Магистрала във Франция зарежда електромобили в движение със скоростта на Tesla Supercharger

Участък от френската магистрала А10 вече позволява безжично зареждане на електрически автомобили в движение – технология, която може да направи стационарните зарядни станции излишни. Системата доставя мощност до 300 кВт, а страната има за цел да изгради близо 9 000 км електрифицирани пътища до 2035 г.

Представете си свят, в който електрическият автомобил може да зарежда батерията си в движение. Именно това превърна Франция в реалност за собствениците на електромобили. По протежение на 1,5-километров участък от магистрала А10 автомобилите могат да се зареждат, докато се движат, чрез безжична технология, вградена в пътя.

Мощността на зареждане е сравнима с тази на най-новите V4 Supercharger станции на Tesla (325 кВт) и дори надхвърля V3 версиите (250 кВт), като всичко това се случва без кабели и при пълна магистрална скорост. Това е наистина впечатляващо постижение.

Зареждане в движение

Проектът носи името „Зареждай, докато шофираш“ и се ръководи от VINCI Autoroutes, най-големия оператор на платени пътища във Франция, в партньорство с компанията Electreon и други. Това е първата публично достъпна стъпка към амбициозната цел на страната да изгради близо 9 000 км електрически пътища до 2035 г.

По време на първоначалния публичен тест четири специално модифицирани електрически превозни средства – тежкотоварен камион, ван, лек автомобил и автобус – са успели да се заредят динамично, докато се движат с магистрална скорост.

Как работи технологията?

Индукционната система за зареждане прехвърля енергия от намотки, вградени под асфалта, към приемници, монтирани под всяко превозно средство. Независими тестове, проведени от университета „Густав Айфел“, потвърждават, че системата постоянно е доставяла средна мощност над 200 кВт, с пикове над 300 кВт.

На практика това е достатъчно, за да захрани напълно натоварен тежкотоварен камион, движещ се с магистрална скорост, дори с двоен запас.

Орен Езер, изпълнителен директор на Electreon, заяви, че това е повратен момент в глобалното развитие на безжичните пътища. Той добави, че тяхната технология е единствената, способна да осигури надеждно динамично зареждане с висока мощност, като не само отговаря, но и надхвърля всички цели, поставени от френското правителство.

За товарните превозвачи потенциалът е огромен. Престоят за зареждане остава един от най-големите проблеми в електрическия транспорт, особено за автопарковете за дълги разстояния. Система, която позволява непрекъснато зареждане в движение, би могла напълно да елиминира дългите спирания за презареждане.

Изпълнителният директор на VINCI Autoroutes, Никола Нотебер, каза, че технологията ще намали емисиите на парникови газове от товарния и логистичния сектор, който в момента е отговорен за над 16% от общите емисии на Франция.

Къде още се случва това?

Electreon разработва подобни проекти в девет други държави, включително САЩ, Израел и няколко европейски страни. Вече има изградени електрически пътища в Мичиган и Юта.

В Тел Авив Electreon демонстрира високоскоростно безжично зареждане за градски автобуси. Тестът потвърди няколко ключови предимства: по-кратък престой за зареждане, по-дълго време за работа и драстично намаляване на размера на батерията благодарение на зареждането по маршрута – от 400 кВтч на едва 42 кВтч, което е спад с близо 90%.

В Швеция проектът Smartroad Gotland преобразува 1,6-километров участък близо до град Висбю в тестов път за безжично зареждане. Той ще захранва електрически автобуси и камиони в движение, за да се оцени жизнеспособността на електрифицираните магистрали.

Ако тази технология се докаже като успешна, оплакванията, свързани с времето за зареждане и инфраструктурата, могат да бъдат значително намалени, ако не и напълно премахнати.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации