Foxconn официално представи първия си сериен електрически автомобил, Bria, и планира да го превърне в глобален продукт. Може ли тайванският гигант да повтори в автомобилния свят успеха, който постигна с iPhone?
От iPhone към електрически автомобили
Тайванският гигант в сферата на договорното производство Foxconn официално навлезе в автомобилния сектор с премиерата на модела Bria. Автомобилът е разработен от Foxtron Vehicle Technologies – съвместно дружество на Foxconn с местния производител Yulon Motor.
Макар да е световноизвестен като основния производител на iPhone за Apple, Foxconn вече използва Foxtron като своето острие в автомобилната индустрия. Представеният в Тайпе Bria е първият електрически автомобил, произведен в Тайван, който е специално предназначен за износ. Първоначално моделът ще се предлага в три нива на оборудване на цени между приблизително 28 600 и 36 540 долара, според информация на Reuters.
Още по-важно е, че премиерата се случва на фона на скорошното споразумение Foxtron да придобие изцяло марката леки автомобили Luxgen, собственост на Yulon. Сделката включва търговските подразделения, дилърската мрежа и персонала. Това дава на Foxtron пълен оперативен контрол върху целия процес – от разработката до продажбите и следпродажбеното обслужване. За Foxconn, който притежава 45,6% от Foxtron, моделът Bria не цели постигане на големи обеми продажби, а по-скоро доказва, че компанията може да пренесе своя опит от електрониката в далеч по-взискателния автомобилен сектор.
Стратегия за договорно производство
Bria EV е най-видимият резултат от все по-активния стремеж на Foxconn да навлезе в автомобилостроенето през последната година. Вместо да се позиционира като традиционна автомобилна марка, компанията ясно заяви намерението си да приложи своя модел на договорно производство от потребителската електроника. Чрез Foxtron тя предлага услуги по проектиране, инженеринг и мащабно производство на автомобилни производители, които търсят по-бърз и евтин път към преминаване към електрически автомобили, без да се налага да изграждат всичко сами.
Тази стратегия привлече вниманието на утвърдени производители, които са подложени на сериозен натиск, като един от най-често споменаваните е Nissan. Според различни информации, японската компания е проучвала възможностите за сътрудничество с Foxconn в опит да стабилизира натовареността на заводите си и да планира следващите си стъпки в електрическия сегмент. От Foxconn също така сигнализираха, че планират да обявят партньорства и с други японски автомобилни компании.
Днес Тайван, утре светът?
Подробностите за Bria EV все още са оскъдни, но е известно, че Foxconn планира да изнесе модела на международните пазари. Това ще се случи чрез придобитата марка Luxgen, която ще бъде позиционирана като глобален продукт, а не като нишов регионален модел. Този ход отваря врати към пазарите в Азия, Европа и потенциално Северна Америка, където Foxconn може да провери дали производствено-ориентираният подход ще се превърне в реално потребителско търсене.
Ако Bria достигне до САЩ, той вероятно ще пристигне с агресивна цена. Foxconn ще разчита на своя мащаб и контрол върху веригата на доставки, за да привлече купувачи, търсещи алтернатива на по-скъпите утвърдени играчи като Tesla.
По-големият въпрос е дали Foxconn в крайна сметка ще се изправи директно срещу гигантите в света на електрическите автомобили от Китай, по-специално BYD и Geely, които доминират пазара извън САЩ. BYD усъвършенства вертикалната интеграция и контрола на разходите, докато Geely изгради огромно глобално портфолио, обхващащо както масови, така и премиум марки.
Последвайте ни в Google News