На хартия електрическите автомобили стават все по-ефективни, но на практика това невинаги е така. Всъщност разликата между обещанията на производителите и реалния опит на шофьорите се увеличава. Холандската организация за приложни научни изследвания (TNO) проучва как да прогнозира по-точно реалния разход на енергия и капацитета на батерията, за да помогне на регулаторите, мениджърите на автопаркове и потребителите да взимат информирани решения.
WLTP представя твърде оптимистична картина
Всеки електрически автомобил има официален пробег, базиран на процедурата WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Този тест се провежда при контролирани условия: температура от 23 градуса по Целзий, без влияние на метеорологичните условия и с напълно заредена батерия с предварително подготвена температура. Това осигурява справедливо сравнение между превозните средства, но не и реалистична представа за това колко далеч може да се стигне в действителност.
Според изследователя Рене ван Гейлсвейк това не е целта на WLTP. Той обяснява, че тестът е създаден, за да позволи еднакво сравнение на автомобилите и да държи производителите отговорни за CO₂ емисиите на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. В реалния живот обаче никой не шофира на стенд в заводска зала без вятър или дъжд. Разликата с данните от WLTP е най-осезаема при дълги пътувания, точно когато пробегът е от най-голямо значение.
Защо реалният разход е по-висок?
Не само технологията, като тип на батерията, тегло на автомобила и аеродинамика, влияе върху пробега. Начинът, по който използваме тази технология, също е от значение.
На първо място, разходът на енергия на един електрически лек автомобил винаги е по-нисък от този на сравним бензинов или дизелов автомобил благодарение на ефективната му технология. Скоростта, начинът на спиране и предвиждането на трафика обаче оказват значително влияние върху потреблението на енергия, както и видът на пътуването. WLTP предполага средно съотношение на градско, извънградско и магистрално шофиране.
Ако обаче се изминат 300 километра без спиране по магистрала, ще се използва повече енергия от средната стойност. Към това се добавят климатичната инсталация, отоплението и системите за подпомагане на водача. Не бива да се забравя, че електромобилите консумират енергия дори когато са в покой, например за предварително затопляне или охлаждане на батерията и купето по време на зареждане или преди потегляне.
Реалният разход на енергия при електрическите автомобили се е увеличавал всяка година, докато официалните данни по WLTP са намалявали.
Разликата между обявения и реалния пробег нараства
Разликата между пробега по WLTP и този в реални условия е съществена и се увеличава. Рене ван Гейлсвейк обяснява, че реалният разход на енергия при електрическите автомобили се е увеличавал всяка година, докато официалните данни по WLTP са намалявали. През 2020 г. разликата е била 13%, а до 2024 г. е нараснала до средно 22%.
Разликите между марките и моделите също са значителни. Някои автомобили се представят близо до данните по WLTP, докато други консумират много повече. Според Рене няма просто обяснение. Той подозира комбинация от фактори. Производителите оптимизират новите модели за теста, така че те постигат по-добри резултати на хартия, но не са непременно по-ефективни на пътя. В същото време по-големият пробег и по-бързото зареждане подтикват шофьорите към по-неикономично поведение, например постоянно шофиране с по-висока скорост. Увеличаващите се комфортни функции, като по-тежки инфоразвлекателни и климатични системи, също допринасят за по-високия разход на енергия.
Какво е реалното състояние на батериите?
Тези заключения са направени след анализ на данни от шофирането на 45 000 електрически автомобила по холандските пътища. Въз основа на тези резултати TNO провежда допълнителни изследвания. Рене споделя, че сега се извършват специфични измервания при различни условия, като различни скорости, метеорологични условия и загуби при зареждане с различна мощност, които WLTP не отчита.
TNO също така изучава производителността и стареенето на батериите, тъй като това се отразява на пробега. В своята лаборатория за батерии организацията тества как батериите реагират на интензивна употреба, цикли на зареждане и температурни промени. Това помага на производителите да подобрят батериите и дава на регулаторите представа за техния живот и надеждност.
По-добри политики чрез реалистични данни
Стотици хиляди електрически автомобили, които използват с 10% повече енергия от очакваното, бързо генерират десетки милиони евро допълнителни разходи и по-високи емисии на CO₂ от производството на електроенергия. Собствениците на автопаркове и лизинговите компании се нуждаят от надеждни данни от реалния свят. Регулаторните органи също се нуждаят от тях, за да се справят с претоварването на мрежата и да подобрят инфраструктурата за зареждане.
Тези проблеми не са само холандски, а общоевропейски. Предстоящото законодателство Евро 7 ще изисква минимален капацитет на батерията след определено време или пробег: 80% след 100 000 км или 5 години и 72% след 160 000 км или 8 години. Тези правила имат за цел да запазят надеждността на електрическите автомобили в дългосрочен план. TNO предоставя експертна подкрепа за това, като работи с Министерството на инфраструктурата и управлението на водите.
Какво могат да направят шофьорите на електромобили?
За тези, които обмислят покупка на електрически автомобил или вече притежават такъв, независимата информация за разхода на енергия и пробега става все по-достъпна. Уебсайтът Green NCAP, програма, в която TNO участва, позволява сравнение на нови автомобили въз основа на резултати от тестове. Докладите на TNO също предоставят практически данни. Рене заключава, че тези източници дават по-реалистична картина от данните по WLTP, като целта не е да се злепоставя индустрията, а да се работи за устойчив транспорт, който е от полза за всички.
Последвайте ни в Google News