Нашето мнение за Mazda CX-30
Mazda CX-30 е един от малкото компактни SUV модели на пазара, които предлагат истинско удоволствие от шофирането, със спортно усещане, което липсва при много от алтернативите в класа. Моделът се отличава и с премиум интериор, който донякъде оправдава по-високата му цена.
Макар гамата от двигатели да е ограничена до две опции, и двете са приятни за използване и предлагат добра динамика. Разходът на гориво обаче не е напълно сравним с този на най-ефективните конкуренти с турбо бензинови двигатели. CX-30 не е и най-просторният компактен SUV, но останалите му предимства компенсират този недостатък.
Усещане зад волана и динамика
За търсещите компактен SUV със забавно пътно поведение, характерът на CX-30, по-близък до този на хечбек, е идеалният избор.
Силните страни на модела включват добрия баланс между комфорт и управляемост, прецизното и приятно за SUV шофиране, както и по-ниската позиция на седене, която подсилва спортния характер.
Сред недостатъците са двигателите, които изискват по-високи обороти за оптимална динамика, ограничената видимост назад заради широките задни колони и автоматичната скоростна кутия, която не е толкова приятна за използване, колкото ръчната.
Mazda CX-30 е сравнително нисък за SUV и поведението му на пътя напомня повече на хечбек, отколкото на автомобил с висок пътен просвет. Докато повечето конкуренти залагат на бензинови двигатели с турбокомпресор за баланс между динамика и ефективност, японската компания традиционно следва свой собствен инженерен път и се придържа към атмосферните агрегати.
Върховият двигател Skyactiv-X обаче разполага с интелигентна технология за пестене на гориво, наречена „Spark-Controlled Compression Ignition“. Накратко, Mazda е комбинирала икономичността на дизеловите двигатели с динамиката и финеса на бензиновите. Максималната мощност е 183 к.с. при 6000 об/мин, а максималният въртящ момент достига 240 Нм при 4000 об/мин.
С последното си обновяване CX-30 заменя конвенционалния 2.0-литров двигател Skyactiv-G със 120 к.с. с по-голям 2.5-литров агрегат със 138 к.с. Целта на новия двигател е да осигури повече въртящ момент за ежедневна употреба, като стойността от 238 Нм е с 25 Нм по-висока от преди. Този максимум се достига и при по-ниски обороти – 3300 об/мин спрямо 4000 об/мин при стария двигател, което би трябвало да осигури по-бързи реакции.
Динамика, ускорение и максимална скорост
На хартия преминаването към 2.5-литровия двигател Skyactiv-G дава резултат, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9.7 секунди – почти секунда по-бързо от предходния модел. Както и преди, четирицилиндровият агрегат се предлага с шестстепенна ръчна или автоматична скоростна кутия, като с последната ускорението до 100 км/ч става за 10.3 секунди.
За сравнение, версията Skyactiv-X със 183 к.с. извършва спринта за 8.3 секунди, а с автоматична трансмисия – за 8.6 секунди. Всички модели са с предно предаване, но Skyactiv-X предлага и опция за задвижване на четирите колела. Тази версия ускорява до 100 км/ч за 8.8 секунди (9.0 секунди с автоматик).
Шофиране в града и паркиране
Тъй като позицията на шофиране в CX-30 не е особено висока, усещането зад волана не е типично за SUV. Видимостта също не е толкова добра, колкото при някои конкуренти, заради широките задни колони, които я ограничават. Всички автомобили обаче са оборудвани със задна камера и сензори за паркиране, а по-високите нива на оборудване разполагат и с предни сензори.
При по-ниски скорости управлението е леко и приятно, а ръчната скоростна кутия има отчетлив и прецизен ход. При потегляне двигателят Skyactiv-G все още изисква малко по-високи обороти от повечето турбо конкуренти, но не се усеща толкова натоварен, колкото стария 2.0-литров агрегат.
Управляемост на второкласни пътища
Автомобилите на Mazda традиционно се представят отлично на открит път и CX-30 не прави изключение. Тъй като споделя платформата си с хечбека Mazda 3, поведението му в завои е много сходно. Въпреки че CX-30 е с 105 мм по-висок, стегнатото шаси и добре настроеното окачване му позволяват да се държи по подобен начин.
Директното управление и стандартната система за векторизация на въртящия момент позволяват на CX-30 да влиза в завоите остро, а шасито се усеща пъргаво. Прецизният скоростен лост прави ръчната трансмисия удоволствие за използване, а двигателят с охота се развърта до високи обороти със спортен звук. Това е семеен автомобил, който доставя удоволствие при шофиране по криволичещ път.
