Отсечка от френската магистрала А10 зарежда безжично електромобили в движение – технология, която може да направи кабелните станции излишни.
Представете си свят, в който електрическият автомобил може да зарежда батерията си в движение, подобно на някои военни самолети. Точно това вече е реалност за собствениците на електромобили във Франция. В отсечка с дължина 1,5 километра от магистрала А10, електрическите превозни средства могат да се зареждат, докато се движат, благодарение на безжична технология, вградена в пътя.
Зареждането е не просто стандартно, а почти достига мощността на най-новите V4 Supercharger станции на Tesla от 325 kW и дори надминава V3 версиите с техните 250 kW. Всичко това се случва напълно безкабелно и при пълна магистрална скорост, което е наистина впечатляващо постижение.
Зареждане в движение
Проектът се нарича „Зареждай, докато шофираш“ и се ръководи от VINCI Autoroutes, най-големият оператор на платени пътища във Франция, в партньорство с компанията Electreon. Страната има за цел да изгради около 9 000 км електрифицирани пътища до 2035 г., а този участък е първата публично достъпна стъпка към тази цел.
По време на първоначалния публичен тест четири модифицирани електрически превозни средства – тежкотоварен камион, ван, лек автомобил и автобус – са успели да се заредят динамично, докато се движат с магистрална скорост.
Как работи технологията?
Индуктивната система за зареждане прехвърля енергия от бобини, вградени под асфалта, към приемници, монтирани под всяко превозно средство. Независими тестове, проведени от университета „Густав Айфел“, потвърждават, че системата постоянно доставя средна мощност над 200 kW, с пикове над 300 kW.
На практика това е достатъчно, за да захрани напълно натоварен тежкотоварен камион, движещ се с магистрална скорост, дори с двоен запас.
Изпълнителният директор на Electreon, Орен Езер, заяви, че това е ключов момент в глобалното развитие на безжичните пътища. Той добави, че тяхната технология е единствената, способна да осигури надеждно динамично зареждане с висока мощност, като не само отговаря, но и надхвърля всички цели, поставени от френското правителство.
За транспортните оператори последствията могат да бъдат огромни. Времето, прекарано в зареждане, остава едно от най-големите предизвикателства в електрическия транспорт, особено за превози на дълги разстояния. Система, която позволява непрекъснато зареждане в движение, би могла напълно да елиминира дългите спирания за презареждане.
Никола Нотебер, изпълнителен директор на VINCI Autoroutes, коментира, че технологията ще намали емисиите на парникови газове от товарния и логистичния сектор, който в момента е отговорен за над 16% от общите емисии на Франция.
Къде още се развива?
Electreon разработва подобни проекти в девет други държави, включително САЩ, Израел и няколко европейски страни. Вече има електрифицирани пътища в Мичиган и Юта.
В Тел Авив Electreon демонстрира високоскоростно безжично зареждане за градски автобуси. Тестът потвърди няколко ключови предимства: по-кратко време за престой за зареждане, по-дълго време за работа и драстично намаляване на размера на батерията благодарение на зареждането по маршрута – от 400 kWh на едва 42 kWh, което е спад от близо 90%.
В Швеция проектът Smartroad Gotland преобразува 1,6-километров участък близо до град Висбю в тестов път за безжично зареждане. Той ще зарежда електрически автобуси и камиони в движение, за да се оцени жизнеспособността на електрифицираните магистрали.
Ако тази технология се докаже като успешна, оплакванията относно времето за зареждане и инфраструктурата могат значително да намалеят или дори да изчезнат напълно.
Последвайте ни в Google News