Изглежда, че Tesla изпитва затруднения с бързо натрупващите се складови наличности на своя електрически пикап, като стотици бройки вече са доставени на SpaceX и xAI. На този фон прогнозите са, че през 2025 г. компанията ще продаде общо едва около 20 000 автомобила – далеч от първоначалния план на Илон Мъск за годишно производство от 250 000 бройки.
Шумът, който някога съпътстваше Tesla Cybertruck, вече напълно затихна. Не беше отдавна, когато Илон Мъск се хвалеше с над един милион резервации за ъгловия електрически пикап и уверено твърдеше, че Tesla ще произвежда и продава по 250 000 бройки годишно.
Данните за първите девет месеца на 2025 г. обаче разказват съвсем различна история. До момента Tesla е продала едва 16 097 броя Cybertruck, което представлява рязък спад от 38% в сравнение със същия период от януари до септември 2024 г., когато са доставени 25 974 автомобила, сочат данни на Cox Automotive.
Спадът в продажбите продължава
През първото тримесечие на тази година Tesla е доставила 6406 броя Cybertruck, последвани от 4306 през второто. Доставките леко се покачват до 5385 през третото тримесечие, вероятно стимулирани от изтичащия федерален данъчен кредит за електрически автомобили.
Макар този ръст на пръв поглед да изглежда положителен, всъщност той представлява спад от 62,6% спрямо третото тримесечие на 2024 г., когато 14 416 пикапа са намерили своите купувачи.
С тези темпове се очаква компанията да завърши годината с около 20 000 доставки, което е значително под продадените близо 50 000 бройки през 2024 г.
Удобна клиентска база
За повечето автомобилни производители това би била съкрушителна новина. Шефът на Tesla, Илон Мъск, обаче ръководи и две други големи компании – SpaceX и xAI, като и двете са започнали да приемат доставки на стотици бройки Cybertruck.
Очевидно Tesla вече разполага с повече непродадени пикапи, отколкото може да управлява. Според информацията стотици бройки наскоро са били изпратени до базата на SpaceX, Starbase, като се очаква да последват още стотици, ако не и хиляди, за да заменят работните камиони с бензинови двигатели.
През уикенда няколко автовоза бяха забелязани да пристигат и в офисите на xAI. Новината беше широко споделена в X от няколко потребители, включително от водещия инженер на Cybertruck, Уес Морил. Той написа, че се радва да види как служебните автомобили с двигатели с вътрешно горене в Tesla и SpaceX се заменят със Cybertruck. Морил добави, че по време на разработката това винаги е било част от мечтата, но никога не си е представял колко впечатляващи ще бъдат снимките на новия автопарк в Starbase.
Интересът се изчерпва
Трудно е да си представим как Tesla може да съживи интереса към Cybertruck, освен ако не предприеме сериозни намаления на цените, вероятно в размер на десетки хиляди долари. Моделът вече не е най-желаният електрически автомобил в САЩ.
Неговият радикален дизайн, който някога беше основната му тема за разговор, сега изглежда твърде поляризиращ за повечето купувачи на пикапи. Практичността също остава спорен въпрос, тъй като му липсват някои от всекидневните удобства на традиционните камиони с бензинови двигатели.
Ако към всичко това се добави и противоречивата роля на Мъск в американската политика, привлекателността на Cybertruck изглежда намалява все по-бързо.
Последвайте ни в Google News