Малдивите посрещат първите в света „летящи“ електрически фериботи

От 2026 г. туристите на Малдивите ще могат да забравят за друсащите и миришещи на бензин моторни лодки, които доминират транспорта в островната държава. Вместо тях те ще се качват на Candela P-12 – първия в света „летящ“ електрически пътнически кораб.

Малдивският оператор Ego Shuttle е закупил флотилия от 10 модерни плавателни съда, произведени в Швеция. Иновативният P-12 се движи на височина метър и половина над водната повърхност със скорост, недостижима за който и да е друг електрически кораб. Технологията му е определяна като ключова промяна в индустрията, тъй като съчетава голям пробег на батерия с висока скорост в морето. Тайната се крие в две подводни крила (хидрофойли), управлявани от компютър, които повдигат корпуса над водата и намаляват консумацията на енергия с впечатляващите 80%. Това осигурява необходимия пробег за транспортиране на пътници от международното летище в Мале до по-отдалечените островни атоли.

Екологични ползи и грижа за рифовете

Въвеждането на P-12 ще реши проблема със замърсяването и емисиите от многобройните моторни лодки, които са гръбнакът на туристическата индустрия. Тези лодки обикновено изгарят около пет литра бензин на миля, което е 15 пъти повече гориво от един автобус, и ги превръща в един от най-големите източници на въглеродни емисии в страната. Още по-критично е, че големите им вълни ерозират коралите, а шумът от двигателите нарушава чувствителните екосистеми на рифовете и пречи на рибите да се размножават.

Шабир Валджи, главен изпълнителен директор на Ego Shuttle, заяви, че досега не е имало реални възможности за електрифициране на водния транспорт, тъй като конвенционалните корпуси са твърде неефективни, за да работят на батерии. Той добави, че с Candela P-12 най-накрая разполагат с плавателен съд с пробега и скоростта да замени лодките с изкопаеми горива, като същевременно се минимизира въздействието върху уникалната околна среда.

Веднъж „излетял“, почти безшумният P-12 не измества почти никаква вода и на практика не създава вълни – само леко набраздяване от двойните си контра-въртящи се витла. Килватерната му следа е висока по-малко от 10 сантиметра, сравнима с тази на малка гумена лодка. Тъй като е напълно електрически и толкова ефективен, той ще елиминира емисиите.

Комфорт без компромиси

Моделът P-12 обещава и значително по-добро преживяване за туристите, посещаващи многобройните петзвездни курорти на Малдивите. Днес трансферът от летището до атолите е може би най-неприятната част от почивката. За разлика от тихия комфорт на бизнес класата в самолета, типичното пътуване с моторна лодка е шумно, съпроводено със силно друсане и често причинява морска болест – нещо, което P-12 напълно елиминира.

Бордовият „полетен контролер“ – компютър – непрекъснато регулира ъгъла на подводните крила в реално време, за да осигури гладко и стабилно пътуване. Технологията работи подобно на системите за електронно управление (fly-by-wire) в съвременните изтребители и е описвана като „дигитално хапче срещу морска болест“. Освен това пътниците могат да се насладят на редица удобства, включително Wi-Fi, екрани за забавление, напитки и леки закуски, достъпност за детски колички и инвалидни колички, както и контакти за зареждане на различни лични устройства.

Густав Хаселског, основател и главен изпълнителен директор на Candela, коментира, че това е просто по-добро преживяване. По думите му технологията с подводни крила е печеливша както за пътниците, така и за планетата. Той изрази гордостта си от партньорството с Ego Shuttles за въвеждането на тази технология на Малдивите, където тя ще окаже трайно въздействие върху едно от най-ценните и биоразнообразни места в света.

Доказана технология с амбициозни цели

Първите кораби от флотилията на Ego ще свързват Мале с близките острови, като се очаква дейността да започне през 2026 г. Ego Shuttles ще създаде и местен център за логистика и обслужване, като ще обучава малдивски кадри и ще създава нови зелени работни места.

Въпреки че е изключително модерна, технологията на Candela P-12 вече е доказана в системата за обществен транспорт на Стокхолм. Там тя е спечелила много високо одобрение от пътниците, тъй като е намалила времето за пътуване наполовина благодарение на изключенията от градските ограничения на скоростта.

Шабир Валджи, главен изпълнителен директор и основател на Ego Shuttles, заяви, че компанията се гордее да донесе тази световна иновация на Малдивите, подкрепена от амбициозното лидерство на правителството в областта на климата и ангажимента му за постигане на нулеви нетни емисии до 2030 г. Той подчерта, че малко нации са направили повече, за да поставят устойчивостта в основата на своето развитие. Според него Малдивите отдавна са глобален глас за действия в областта на климата и с приемането на Candela P-12 показват как дори най-уязвимите нации могат да дадат пример.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации