Mazda CX-30 Homura в дългосрочен тест: Компактният SUV, който заслужава повече внимание

След кратко семейно пътуване с Mazda CX-30, човек започва да се чуди защо марката все още е по-скоро нестандартен избор за много купувачи. Макар CX-30 да не е единственият компактен SUV с отлично пътно поведение, той се усеща като разумен автомобил, който дори автомобилните ентусиасти биха харесали.

Интериорът също е прекрасен и постига превъзходен баланс между традиционни бутони и модерни екрани. По време на пътуването обаче се откроиха и два недостатъка. Първо, багажникът с обем 422 литра се оказа недостатъчен за багажа на четиричленно семейство за две седмици, което наложи някои чанти да пътуват в скута на пътниците. Второ, системата за предупреждение за ограничение на скоростта упорито смяташе, че по британските магистрали може да се шофира със 130 км/ч, като същевременно „виждаше“ повече зони с ограничение до 80 км/ч, отколкото реално съществуват. Тези дребни забележки обаче са простими, защото CX-30 се справя отлично с почти всичко останало.

Дизайн и цвят, които изпъкват

С напредването на времето Mazda CX-30 продължава да впечатлява, особено със своя зашеметяващ металиков цвят Soul Red Crystal. Дори под мрачното зимно небе този ярък нюанс се открояваше, но с появата на слънцето дълбочината и блясъкът му стават наистина спиращи дъха.

Mazda винаги е създавала атрактивни цветове, но Soul Red Crystal е на съвсем друго ниво. Това е многослоен процес на боядисване, който сякаш кара боята да свети, преливайки от наситено червено до по-ярък, огнен тон в зависимост от светлината. Паркиран до автомобили в по-мрачни нюанси на сиво, черно или бяло, CX-30 в този цвят е символ на индивидуалност. В свят на все по-анонимни превозни средства, наличието на автомобил, който уверено изразява своя характер, е освежаващо.

Ежедневие и надеждност

Версията на CX-30 с ниво на оборудване Homura се доказва като изключително приятен и безпроблемен спътник. От пристигането си автомобилът е подложен на всички изпитания на семейния живот – возене на децата до училище, разходки с кучето, пазаруване и по-дълги пътувания. Той се справи с всяко предизвикателство с лекота и до момента няма регистрирани никакви проблеми. Това е доказателство за качеството на изработка и инженеринга на Mazda.

Задвижване и усещане зад волана

Първоначалните впечатления от 2,5-литровия бензинов двигател e-Skyactiv G с мека хибридна система се потвърждават. Макар 140 к.с. да не звучат като огромна мощност, въртящият момент от 238 Нм осигурява изненадващо добра тяга в ежедневното шофиране. Интеграцията на MHEV системата е безпроблемна, като технологията i-Stop, която изключва двигателя при престой, и деактивирането на цилиндри при постоянна скорост работят почти незабележимо.

Резултатът е плавно и рафинирано задвижване, идеално за характера на CX-30. Шестстепенната ръчна скоростна кутия остава истинско удоволствие за използване – рядкост в свят, доминиран от автоматични трансмисии, която наистина подобрява усещането зад волана.

Практичност в града и разход на гориво

Маневреността на CX-30 го прави идеален за градски условия. Той е пъргав при потегляне и лесен за управление, а по-високата позиция на седене помага за по-лесното преминаване през неравности и предлага по-добра видимост. Нивото на оборудване Homura включва предни и задни сензори за паркиране и камера за заден ход, което прави маневрирането в тесни пространства безпроблемно.

След няколко месеца шофиране става ясно, че разходът на гориво в града не е най-силната страна на автомобила. При смесен цикъл на шофиране е възможно да се доближите до обявения от Mazda среден разход от около 5,0 л/100 км (47,1 mpg). При кратки пътувания в града обаче реалният разход се движи около 6,8 л/100 км (34,4 mpg). Това не е критичен проблем, но би било добре автомобилът да бъде малко по-икономичен. За цена от около 28 000 лири, Mazda CX-30 Homura предлага добро съотношение цена-качество, което донякъде компенсира по-високия градски разход.

След повече от седем месеца експлоатация, CX-30 продължава да надхвърля очакванията. Комбинацията от впечатляващ дизайн, рафинирано пътно поведение, практични функции и безпроблемна работа го превръща в убедителен избор в пренаселения сегмент на компактните SUV автомобили. А цветът Soul Red Crystal гарантира, че той винаги ще се откроява по най-великолепния начин.

Не е сигурно дали Mazda CX-30 притежава суровия офроуд авторитет на Land Rover Defender с класически стоманени джанти, но за придвижване в градската джунгла този автомобил е истински победител.

Всеки, който има комбинация от деца и куче, знае, че придвижването от точка А до точка Б може да бъде изпитание. Багажът винаги е повече от очакваното, а пътуванията за удоволствие често включват кал, пясък и куп мокри дрехи. Към всичко това се добавя и безпорядъкът, който оставя домашният любимец.

За щастие, Mazda предлага богат набор от аксесоари, които помагат автомобилът да се справи със семейните предизвикателства. За тестовия автомобил бяха избрани всесезонни стелки, предпазна стелка за багажника със защита за бронята и органайзер за багажник, като всички те се оказаха изключително полезни. Подобни аксесоари са добро решение за всеки, на когото е омръзнало багажът да се мести по време на път.

Други желани допълнения включват комплект за резервна гума, който да замени компресора и пяната, както и багажна кутия за покрив Thule, която ще добави още практичност при дълги пътувания. Въпреки това, CX-30 идва с богато стандартно оборудване, а тестовото средно ниво на оборудване Homura определено е най-балансираното предложение в гамата. То включва стилни 18-инчови джанти, автоматично отваряне на багажника, безключов достъп, предни и задни парктроници, както и премиум екстри като отопляеми предни седалки, head-up дисплей, двузонов климатроник и безжично зареждане за телефон. Преминаването към най-високото ниво на оборудване Takumi изисква сериозна инвестиция от 3500 британски паунда, така че няколкостотин паунда, похарчени за наистина полезни аксесоари, изглеждат като разумен начин за завършване на един вече способен пакет.

Като цяло, времето, прекарано с CX-30, е изключително приятно. Автомобилът изглежда страхотно и е лесен за управление. Впечатление правят и малките детайли като DAB радиото, което работи перфектно и позволява лесно превключване между станциите – нещо, което създава проблеми при конкурентни системи. Системата за автоматично управление на дългите светлини също е брилянтна, като разпознава насрещните автомобили изключително бързо при нощно шофиране. Това е най-добрата система от този тип, използвана досега.

Шестстепенната ръчна скоростна кутия продължава да носи удоволствие, а 2,5-литровият бензинов двигател e-Skyactiv G се усеща по-мощен, отколкото предполагат неговите 140 к.с. Инженерите на Mazda са направили чудеса с шасито и окачването, защото автомобилът е изненадващо пъргав по пътища с много завои. Единствен недостатък е разходът на гориво в града, който се движи около 8,1 л/100 км и би могъл да бъде по-нисък, особено като се има предвид, че повечето собственици ще прекарват времето си именно в такива условия.

Но с CX-30 е лесно да се погледне от добрата страна. С наближаването на по-топло време и с помощта на удобните аксесоари, които поддържат всичко чисто и подредено, предстоят по-дълги семейни пътувания.

Mazda CX-30 Homura: Първи доклад от теста

Отопляемите седалки на Mazda CX-30 имат три степени на настройка. Най-високата от тях е по-гореща от слънцето, но за съпругата на водача това е най-хубавото нещо на света. Почти по всички останали въпроси обаче мненията съвпадат: Mazda изглежда страхотно, приятна е за шофиране и разполага с лесни за използване технологии на борда. Има ли недостатъци? Всъщност не, но електрическият капак на багажника е дразнещо бавен при отваряне и предизвиква сериозно нетърпение, когато ръцете са пълни с багаж.

Mazda CX-30 Homura: Първи впечатления

Пробег: 1 843 км

Разход на гориво: 7,7 л/100 км

Mazda е доста любопитен производител. Компанията никога не се е страхувала да прави нововъведения и да поема по пътища, по които другите се страхуват да тръгнат. Може би точно този по-индивидуален подход към автомобилния дизайн и технологии е причината за непостоянните продажби на някои пазари.

Данните за регистрациите на автомобили показват, че SUV моделите вече са най-популярният клас, измествайки малките градски коли. Ето защо е важно всяка марка да успее в този конкурентен сегмент. Поради тази причина под светлината на прожекторите е поставен най-малкият SUV на Mazda с чисто бензинов двигател – CX-30.

Тестът на стилния компактен SUV ще продължи 12 месеца, за да се види как се представя и как се справя със суровите изисквания на семейния живот. От Mazda казват, че CX-30 въплъщава философията „Джинба итай“, което се превежда като „ездач и кон в едно“. Това е подходът, на който дизайнерите и инженерите на Mazda основават цялата си работа, така че всичко да е удобно за водача и да реагира според очакванията, насърчавайки комфортно, безопасно и приятно шофиране. Дали CX-30 ще оправдае тези обещания, предстои да видим, но първите признаци са добри.

Базиран на впечатляващия хечбек Mazda 3, CX-30 пристигна в цвят, който е може би най-доброто предложение в палитрата на Mazda в момента. Покритието Soul Red Crystal добавя нотка класа и вече събра одобрителни погледи от приятели и семейство.

Черните пластмасови предпазители около калниците и долните части на автомобила не са особено впечатляващи, най-вече защото е трудно да се поддържат в свеж вид. Все пак те се вписват в по-високия пътен просвет и леко по-суровата визия в сравнение с Mazda 3.

Тестовият CX-30 е в средно ниво на оборудване Homura и разполага с новия 2,5-литров бензинов двигател e-Skyactiv G с „мек хибрид“ технология, който произвежда 140 к.с. и 238 Нм въртящ момент. От Mazda твърдят, че той предлага по-добра производителност от 2,0-литровия агрегат, който заменя, като същевременно намалява шума и вибрациите. Други системи за подобряване на ефективността включват технологията i-Stop на Mazda, която изключва двигателя при спиране, и система за деактивация на цилиндри, която превключва между четири и два цилиндъра, за да подобри икономията на гориво и да намали емисиите при постоянна скорост.

Трябва да се признае, че системата работи много гладко и добре интегрирано, въпреки че средният разход на гориво в момента е малко по-висок от очакваното, тъй като повечето пътувания са по-кратки и в градски условия. Очаква се стойността да се доближи до средната по WLTP от 6,0 л/100 км, когато автомобилът натрупа повече километри по магистрала.

Шестстепенната скоростна кутия е истинско удоволствие. Обвитият в кожа скоростен лост изглежда страхотно и напомня на късата версия, позната от Mazda MX-5. На пътя той се движи отчетливо между предавките – CX-30 не беше възприеман като вълнуващ за шофиране автомобил, но преживяването е наистина ангажиращо. Въпреки това, по време на скорошно четиричасово пътуване от над 320 км седалките се оказаха удобни, а доброто обезшумяване допринесе за спокойно прекарване на времето зад волана.

От гледна точка на водача, Mazda са свършили страхотна работа с CX-30. Предстоят обаче по-сериозни семейни тестове, свързани с изискванията на две тийнейджърки и едър лабрадор.

Технически характеристики

Модел: Mazda CX-30 Homura със 140 к.с. и предно задвижване

В експлоатация от: ноември 2024 г.

Цена на нов автомобил: 28 065 британски паунда

Двигател: 2,5-литров, 4-цилиндров бензинов „мек хибрид“

Мощност/Въртящ момент: 140 к.с./238 Нм

CO2 емисии: 135 г/км

Опции: Металик боя (810 британски паунда)

Пробег към момента на теста: 4 040 км

Разход на гориво: 8,2 л/100 км

Проблеми до момента: Няма

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации