Maserati се завърна триумфално на сцената на суперавтомобилите през 2020 г. с модела MC20. Въпреки че конкуренцията в този сегмент е изключително ожесточена, италианската марка прие предизвикателството и постигна успех още с появата си. Maserati MC20 спечели признанието на специалистите и беше обявен за Автомобил на годината на списание evo за 2022 г., изпреварвайки съперници от Ferrari и McLaren. Макар името MC20 официално да е в историята, неговият наследник, MCPura, предлага почти идентичен пакет от качества.
На пръв поглед MC20 изглежда напълно модерен, но в основата си следва позната концепция. Автомобилът разполага с карбонов монокок и мощен V6 двигател с двоен турбокомпресор. Това са компоненти, които се очакват от съвременен суперавтомобил със средно разположен двигател, въпреки че много производители все още залагат на по-традиционни алуминиеви конструкции. MC20 е двуместен и сравнително практичен, с аеродинамика, генерирана предимно под купето, окачване с двойни носачи и адаптивни амортисьори, както и осемстепенна скоростна кутия с двоен съединител. Maserati обявява сухо тегло под 1500 кг, но на независим кантар е измерена стойност от 1700 кг, като разликата се дължи на течностите и опционалната система за повдигане на предницата.
Дизайнът е по-консервативен в сравнение с много конкуренти, което му придава елегантност и го прави изключително привлекателен на живо. Интериорът също е опростен, без излишни елементи. V6 двигателят с мощност 630 к.с. от своя 3,0-литров работен обем постига над 200 к.с. на литър, подкрепени от въртящ момент от 730 Нм, дори и без хибридна система.
Новият 90-градусов V6 двигател, създаден в Модена специално за MC20 и наречен „Nettuno“, използва патентована технология с двойна горивна камера за всеки цилиндър, подобна на тази във Формула 1. По-малка „предварителна камера“ осигурява по-ефективно изгаряне в основната горивна камера, което позволява постигането на висока мощност от сравнително малък работен обем при запазване на приемлив разход на гориво. Ясно е, че Maserati се гордее както с внедряването на технологията в серийно производство, така и с факта, че отново разполага със собствен двигател след години употреба на агрегати от Ferrari.
Въпреки това, съвременни конкуренти като McLaren Artura се усещат като автомобил от следващо поколение. Artura се движи с повече финес и комфорт, като същевременно предлага по-директна връзка с пътя чрез волана си и е по-бърз. Някои спортни автомобили също се доближават до MC20, като например Aston Martin Vantage. Той има напълно различен характер – по-шумен и изключително вълнуващ, когато се шофира динамично.
Цени и конкуренти
При старта на продажбите през 2021 г. първоначалната цена беше 190 000 паунда, което показваше увереността на Maserati в новия им модел. С няколко опции някои екземпляри напуснаха завода на цена над четвърт милион паунда. Пазарът обаче имаше последната дума и днес ранни бройки с малък пробег могат да бъдат намерени за около 125 000 паунда. MC20 в оригиналния си вид вече не се продава, като мястото му е заето от почти идентичния MCPura.
Конкурентът от Ferrari, моделът 296, вече се предлага само във версия кабриолет (GTS), докато наскоро обновеният Artura на McLaren е наличен както като купе, така и като Spider. McLaren е значително по-завършен за шофиране, изпълнен с обратна връзка, но и по-деликатен на пътя от MC20. Може би е по-малко див, но и много по-удовлетворяващ.
В сегмента на спортните автомобили Aston Martin Vantage не може да се мери с MC20 по ексклузивност или популярност в социалните мрежи, но неговият мускулест характер е привлекателен по свой начин. Той е по-малко ярък за управление, но лесен за контролиране и изключително бърз, с цена от 165 000 паунда. В същото време Mercedes-AMG GT 63 S E Performance печели наградата за най-дълго име и най-голяма мощност в класа (805 к.с.). Макар и невероятно компетентен и бърз, му липсва драматизмът на MC20 и по-шумния Aston.
Технически характеристики
Maserati MC20 се задвижва от 3,0-литров V6 двигател с двоен турбокомпресор, който генерира мощност от 630 к.с. при 7500 об/мин и въртящ момент от 730 Нм в диапазона 3000–5500 об/мин. Сухото тегло на автомобила е 1475 кг. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 2,9 секунди, а максималната скорост достига 327 км/ч.
Последвайте ни в Google News