е трябвало да бъде лек, за да предложи прилична динамика – и той определено е бил такъв. Предлагала се е и тристепенна автоматична трансмисия, но още тогава всички са знаели, че четиристепенната ръчна скоростна кутия е по-добрият избор. Със задно задвижване и ниска позиция на седене, характерна за далеч по-спортни автомобили, 1602 проправя пътя, по който по-късно ще преминат 2002, а след това и M3.

Електрическата трансформация

Сега ECC е трябвало да намери начин да пренесе тази магия в автомобил с електрическо задвижване, което гарантира безпроблемно потегляне всеки път. Целта е била колата да стане много по-надеждна и лесна за ежедневна употреба, отколкото ако старият карбураторен двигател M10 все още беше под капака. За тези, които смятат, че монтирането на нов карбуратор Weber би имало същия ефект, е добре да видят какво са постигнали от ECC.

Очевидно подобен проект изисква пълна реставрация на купето, в допълнение към промените по задвижването и шасито. След задължителното сваляне на боята и пълното разглобяване, голото купе е било готово да приеме батерия с капацитет 40 кВч, разделена поравно между двигателния отсек и багажника.

Чрез разпределяне на теглото на батерията в двата края на шасито, ECC успява да запази разпределението на масите, близко до оригиналното, което е ключово за усещането зад волана. При нормални условия на шофиране в града и леки извънградски преходи, от компанията твърдят, че пробегът достига 225 км. Дори като се вземат предвид фактори като студеното уелско време и натоварения трафик, автомобилът има пробег, съпоставим с този на ранните съвременни компактни електрически модели.

Сърцето на системата: мотор и батерия

Задните колела се задвижват от един променливотоков електромотор NetGain HyPer9. С диаметър от около 23 см и тегло от едва 54 кг, този мотор генерира 120 к.с. при 8000 об/мин и въртящ момент от 235 Нм, наличен мигновено. Охлаждането на агрегата е полупасивно чрез външен радиатор в долната му част, който е позициониран в насрещния въздушен поток, за да поддържа оптимална работна температура.

Моторът има степен на защита IP56, което осигурява добра устойчивост на дъжд и лек сняг. Това е типът електромотор, който превръща капризен класически автомобил в напълно годен за ежедневна употреба. Благодарение на включения контролер SME AC-X1, процесът по инсталация и настройка е сравнително лесен за опитен сервиз като ECC, въпреки че всеки техен проект е уникален.

Неочакваният елемент: Ръчната скоростна кутия

Най-уникалното в този проект е това, което от ECC не са променили. Четиристепенната ръчна скоростна кутия не е премахната заедно с останалата част от оригиналното задвижване. Обикновено електрическите автомобили са най-подходящи за едностепенна трансмисия с директно предаване. Въпреки това, благодарение на мигновения въртящ момент, няма причина ръчна скоростна кутия да не бъде свързана към електромотора, за да се осигури така желаната ангажираност на водача.

Дали това ще задоволи хората, които биха искали да видят всички електрически автомобили пресовани за скрап? Вероятно не. Но този проект оборва често срещаната критика, че всички електромобили изглеждат и се усещат като лаптопи – напълно лишени от емоция и препълнени с безброй асистиращи системи. В това отношение класическото BMW няма нищо общо със съвременните електрически коли, което си личи по начина, по който се управлява.

С допълнителната мощност, този автомобил генерира конски сили, сравними със старото BMW 2002 TI – версията с по-висока компресия и двойни карбуратори. Благодарение на характерната за всеки електромобил крива на въртящия момент, тази електрическа версия е много по-бърза при потегляне и най-вероятно би се справила с лекота със своя бензинов еквивалент на къси и дълги разстояния.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации