Lamborghini Urus SE: Хибридна мощ с познат характер

Фактът, че Lamborghini Urus вече е хибрид, не означава, че е загубил своя характер. Той е също толкова яростен, колкото и преди, със сходно ниво на агресия в пътното си поведение. Повечето мощност не е единственото предимство на новата plug-in хибридна система, тъй като тя носи и скромен пробег изцяло на ток. Остава да видим дали купувачите на този театрален SUV действително ще се възползват от тази възможност. Интериорът също е обновен и включва по-качествени материали, въпреки че все още не е толкова луксозен, колкото при някои конкуренти.

Еволюцията на Urus

Lamborghini Urus се оказа огромен успех за италианския производител на суперавтомобили, допринасяйки за финансовите резултати на марката повече от всеки друг модел през шестте години от представянето си. Светът на SUV автомобилите се промени значително през това време, но Urus също еволюира. Сега на пазара остава само една версия, която да ги управлява всички: Urus SE.

Първоначално Urus се задвижваше само от 4,0-литров V8 двигател с два турбокомпресора. Сега този двигател е част от plug-in хибридно задвижване, подпомаган от електромотор с мощност 200 к.с. Максималната мощност е впечатляващите 800 к.с., а въртящият момент достига 950 Нм. Благодарение на батерия с капацитет 25,9 кВтч, SE може да измине близо 65 км изцяло на електричество – идеално за безшумно придвижване из луксозните квартали.

Електрическият мотор е разположен между двигателя и осемстепенната автоматична трансмисия, която предава мощността към четирите колела. Батерията е монтирана частично под задните седалки. Централният диференциал е нов за SE и вече може да изпраща до 100% от мощността към задните колела.

Цени и пазарно позициониране

Цената на Lamborghini Urus SE започва от 208 000 британски лири. Малко вероятно е обаче някой да напусне шоурума, плащайки само тази сума, тъй като опциите са едновременно скъпи и многобройни. Тестваният автомобил е бил с умерено ниво на оборудване, но въпреки това опциите са увеличили крайната цена до близо 300 000 лири.

Динамика и усещане зад волана

Urus SE предлага феноменална динамика въпреки огромното си тегло, но усещането зад волана оживява истински едва при по-високи скорости. Макар добавянето на хибридната система да увеличава мощността със 134 к.с. и въртящия момент със 100 Нм спрямо стария Urus Performante, това идва с цената на около 300 кг допълнително тегло. В резултат на това динамиката е малко по-слаба в сравнение с Performante. При ниска скорост возията е насечена, а видимостта от купето е ограничена.

Автомобилът разполага с електронно контролиран диференциал с ограничено приплъзване отзад, завиващи задни колела, активна система против накланяне и най-новото поколение въздушно окачване с адаптивни амортисьори с двойни клапани. Тези елементи се управляват чрез седем режима на шофиране, като основните са Strada, Sport, Corsa и Ego, а останалите са предназначени за офроуд.

Във всеки от тези режими има избор от четири допълнителни настройки на задвижването: EV, Hybrid, Recharge и Performance. Режимът EV позволява движение само на ток, докато Hybrid умело комбинира електромотора и V8 двигателя за плавно придвижване в градски условия.

Динамика, ускорение и максимална скорост

Въпреки теглото си от над 2500 кг, Lamborghini Urus SE остава на върха в своя клас. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 3.4 секунди, а максималната скорост достига 310 км/ч. Само на електричество автомобилът може да развие до 133 км/ч, което го прави подходящ за градско шофиране.

При избор на режим „Hybrid“ и по-рязко натискане на педала на газта, V8 двигателят се събужда с целия драматизъм, който се очаква от Lamborghini. Преходът не е плавен и неусетен, както при плъг-ин хибридните модели на Bentley. Режимът „Recharge“ използва осемцилиндровия двигател не само за поддържане на заряда в батерията, но и за бавното му увеличаване.

Управление в града и извън него

При потегляне в изцяло електрически режим се усеща леко придърпване, тъй като мощността на електромотора преминава през скоростната кутия. По-дразнещ обаче е изкуствено генерираният звук, който наподобява шума от износен лагер на колело, вместо да създава футуристично усещане. Позицията на седене в Urus е по-ниска в сравнение с повечето SUV модели, което допринася за спортното усещане, но ограничава видимостта. Това може да затрудни маневрирането в града или в тесни паркоместа.

При избор на режим „Performance“ Urus SE демонстрира способността си да развива сериозна скорост, като шасито се усеща по-стабилно в сравнение с предишното поколение. Усещането зад волана не е особено информативно, а активните стабилизиращи щанги могат да затруднят преценката за наличното сцепление на предните гуми. Въпреки това, бързото кормилно управление и мощното задвижване позволяват на автомобила да се движи с впечатляващо темпо.

Очаквано, автомобилът се представя по-добре при по-висока скорост. При натоварване на окачването, обикновено твърдата возия се изглажда, а електромоторът се интегрира по-добре в работата на задвижващата система. Спирачната сила се осигурява от карбоново-керамични спирачки, които са стандартно оборудване и са най-големите, монтирани на сериен автомобил в момента.

Комфорт на магистрала и дълъг път

Като част от подобренията, комфортът на Urus SE при движение по магистрала е значително подобрен. Усъвършенстванията на въздушното окачване осигуряват по-плавна возия при високи скорости и по-добър контрол върху неравностите. Предишният модел беше изключително стабилен, но с най-големите 23-инчови джанти реагираше твърде остро на дупки, което водеше до неприятни вибрации в купето.

Новите амортисьори с двойни клапани в SE версията помагат за елиминирането на това усещане, без да правят компромис с контрола върху каросерията. Проблем, който остава и при новия модел, са неудобните седалки, които се усещат плоски и твърде твърди. Въпреки това, Urus е впечатляващо рафиниран, особено с опционалните акустични стъкла, а двигателят работи почти толкова тихо при постоянна скорост, колкото и в Bentley Bentayga.

Разходи и ефективност

Въпреки плъг-ин хибридното задвижване, Urus SE остава жаден за гориво при динамично шофиране, а пробегът на електричество е сравнително малък. Силните страни на модела са възможността за изминаване на близо 60 км само на ток и много доброто запазване на стойността с времето. Недостатъците включват висока цена за покупка и поддръжка, както и високи емисии на CO2 за плъг-ин хибрид.

Lamborghini посочва официален пробег на електричество от около 60 км, но тази стойност е оптимистична. Тя е постижима при идеални условия, но с популярните 23-инчови джанти реалният пробег намалява значително. По време на тестове в зимни условия, автомобилът е изминал едва 16-24 км. Емисиите на CO2 са 140 г/км, което е значително повече в сравнение с конкуренти като BMW M5 Touring, чийто V8 хибрид отделя 45 г/км.

От друга страна, дългият списък с чакащи за Urus поддържа остатъчната му стойност изключително висока. Близо седем години след премиерата си, употребяван Urus струва около 130 000 британски лири, при положение че първоначалната му цена през 2018 г. е била малко над 165 000 лири.

Интериор, дизайн и технологии

Обновеният интериор разполага с по-голяма инфоразвлекателна система и елементи, създаващи усещане за лукс, но не може напълно да скрие произхода си от Audi. Задната част също е нова, вдъхновена от второто поколение на Gallardo, с изкуствена решетка по цялата широчина и преместена позиция на регистрационния номер. Ефектът е фин, но допринася за по-изчистен цялостен дизайн.

Интериор и дизайн на арматурното табло

В интериора Lamborghini са монтирали изцяло ново арматурно табло, за да интегрират по-големия 12,3-инчов централен дисплей. Под него все още се намира втори сензорен екран за управление на климатичната система, но сензорните бутони, които преди се намираха между двата екрана, са заменени с нов набор от физически превключватели, които са изключително приятни за използване.

Материали и качество на изработка

Повечето елементи в купето са покрити с висококачествена кожа или, както в случая на тестовия автомобил, с CorsaTex – версията на Alcantara, разработена от Lamborghini. Това придава на интериора усещане за по-висок клас в сравнение с повечето конкурентни SUV модели. Въпреки това все още се забелязват твърде много компоненти, заети от Audi, включително бутоните на волана, лостчетата за мигачите и превключвателите за прозорците. Всички те са с отлично качество, но присъствието им е леко разочароващо, като се има предвид ценовият клас на автомобила.

Навигация и инфоразвлекателна система

Новият централен сензорен екран е заимстван от Porsche и Bentley и вече е с по-голям диагонал от 12,3 инча. Той е разположен над долния сензорен дисплей, който е от Audi и служи за управление на отоплението, вентилацията и настройките на седалките. Тази конфигурация работи сравнително добре за второстепенните функции. Въпреки подобрения хардуер, който предлага повече екранно пространство и по-добра графика, интерфейсът на системата остава труден за навигация.

Повечето функции, като достъп до Apple CarPlay или изключване на активните асистенти за шофиране, са скрити в менюта, които не са логично подредени. Системата предлага известна степен на персонализация, но тя не е достатъчна, за да улесни достъпа до по-сложните настройки. Тестовият автомобил беше оборудван с подобрена аудиосистема Bang & Olufsen, която предлагаше отлично качество на звука, но беше и скъпа опция. Дигиталното приборно табло пред водача също е заимствано от Audi и включва специфични графики, които се променят в зависимост от избрания режим на шофиране. Възможностите за персонализация обаче са ограничени, а самият хардуер вече започва да изглежда остарял.

Пространство и практичност

Urus остава най-практичният модел на марката, но преминаването към plug-in хибридно задвижване е намалило обема на багажника. Lamborghini Urus се предлага стандартно с традиционна задна седалка за трима пътници. Препоръчително е да се избере модел с панорамен покрив, който внася повече светлина в задната част на купето. Седалките са сравнително удобни, а допълнителните опции за масаж и охлаждане са приятен бонус, но им липсва оптималната опора, която би се очаквала от такъв високопроизводителен SUV.

Няма съмнение, че Lamborghini Urus има внушително присъствие на пътя. С дължина от 5 112 мм и широчина 2 016 мм, той привлича погледите. Моделът е малко по-голям от Aston Martin DBX, но не заема толкова място, колкото Bentley Bentayga. С височина от 1 638 мм Urus е значително по-нисък от Bentayga, който е висок 1 742 мм.

На предните седалки има достатъчно пространство, но ниската и скосена линия на покрива се отразява на мястото отзад, където пространството за главата и краката на по-високи пътници е ограничено. Освен това тесните прозорци и сравнително ниската позиция на седене могат да създадат усещане за клаустрофобия, което е в пълен контраст с просторната и светла атмосфера при много от конкурентните луксозни SUV модели. Изненадващо, Urus разполага с три комплекта ISOFIX точки за монтаж на детски столчета – една на предната пасажерска седалка и две на външните задни седалки.

Преминаването към plug-in хибридно задвижване е довело до намаляване на обема на багажника от 616 литра на 454 литра при версията SE. Липсва двойно дъно, което означава, че няма предвидено специално място за съхранение на кабела за зареждане. При нужда от повече пространство задните седалки могат да бъдат сгънати.

Надеждност и безопасност

Urus разполага с множество стандартни системи за безопасност. Поради малките обеми на производство моделът не преминава тестовете за безопасност на Euro NCAP. Фактът обаче, че споделя основните компоненти на шасито и задвижването с модели, получили пет звезди, като Porsche Cayenne и Audi RS Q8, означава, че би трябвало да осигури добра защита при инцидент.

Автомобилът е оборудван с различни системи за безопасност и асистенти за водача, включително стандартен набор от въздушни възглавници, адаптивен круиз контрол, система за предупреждение при излизане, мерки за смекчаване на сблъсък, разпознаване и защита на пешеходци, както и асистент за дълги светлини. Надеждността също е по-добра, отколкото мнозина биха очаквали от италиански производител на суперавтомобили, но новата plug-in хибридна система на версията SE все още не е доказала своята издръжливост в дългосрочен план.

Пазарно позициониране и алтернативи

Сегментът на така наречените „хипер-SUV“ автомобили беше създаден именно от Lamborghini с премиерата на Urus през 2018 г. Тогава моделът се позиционира над автомобили като Porsche Cayenne Turbo и BMW X6 M със своята водеща мощност и ексцентричен дизайн. Често е сравняван с най-високите нива на оборудване на Range Rover и по-суровия Mercedes G-Class. Днес обаче Urus трябва да се конкурира с цяло ново поколение бързи модели с четири врати.

Най-очевидният конкурент е Ferrari Purosangue, който е значително по-скъп и се задвижва от чистокръвен V12 двигател. Друг сериозен съперник е Aston Martin DBX, особено новите версии DBX707, които като усещане и споделени компоненти напомнят повече на двувратите модели на марката. BMW XM също е близък конкурент благодарение на своето plug-in хибридно задвижване и ръбест дизайн.

Сред другите алтернативи може да се разгледат Range Rover Sport SV, всъдеходният Land Rover Defender OCTA и Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid с GT пакет, който на практика повтаря концепцията на предишния Turbo GT, но със собствена plug-in хибридна система.

Сега моделът е още по-многофункционален благодарение на новото си plug-in хибридно задвижване, но интериорът би могъл да бъде по-луксозен, особено за автомобил с цена над 200 000 британски лири.

Гаранционни условия

Lamborghini Urus се предлага с тригодишна гаранция без ограничение в пробега.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации