Малки коли с голям потенциал: Mazda 2, MG3 Hybrid+ и Suzuki Swift Hybrid Plus за 2025 г.

Достъпните малки автомобили не е задължително да са евтини и некачествени.

Въпреки че тенденциите в покупките на автомобили са насочени към по-големи модели, все още съществува сегмент на малките коли, който предлага сериозна стойност в компактни размери.

За това сравнение избрахме три популярни модела от сегмента: Mazda 2 GT седан, MG3 Hybrid+ Excite и Suzuki Swift Hybrid Plus за 2025 г., за да установим кой от тях предлага най-добрата комбинация от малък размер и голяма стойност.

Цените за Mazda 2 започват от 26 990 долара за хечбека Pure с ръчна скоростна кутия, докато тестваният от нас седан GT е на върха на гамата с цена от 28 190 долара преди таксите. От своя страна, MG3 Excite Hybrid+ и Suzuki Swift Hybrid Plus се предлагат на крайни цени от съответно 29 990 и 28 490 долара, което им дава ценово предимство пред Mazda 2 GT.

Mazda 2 GT седан, модел 2025 г.

Третото поколение на миниатюрната Mazda 2 дебютира преди почти десет години и макар да се говори за нов модел, засега настоящата версия продължава да бъде представител на марката, като гамата беше обновена в края на 2023 г.

Предлаган като седан и хечбек, моделът получи освежен интериор и екстериор, нови цветове, подобрени технологии и пакети за безопасност, както и леки механични промени по 1,5-литровия атмосферен четирицилиндров двигател. Нищо революционно, но все пак добре дошло.

Версията GT се задвижва от доказания 1,5-литров бензинов двигател SkyActiv на Mazda, който произвежда 110 к.с. и 142 Нм (за автоматичната версия). Ревизираната механика е намалила комбинирания разход на гориво от 5,2 л/100 км на 5,0 л/100 км.

Въпреки остарелия си дизайн в сравнение със Swift и MG3, Mazda е оборудвала модела 2 с достатъчно екстри, за да остане конкурентен. Сред тях са безжичен Apple CarPlay, система от камери с 360-градусов обзор, адаптивен круиз контрол и предни сензори за паркиране. Версията GT разполага и с велурена тапицерия с контрастни червени шевове.

Mazda предлага петгодишна гаранция без ограничение в пробега и сервизни интервали на 10 000 км, като обслужването за пет години възлиза на 1947 долара. Mazda 2 имаше петзвезден рейтинг за безопасност от ANCAP до 2023 г., но настоящата гама не е тествана и следователно няма актуален рейтинг.

Управлението на Mazda 2 е като да облечеш любимите си стари дънки – може да не са най-модерни, но са удобни и познати за всеки ден. Интериорът е функционален и ергономично добре подреден, въпреки че твърдата пластмаса отстрани на централната конзола се трие в крака на водача.

Дизайнът на приборното табло никога не е бил сред силните страни на модела и вече започва да показва възрастта си – малките дигитални дисплеи от двете страни на централния оборотомер са трудни за разчитане с един поглед. Екранът на инфоразвлекателната система е миниатюрен по днешните стандарти, въпреки че въртящият се контролер на централната конзола, който позволява превключване между различните настройки, е по-удобен за използване в движение от сензорен екран.

Велурените елементи по седалките добавят нотка класа в интериора, но предните седалки не са най-удобните в това сравнение – твърде са твърди и им липсва опора в основата. Пространството за краката на втория ред също е ограничено.

Там, където седанът има несправедливо предимство, е в обема на багажника – той е видимо най-големият. Въпреки че вторият ред седалки не се сгъва до напълно равно положение, се освобождава огромно пространство, което обаче е леко компрометирано от старомодните панти на багажника, които навлизат в товарното пространство, както и от тесния отвор за товарене.

1,5-литровият двигател на Mazda би могъл да бъде и по-мощен. Макар да се справя добре в градски условия, навикът му да търси най-ниската възможна предавка, за да оптимизира разхода на гориво, го кара да се усеща муден и неотзивчив, когато е нужно бързо ускорение.

В завоите спортният режим изостря реакциите, а атмосферният двигател работи с лекота във високите обороти, но това не е достатъчно, за да се конкурира с двата хибрида. Усещането от волана е по-скоро безлично в сравнение с MG3 и Swift, но настройките на окачването са добри и осигуряват отличен баланс между комфорт на возене и управляемост, подпомогнати от по-големите 16-цолови гуми Dunlop.

MG3 Hybrid+ Excite, модел 2025 г.

Развитието на MG на австралийския пазар е впечатляващо, започвайки скромно през 2016 г. с пускането на първото поколение MG3. Макар и критикуван от много автомобилни експерти, неговата цена под 15 000 долара доведе до огромни продажби.

Впоследствие гамата на марката се разрасна и включи малки и средни SUV модели, както и най-евтиния електрически автомобил на пазара. Зад този успех стои китайският производител SAIC Motor, който придоби името MG през 2007 г.

Новият MG3 дебютира в средата на 2024 г. с бензинови и хибридни варианти в две нива на оборудване: Excite и Essence. Дните на леките автомобили под 20 000 долара отминаха и новият MG3 стартира от 23 990 долара за версията Excite, докато Excite+ Hybrid струва 27 990 долара.

Вариантите за двигател са или 1,5-литров четирицилиндров атмосферен бензинов мотор с мощност 110 к.с. и 142 Нм въртящ момент, или същият 1,5-литров бензинов двигател, съчетан с хибридна система на MG, включваща електрически мотор с мощност 136 к.с. и батерия с капацитет 1,83 кВтч. Общата мощност на хибрида е 211 к.с. и 128 Нм. Той изисква високооктанов бензин, а обявеният разход на гориво е 4,3 л/100 км в сравнение с 6,0 л/100 км за нехибридната версия.

MG предлага седемгодишна гаранция без ограничение в пробега, като петгодишното обслужване с фиксирана цена струва 2045 долара.

Новият модел разполага с богат набор от стандартни функции, начело с 10,25-инчов екран на инфоразвлекателната система, 7-инчов дигитален инструментален панел, кабелни Apple CarPlay и Android Auto, както и 16-цолови алуминиеви джанти.

По отношение на безопасността, стандартно са включени автономно аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата и асистент за поддържане на лентата, въпреки че ANCAP даде на новия модел оценка от едва три звезди.

От повечето ъгли MG3 е с добри пропорции, макар и със зает страничен профил от извивки и гънки, разположени между колесната база от 2570 мм. Екраните на инфоразвлекателната система и приборното табло създават съвременно усещане, а въртящият се селектор на скоростите е разположен дискретно на централната конзола до електрическата ръчна спирачка.

Липсата на регулиране на осмоъгълния волан в дълбочина не се оказа пречка за екипа и лесно се постига удобна позиция за шофиране. Предните седалки са по-меки и осигуряват повече опора от тези в Mazda 2, но не изглеждат много издръжливи – тапицерията на шофьорската седалка на тестовия автомобил вече беше започнала да се деформира.

Екранът на инфоразвлекателната система има много опции и настройки, но навигацията в тях може да бъде разочароваща, а някои менюта нямат визуалната яснота и интуитивност, необходими за работа по време на шофиране. Подобно на новия MG4, интериорът на MG3 е лишен от стил, а грубите на допир тапицерии допълнително влошават усещането за качество.

Отзад има малко повече място за краката и стъпалата на пътниците в сравнение с другите два автомобила, въпреки че липсата на делима облегалка на задната седалка ограничава практичността на товарното пространство.

Най-големият недостатък обаче е хибридното задвижване и неговата непоследователна работа по време на шофиране.

Първо, добрите новини. Автомобилът е пъргав при потегляне, а новото шаси се усеща много по-стабилно в завоите – като автомобил за шофиране, MG3 е значително по-добър от своя предшественик. Лошите новини? При ускорение или при изкачване на по-дълги наклони задвижването изчерпва резервите на батерията, което го кара да премине само на бензинов двигател, губейки мощност и инерция, докато системата за управление на двигателя не включи отново електрическия мотор, за да зареди батерията.

Проблемът беше в непоследователността – понякога системата работеше безпроблемно, а в други подобни ситуации ѝ отнемаше цяла вечност, за да се свърже, оставяйки колата да се мъчи. Непредсказуемостта на системата се изостри, когато потеглихме на заден ход от място на лек наклон и тя не успя да се задейства. MG3 потегли опасно напред, докато бензиновият двигател най-накрая се включи. В сравнение с водещите съвременни хибриди, тази система е далеч назад.

Suzuki Swift Hybrid Plus, модел 2025 г.

Моделът Swift е утвърдено име в сегмента на малките автомобили още от 80-те години на миналия век, като радва както хората с по-ограничен бюджет със своите стандартни версии, така и автомобилните ентусиасти с истински спортни модели тип „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Последното поколение, представено през 2024 г., се фокусира върху масовия пазар с новото хибридно задвижване на Suzuki.

Цени и нива на оборудване

Предлагат се три хибридни варианта. Базовият Swift Hybrid с ръчна скоростна кутия е на цена от 24 490 долара. Версиите Hybrid Plus и Hybrid GLX, които са само с автоматична трансмисия, струват съответно 28 490 и 29 490 долара. Swift се предлага с петгодишна гаранция с неограничен пробег, а петгодишният сервизен план, покриващ 75 000 км, струва 1955 долара.

Стандартното оборудване включва безключов достъп, волан, облечен в кожа, отопляеми предни седалки, безжичен Apple CarPlay, сателитна навигация, 9-инчов екран на инфоразвлекателната система и 16-инчови алуминиеви джанти.

Безопасност

Swift Hybrid е оборудван със система за автономно аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата, асистент за поддържане на лентата, предупреждение за напречен трафик отзад и наблюдение на мъртвата зона. Първоначално моделът получава оценка от едва една звезда на тестовете на ANCAP, тъй като не разполага с централна въздушна възглавница и система за автономно спиране при движение на заден ход. След направени подобрения по усилването на шасито, Swift впоследствие получава оценка от три звезди от ANCAP.

Технология на мекия хибрид

Хибридната система на Suzuki се различава от тази на конкуренти като MG. Тя е от типа „мек хибрид“, при който традиционният алтернатор е заменен с интегриран стартер-генератор (ISG). Той стартира двигателя и генерира достатъчно енергия за зареждане на малка литиево-йонна батерия, разположена под пода.

Когато е необходимо ускорение, енергията от батерията се подава към стартер-генератора, който подпомага работата на двигателя. В основата на тази технология стои 1,2-литров трицилиндров бензинов двигател с атмосферно пълнене и CVT трансмисия, които произвеждат 61 кВт (83 к.с.) и 112 Нм въртящ момент. Заявеният разход на гориво е 4,0 л/100 км.

Интериор и комфорт

Интериорът е модерна интерпретация на класическия дизайн, като воланът рамкира голямо и лесно за четене приборно табло. Сензорният екран е разположен централно, а на централната конзола се намират конвенционален скоростен лост и ръчна спирачка. Атмосферата в купето е светла и просторна, като контрастиращата цветова палитра от светли и тъмни тонове го издига над конкуренти като MG3 и Mazda2.

Комфортът на седалките е сравним с този в MG3, като предните седалки имат добра странична опора в долната част на облегалката и държат пътниците стабилно. Макар позицията на шофиране да се усеща малко по-висока, възможността за регулиране на волана по височина и дълбочина помага за намирането на удобна позиция. На втория ред има достатъчно място за комфортно пътуване на по-високи възрастни.

Поведение на пътя и разход на гориво

На пътя Swift е изключително пъргав. Макар возенето да е по-твърдо в сравнение с другите два модела, в завоите той разкрива истинския си потенциал, а лекото и директно управление подобрява усещането зад волана. Автомобилът не предлага рязкото ускорение при потегляне на MG3, но в никакъв случай не е бавен. За това допринася и ниското му тегло от едва 957 кг. Дори при по-високи обороти шумът в купето не е прекомерен.

По отношение на разхода на гориво, Swift постигна резултат от 4,3 л/100 км в реални условия – най-добрият в теста. За сравнение, Mazda2 записа 4,8 л/100 км, а MG3 – 5,0 л/100 км. Трябва да се отбележи обаче, че и двата хибридни модела изискват бензин с октаново число 95.

Заключение

Хибридното задвижване на MG3 се нуждае от допълнително усъвършенстване, преди да може да бъде прието сериозно, което оставя битката да се води между Mazda2 GT и Swift Hybrid.

Mazda2 със сигурност е доказан и надежден автомобил, но Swift се усеща по-свеж, по-динамичен за шофиране и има повече характер. В сегмент, където всеки лев е от значение, по-ниската цена на Swift накланя везните в негова полза.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации