Звукът и усещането от бензиновия двигател ще задържат клиентите още дълги години, твърдят производителите
Между 2022 г. и 2024 г. търсенето на електрически превозни средства отбеляза глобален бум, но пазарът вече се охлади значително поради различни причини. В сегмента на хиперколите обаче той е почти замръзнал.
Дори специализираният производител на електромобили Rimac изпитва трудности да запълни предвидените 150 бройки за своя хиперавтомобил Nevera, въпреки че моделът държи над 20 рекорда. Това е тенденция, с която два други известни бранда са добре запознати, като ръководители от Koenigsegg и Pagani наскоро заявиха, че виждат изключително ниско търсене за електрификация на своите флагмански модели.
Кристиан фон Кьонигсег: Електромобилът е робот, а ние правим животни
Пред Top Gear Кристиан фон Кьонигсег заяви, че апетитът на пазара за напълно електрически автомобили от този клас е изключително нисък. Той коментира това във връзка със следващия модел на марката, очакван през 2026 или 2027 г.
Той обясни, че самият той има опит с електромобили от много години и харесва тяхната отзивчивост и плавност. Въпреки това, според него, след известно време един автомобилен ентусиаст иска да води „диалог със звяра“ и да има комуникация с колата. Фон Кьонигсег подчерта важността на пулсирането, топлината, звуците и смяната на предавките – всички аспекти, които карат автомобила да оживее.
Според него електрическата кола е по-скоро робот, докато техните автомобили са по-скоро животни. Той направи аналогия с часовникарската индустрия от 70-те години, когато кварцовите часовници са „убили“ аналоговите, които впоследствие са се завърнали заради търсенето на ръчно изработен, емоционален продукт. Кьонигсег завърши с твърдението, че техните коли предлагат повече динамика на писта от който и да е електромобил, защото са по-леки, като същевременно носят усещането за „швейцарско часовникарство“ в автомобилна форма.
Pagani: Клиентите ни отказаха от електрическия проект
За Pagani – марката, известна със своите суперавтомобили с V12 двигатели от Mercedes-AMG – електрическата хиперкола е била близо до реалността. Първоначално е било планирано моделът Utopia да се предлага и с батерии.
Ръководителят на PR и събития в Pagani, Себастиан Бериди, обаче обясни пред CarBuzz, че обратната връзка от клиентите е довела до отмяната на този план. Той разказа, че при старта на разработката на Utopia преди осем години, е бил сформиран екип за изцяло електрически модел. Идеята е била Utopia да се предлага както в бензинова, така и в електрическа версия, като хибрид никога не е бил обмислян заради сложността и незрелостта на технологията по онова време.
От компанията са представили идеята на своите дилъри и клиенти, но никой не е проявил интерес. Бериди заяви, че тъй като Pagani е семейна компания, е трябвало да се откажат от проекта. Той изрази съжаление за инвестираните в развойна дейност средства, но подчерта, че компанията е длъжна да остане икономически устойчива и не може да върви срещу пазарния интерес.
Въпреки че Pagani не изключва електромобил в бъдеще, Бериди поясни, че това не би имало екологичен ефект. Той сподели, че основателят Хорацио Пагани продължава да проучва технологията, но всеки електрически модел трябва да се усеща като истински Pagani, което днес е невъзможно. Симулациите показват, че колата би тежала с 600-700 килограма повече, а малкият годишен пробег на автомобилите на марката означава, че преминаването на ток не би подобрило екологичния им отпечатък.
Бериди добави, че AMG са хомологирали V12 двигателя до 2030 г. в Европа и до 2032 г. в Калифорния, като от Pagani са уверени, че хомологацията ще бъде удължена. Той определи V12 двигателя като „празник“, а комбинацията му с ръчна скоростна кутия – като триумф на механичното инженерство, от който клиентите се нуждаят. В заключение потвърди, че Pagani няма планове да се отказва от V12.
benefits of gasoline hypercars, electric hypercars market demand, Koenigsegg Pagani hypercars