Lexus RC предлага много предимства. Автомобилът изглежда изключително привлекателно и същевременно е рядка гледка по пътищата – вероятно дори повече, отколкото Lexus са се надявали. Той е изискан, добре оборудван, впечатляващо конструиран и толкова надежден, колкото може да се очаква от марката. Въпреки това предлагането на пазара е ограничено, а усещането зад волана не е толкова вълнуващо, колкото предполага екстровертният дизайн на купе с такова задвижване. Като стилен и лесен за всекидневна употреба автомобил (стига да се разглежда като двуместен), RC отговаря на много изисквания. Но ако се търси машина, която да достави истинска тръпка на шофьора ентусиаст, този необичаен Lexus не е очевидният избор.
Изминаха почти четири десетилетия, откакто Lexus се появи на сцената. Макар никога да не е постигнала огромен пазарен дял, тази дъщерна компания на Toyota продължава упорито да предлага алтернативи на продуктите на голямата немска тройка, които отдавна са се превърнали в стандартен избор за много купувачи в премиум сегмента. През всичките години Lexus предлага автомобили, които е лесно да бъдат препоръчани, но трудно да бъдат обикнати. Напоследък дизайнът на марката стана по-смел, а продуктите ѝ – по-желани, но усещането при шофиране често оставя какво да се желае. Това повдига въпроса: споделя ли атрактивното купе RC тези семейни черти?
История
Първият поглед към RC беше хвърлен на автомобилното изложение в Токио през ноември 2013 г., но мина още една година, преди купувачите във Великобритания да могат да направят поръчка, като първите автомобили бяха доставени през януари 2015 г.
Първоначално се предлагаше само един модел: RC F, оборудван с 5,0-литров V8 бензинов двигател с мощност 477 к.с. Към края на същата година обаче бяха отворени поръчките за два по-достъпни модела: RC 200t с 2,0-литров турбо бензинов двигател с 244 к.с. и RC 300h с 223 к.с., който разполагаше с хибридно задвижване, в чието сърце стоеше 2,5-литров атмосферен бензинов двигател. Цените стартираха от 34 995 британски лири.
Ситуацията остана непроменена до края на 2018 г., когато на пазара се появи обновената версия на RC. Промените включваха леки подобрения като пренастроено окачване и дребни козметични корекции по екстериора.
Цени
На пазара на употребявани автомобили не се намират много бройки от модела RC. Намирането на RC 200t е истинско предизвикателство, докато версията RC F съставлява около една трета от предлаганите автомобили. Това означава, че хибридният RC 300h представлява около две трети от всички налични RC модели.
Поведение на пътя
Има огромна разлика в усещането при шофиране между стандартния RC и версията RC F. Последният не само разполага със значително повече мощност от своите събратя, но и шасито му е претърпяло сериозна преработка за подобряване на динамиката. Нито един RC не може да претендира, че е най-добрият за шофиране в своя клас, но въпреки това версиите 300h и 200t се справят доста добре с лошите пътни настилки, изключително рафинирани са и имат волан, който предлага прилична обратна връзка. RC F звучи невероятно и има по-твърдо окачване, но на управлението му липсва онази прецизност, от която се нуждае един истински автомобил за ентусиасти.
Коя версия да избера?
Ако търсите автомобил за забавление през уикендите, RC F е правилният избор, защото е най-вълнуващ за шофиране и вероятно с времето ще се превърне в най-търсената колекционерска версия. Ако обаче автомобилът ще се използва редовно, RC 300h е по-разумният вариант, тъй като предлага най-добрия баланс между динамика и икономичност.
RC F имаше собствено ниво на оборудване, докато 200t се предлагаше във версии F Sport и Premier. При 300h имаше и базов вариант Luxury. С фейслифта от 2018 г. нивата бяха преименувани на RC, F Sport и Takumi. Дори базовите модели RC включваха LED фарове, сгъваеми огледала, двузонов климатроник, аудиосистема с шест високоговорителя, електрически регулируеми предни седалки, кожена тапицерия и 18-инчови лети джанти. Нивото F Sport добавяше 19-инчови джанти, отопляеми и вентилирани предни седалки, адаптивно окачване и допълнителни настройки на шасито. Най-високите нива на оборудване разполагаха и с асистент за дълги светлини, аудиосистема със 17 високоговорителя и множество допълнителни системи за подпомагане на водача.
Алтернативи на Lexus RC
Автомобилът, който създава най-големи трудности на RC, е BMW Серия 4. Той е чудесен за шофиране, има ергономичен и ориентиран към водача интериор, както и богат избор от бензинови и дизелови двигатели. Изборът е между стандартните модели от Серия 4 и спортната версия M4.
Audi A5 купе не е толкова добро за шофиране, но отново предлага страхотни двигатели, кабриолет версия (както при BMW) и впечатляващо качество на изработка. Спортните варианти са S5 и RS 5.
И двете алтернативи са много по-лесно откриваеми на пазара от Lexus, също както и Mercedes C-класа купе, който е по-комфортен и разполага с изключително луксозен интериор.
За какво да внимаваме
Често срещани неизправности
Във форумите не се съобщава за повтарящи се проблеми, въпреки че стряскащите цени на спирачните накладки (около 1200 британски лири) са повод за безпокойство. В световен мащаб проблеми с климатичната система и потраквания от арматурното табло са по-често срещани.
Спокойствие
RC се предлагаше с гаранция от само три години или 96 000 км. Въпреки това всяко годишно обслужване в оторизиран сервиз я удължава с 12 месеца или 16 000 км, до достигане на максимум 10 години или 160 000 км.
Повече лукс
В началото на 2018 г. всички версии на RC получиха някои значителни подобрения в оборудването, включително усъвършенствана навигация, 10,3-инчов сензорен екран и допълнителни системи за подпомагане, сред които и адаптивен круиз контрол.
Пакет Premier
Също от началото на 2018 г. за версията F Sport се предлагаше опционален пакет Premier. Той добавяше аудиосистема Mark Levinson със 17 високоговорителя, шибедах, система за следене на мъртвата зона и асистент за напречен трафик отзад.
Интериор
Трудно може да се намери интериор с толкова добро качество на изработката.
Интериор и практичност
Арматурното табло е заимствано от седана GS, с който RC е тясно свързан, но това купе изостава значително по отношение на практичността, тъй като пространството за краката и главите на задните седалки е силно ограничено.
Багажникът е с обем 366 литра (374 литра за RC F), но сгъваемата задна седалка значително подобрява функционалността.
Разходи за поддръжка
Съществува голяма разлика в експлоатационните разходи между RC F и RC 300h. Хибридната версия попада в по-ниски застрахователни категории (31-35), докато мощният V8 вариант е в най-високите (45-50), а версията 200t е в група 40. Освен това, докато RC 300h може да постигне разход от около 6,3 л/100 км, при RC F би било постижение, ако разходът падне под 11,3 л/100 км.
Разходите за пътни данъци във Великобритания са сложни. Повечето автомобили RC, регистрирани след 1 април 2017 г., подлежат на годишна такса от £195, но някои от най-новите коли са обект и на допълнителна такса от £425 за още една година. Ранните автомобили 300h струват £215 годишно, докато първите RC F се облагат със £760 на всеки 12 месеца.
Всички версии на RC изискват обслужване на всеки 12 месеца или 16 000 км. Обслужванията се редуват между „малко“ и „голямо“, като цените им обикновено са около £350 и £670. Голямото обслужване включва смяна на спирачна течност на всеки две години, като двигателят е с верига и няма ангренажни ремъци за подмяна.
Сервизни акции
Досега за RC е имало три сервизни акции. Първата кампания е издадена през април 2018 г., но засяга само RC F, произведен до края на 2017 г. Проблемът е бил съсредоточен върху двете горивни помпи за високо налягане, които са можели да се повредят от вибрации и да протекат. Решението е било монтирането на преработени горивни помпи.
Втората сервизна акция е от октомври 2020 г. и е насочена само към автомобили RC 300h, произведени между юли 2017 г. и септември 2019 г. Отново е имало проблеми с горивната помпа – тази за ниско налягане е можела да спре да работи, като решението е било нейната подмяна.
Последната сервизна акция е издадена през януари 2023 г. и засяга всички версии на RC. Дефектни вентилационни тръби на резервоара при автомобили, произведени до август 2018 г., са можели да протекат. Ремонтът е включвал подмяна с нова част.
Удовлетвореност на собствениците (Driver Power)
Моделът RC никога не се е появявал в проучванията на Driver Power, като дори по-продаваните модели на Lexus рядко участват. Последният такъв случай е от 2023 г., когато са включени NX, UX и RX. Като марка обаче Lexus се радва на по-голям успех – компанията заема първо място в проучването за марки всяка година от 2017 до 2020 г. включително. Собствениците харесват надеждността на своите автомобили, както и външния дизайн и качеството на интериора. Единствената критика е била насочена към качеството на инфоразвлекателната система.
Последвайте ни в Google News