Стандартно е оборудван със системата G-Vectoring Control Plus на Mazda. С прости думи, тя ограничава въртящия момент, изпращан към колелата, за да подпомогне пренасянето на тежестта по време на шофиране. Системата работи добре, макар и действието ѝ да е едва доловимо. Водачите най-вероятно ще я усетят при шофиране върху хлъзгави настилки.
Комфорт при дълги пътувания
При магистрална скорост 2.5-литровият четирицилиндров двигател работи на около 2500 об/мин на шеста предавка. Това е сравнително висока стойност, но добрата шумоизолация означава, че шумът изобщо не е натрапчив. Окачването също се справя добре с поемането на неравности, дори и с по-големите 18-инчови джанти, които се монтират на по-високите нива на оборудване.
Моделът Skyactiv-G със 138 к.с. и автоматична трансмисия ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.3 секунди и има максимална скорост от 191 км/ч. По-мощният Skyactiv-X със 183 к.с. постига ускорението за 8.3 секунди (8.6 с автоматик) и достига максимална скорост от 204 км/ч.
Макар да е клише, ДНК-то на спортния MX-5 наистина се усеща в стандартната гама на Mazda. Разбира се, CX-30 е с предно предаване, за разлика от роудстъра със задно, но въпреки това предлага подчертано спортно усещане зад волана.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Въпреки интелигентните технологии, бензиновите двигатели с голям работен обем не могат да се конкурират по икономичност със съперниците си.
Версията Skyactiv-G с автоматична трансмисия има среден разход от 6.0 л/100 км и CO2 емисии от 147 г/км. По-мощният Skyactiv-X е малко по-икономичен с разход от 5.7 л/100 км и емисии от 129 г/км. Вариантът Skyactiv-X със задвижване на четирите колела и автоматична трансмисия харчи 6.6 л/100 км при 148 г/км CO2.
Данъци
Тъй като разполага само с „мека“ хибридна технология, CX-30 подлежи на пълния размер пътен данък. Повечето версии остават под прага за данък „лукс“, но прекалено богатото опционално оборудване може да доведе до допълнителни такси на някои пазари.
За служебни автомобили по-подходящи са хибридните модели или дори изцяло електрическите автомобили, налични в този сектор.
Остатъчна стойност
Според експертни данни CX-30 трябва да запази между 43% и 48% от първоначалната си стойност след период от три години или пробег от 58 000 км. За сравнение, най-продаваният Ford Puma (във версия с двигател с вътрешно горене) запазва между 45% и 54% от стойността си за същия период.
Интериор, дизайн и технологии
Ориентираното към водача купе подсилва привлекателността на CX-30 като малък SUV със спортен характер. Клиентите могат да избират между девет цвята на екстериора, включително впечатляващия металик Soul Red Crystal. По-високите нива на оборудване разполагат с 18-инчови джанти в черно или сребристо, докато базовите версии са с 16-инчови джанти в сив металик.
За тапицерията се предлагат три варианта: два текстилни и един кожен. Текстилните са в тъмносиво или черно с червени шевове, а кожената тапицерия е черна с кафяви акценти.
Дизайн на интериора и арматурното табло
Mazda следва ясна дизайнерска тема в купетата на цялата си гама, вдъхновена от роудстъра MX-5. Моделът CX-30 споделя голяма част от оформлението на Mazda 3, на чиято база е построен, включително спортно изглеждащите прибори на арматурното табло. Сензорният екран обаче е разположен високо, което го прави труден за достигане от предните седалки.
В купето преобладават черни елементи, но използването на кожени и метални акценти помага за разчупване на монотонността. Всички компоненти, до които водачът се докосва най-често, като скоростния лост и волана, са с отличен размер и създават приятно усещане при употреба. Тези детайли може да изглеждат незначителни, но в своята съвкупност създават усещане, което засрамва повечето конкуренти.
През последните години се наблюдава отчетливо повишаване на качеството на сглобката и материалите в автомобилите на Mazda. Макар най-новият CX-60 да е ярък пример за това, дори малко по-старият CX-30 предлага усещане за качество, което преди беше запазено само за премиум германските марки.
Единствената критика е насочена към гланцираната черна пластмаса около скоростния лост и контролера на инфоразвлекателната система. Това са зони на чест допир и дългосрочният тест на автомобила показва, че тази повърхност се надрасква много лесно. Като изключим този недостатък, общото качество на материалите е отлично.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Особен акцент в купето е въртящият се контролер, с който може да се управлява сензорният екран на CX-30. Въпреки че системата може да се управлява и директно от екрана, той е разположен твърде далеч, особено за по-високи шофьори. Поради това използването на контролера, който се намира удобно на централната конзола до скоростния лост, е далеч по-практично.
След като водачът свикне с функциите му, управлението в движение става изключително лесно. Mazda използва и традиционни бутони за климатичния контрол и аудиосистемата, които са логично разположени. Всички версии на CX-30 разполагат стандартно и с head-up дисплей, така че не се налага отклоняване на погледа от пътя за проверка на скоростта.
Дисплеят на CX-30 е с диагонал 10.25 инча, но има по-скоро широкоекранен формат в сравнение с повечето конкурентни системи. Според някои мнения, въвеждането на адреси в навигацията е по-трудно с въртящия се контролер, но като цяло системата е логична и лесна за разбиране, а изборът на функции бързо се превръща в нещо естествено.
Багажник и практичност
Размерите и формата на CX-30 означават, че той предлага малко повече пространство от хечбека Mazda 3, на чиято платформа е базиран. Моделът е по-скоро кросоувър, отколкото пълноразмерен SUV, и предлага вътрешно пространство, сравнимо с конкуренти като Volkswagen T-Roc.
Пропорциите на CX-30, с дългия му преден капак и извита задна част, го доближават визуално до повдигнат хечбек. Той разполага със стандартните черни предпазни елементи, които подсилват визията му. С дължина от 4395 мм, широчина 1795 мм и височина 1540 мм, CX-30 предлага багажен обем от 430 литра, който нараства до 1406 литра при сгънати задни седалки.
Позиция на шофиране и пространство отпред
Автомобилът предлага спортна позиция на шофиране, тъй като седалката може да се свали доста ниско. Разбира се, тя може да бъде настроена и по-високо, а воланът предлага широк диапазон на регулиране. По-високите нива на оборудване разполагат с функция за запаметяване на позицията на шофьорската седалка.
Широката централна конзола разполага с място за две чаши и рафт пред скоростния лост, а под подлакътника има дълбока ниша за съхранение на вещи.
Разходи за притежание и безопасност
Сервизните интервали от 12 месеца или 20 000 км не са особено впечатляващи. Същото важи и за цената на тригодишния сервизен план, която надхвърля 750 паунда. Все пак, тази сума е същата като при Mazda 3 и може да бъде включена към финансов лизинг.
По отношение на безопасността, моделът се представя отлично. През 2019 г. Mazda CX-30 получава максималната оценка от пет звезди на тестовете на Euro NCAP. Резултатите по отделните категории са: 99% за защита на възрастни пътници, 86% за защита на деца, 80% за защита на уязвими участници в движението и 77% за асистиращи системи за безопасност.
Препоръчителна версия: Mazda CX-30 Skyactiv G Homura
2.5-литровият бензинов двигател Skyactiv G е почти толкова ефективен, колкото и Skyactiv X. Макар да му липсва малко мощност в сравнение с него, той е напълно достатъчно бърз в повечето ситуации. Инвестицията в по-високото ниво на оборудване Homura добавя и богато оборудване към автомобила.
Алтернативи на Mazda CX-30
Като кросоувър, Mazda CX-30 заема пазарна ниша някъде между хечбек и малък SUV. Ако пространството не е основен приоритет, Mazda 3 може да бъде достатъчен автомобил. Други модели на подобна цена включват Volkswagen T-Roc, Ford Puma, Kia XCeed, Renault Symbioz, както и базовите версии на Peugeot 408 и Toyota C-HR.
Добър автомобил ли е Mazda CX-30?
Ако търсите модел, който е приятен за шофиране, но същевременно предлага достатъчно място за семейството, тогава Mazda CX-30 си заслужава да бъде разгледан. Интериорът също е изненадващо качествен, което допълнително повишава неговата привлекателност.
Какви са пътните данъци за Mazda CX-30?
Всички варианти на CX-30 на пазара във Великобритания плащат стандартната ставка на местния пътен данък. Въпреки това, някои от по-високите нива на оборудване с добавени опции могат да преминат прага за т.нар. „данък лукс“, което увеличава дължимата сума.
Колко е ефективен Mazda CX-30 в реални условия?
Тестовете показват, че реалният разход на гориво често се разминава с официално обявените стойности. При 2.5-литровия Skyactiv G е постигнат разход от около 7.8 л/100 км, докато Skyactiv X постига резултати около 7.0 л/100 км. Тези стойности са по-високи от официалните данни и не са толкова конкурентни, колкото при съперници, които използват бензинови турбо двигатели с малък обем.
Последвайте ни в Google News