В днешно време, когато по-малко от 20% от новите автомобили се предлагат с ръчна трансмисия, е истинска рядкост да се качиш в модел като Mazda CX-30 и да откриеш три педала и шестстепенна скоростна кутия. Още при първото превключване човек си припомня колко добри са Mazda в създаването на прецизни и удовлетворяващи скоростни лостове с къс ход. Това е приятно напомняне за усещането, което шофьорите все по-често губят.
Двигател и ефективност в реални условия
Впечатление прави и 2,5-литровият двигател Skyactiv-G със 140 к.с. Макар агрегатът никога да не се усеща като изключително пъргав, той работи гладко и рафинирано. Разходът на гориво се стабилизира около 6,4 л/100 км, което е много близо до официално обявените 6,0 л/100 км. В реални условия всяка стойност под 8,0 л/100 км би била добра, така че при смесен цикъл от градско и извънградско шофиране, CX-30 се доказва като много ефективен автомобил.
Трябва да се отбележи обаче, че градският разход не е най-силната му страна. При кратки пътувания в града средната консумация се движи около 8,3 л/100 км. Това не е решаващ фактор, но би било добре автомобилът да изминава малко повече километри с един литър гориво.
Меката хибридна система е интегрирана безпроблемно. Рядко се усеща кога технологията i-Stop изключва двигателя при престой или кога системата за деактивация на цилиндрите работи при поддържане на постоянна скорост. Резултатът е плавно и балансирано задвижване, което подхожда идеално на характера на CX-30.
Практичност и някои особености
По-малко впечатляваща е видимостта назад. Ясната картина от камерата за заден ход е истинско облекчение, защото широките колони и тесният заден прозорец правят маневрирането на паркинг по-напрегнато, особено в тъмната част на деня. При кратко семейно пътуване се проявяват и други особености.
Багажникът с обем от 422 литра се оказва недостатъчен за багажа на четиричленно семейство, което налага няколко чанти да се возят в краката на пътниците. В допълнение, системата за разпознаване на пътни знаци понякога погрешно отчита ограничението на скоростта по магистралите във Великобритания на 130 км/ч, вместо реалното, и често „вижда“ повече зони с ограничение от 80 км/ч, отколкото съществуват.
Дизайн, който се откроява
Един от най-силните козове на тестовия автомобил е неговият впечатляващ цвят металик Soul Red Crystal. Mazda винаги е умеела да създава привличащи погледа цветове, но този нюанс е на съвсем друго ниво. Това е многослоен процес на боядисване, който създава усещане за блясък, като цветът се променя от наситено червено до по-ярък, огнен тон в зависимост от светлината.
Паркиран до автомобили в по-мрачни нюанси на сиво, черно или бяло, CX-30 в цвят Soul Red Crystal е символ на индивидуалност. В свят на все по-анонимни превозни средства, е освежаващо да се види автомобил, който уверено изразява своя характер.
В продължение на седем месеца Mazda CX-30 се доказва като изключително приятен и надежден спътник в ежедневието. Автомобилът е подложен на всички изпитания на семейния живот – от возене на децата до училище и пазаруване до по-дълги екскурзии – и се справя с всяко предизвикателство безпроблемно. Не са регистрирани никакви технически проблеми, което е доказателство за качеството на изработка и инженеринга на Mazda.
Трети доклад: Градска маневреност
Ремонтите по пътищата в моя град наложиха използването на задни улички и второстепенни пътища по маршрута до училище. Mazda CX-30 е перфектна за такива условия, тъй като е пъргава при потегляне и лесна за управление. По-високата позиция на седене помага за по-лесното преминаване през неравности и предлага по-добра цялостна видимост.
Нивото на оборудване Homura включва предни и задни сензори за паркиране, както и камера за заден ход, така че влизането в по-тесни пространства също е почти безпроблемно.
Втори доклад: Разход на гориво и удоволствие от шофирането
С цена от около 28 000 паунда, Mazda CX-30 Homura предлага добро съотношение между цена и качество. Това е важно, защото разходът на гориво при предимно градско шофиране трудно пада под 8,1 л/100 км. Трябва да призная, че понякога имам по-тежък крак, но в епохата на хибридната ефективност, това е стойност, която може да откаже някои градски шофьори. Лично на мен не ми пречи, защото CX-30 е страхотен за шофиране и наистина се възползва от допълнителния въртящ момент на новия 2,5-литров двигател e-Skyactiv G.
Втори доклад: Практичност в семейния живот
При пробег от 2825 км, средният разход на гориво е 8,1 л/100 км. Трябва да призная, че невинаги съм най-добрият в поддържането на безупречния вид на колата си, особено през зимата. Вместо това предпочитам модерния вид с кални пръски и слоеве мръсотия, които красят много градски SUV автомобили. Не съм сигурен дали Mazda CX-30 притежава авторитета на Land Rover Defender със стоманени джанти, но за навигация в градската джунгла е победител.
Всеки, който има комбинация от деца и куче, знае, че придвижването от точка А до точка Б може да бъде изпитание. Винаги има повече багаж, отколкото сте предполагали, а пътуванията за удоволствие често включват кал, пясък и купчини мокри палта. Към това се добавя и козината на домашния любимец.
За щастие, Mazda предлага богатство от аксесоари, които помагат да „защитете“ колата си от ежедневния семеен хаос. Избрах комплект всесезонни стелки, подложка за багажник със защита на бронята и органайзер за багажник, като всички те се оказват много полезни.
Други добавки, които обмислям, включват комплект за резервна гума, който да замени компресора и уплътнителя, както и багажник за покрив Thule, който ще добави още практичност при дълги пътувания. CX-30 обаче идва с богато стандартно оборудване, а моето средно ниво на оборудване Homura определено е златната среда в гамата. То включва стилни 18-инчови джанти, автоматична задна врата, безключов достъп, предни и задни сензори за паркиране и премиум елементи като отопляеми предни седалки, head-up дисплей, двузонов климатик и безжично зареждане на телефон. Преминаването към най-високото ниво на оборудване Takumi струва цели 3500 паунда повече, така че няколкостотин паунда, похарчени за наистина полезни аксесоари, изглеждат разумен начин да се завърши един вече способен пакет.
Като цяло, времето ми с CX-30 е страхотно; автомобилът изглежда чудесно и е лесен за управление. Има и малки детайли като DAB радиото, което работи перфектно и лесно се превключва между станциите, за разлика от други системи, с които съм имал проблеми. Отличната система за автоматични дълги светлини разпознава насрещните превозни средства изключително бързо при нощно шофиране. Това е най-добрата система от този тип, която съм използвал.
Шестстепенната ръчна скоростна кутия продължава да ме радва, а 2,5-литровият бензинов двигател e-Skyactiv G се усеща по-мощен, отколкото предполагат неговите 138 к.с. Инженерите на Mazda са направили чудеса и с шасито и окачването, защото колата е изненадващо пъргава по криволичещи второстепенни пътища.
Единственият недостатък е, че в града разходът на гориво се движи около 8,1 л/100 км, което би могло да бъде по-добре – особено защото повечето собственици ще прекарват времето си именно там.
Но с CX-30 е лесно да се гледа от светлата страна на нещата. С по-топлото време на хоризонта и моите удобни аксесоари, които поддържат всичко подредено, очаквам с нетърпение по-дълги семейни пътешествия.
Първи доклад: Първи впечатления и дребни забележки
Подгряването на седалките на Mazda CX-30 има три степени. Според мен най-високата е по-гореща от слънцето, но за съпругата ми това е най-хубавото нещо на света. Почти за всичко останало обаче сме на едно мнение: Mazda изглежда страхотно, приятна е за шофиране и идва с лесна за използване бордова технология. Има ли недостатъци? Не съвсем, но електрическата задна врата е дразнещо бавна при пълно отваряне и ме изнервя, когато ръцете ми са пълни с багаж.
Първи доклад: Запознанство с компактния SUV
При пробег от 1845 км, средният разход на гориво е 7,7 л/100 км. Mazda е доста любопитен производител. Компанията никога не се е страхувала да прави нововъведения и да поема по пътища, по които другите се страхуват да тръгнат. Може би точно заради този по-индивидуален подход към автомобилния дизайн и технологии, марката понякога е била жертва по отношение на устойчивите продажби.
Данните за регистрациите на автомобили показват, че SUV моделите вече са най-популярните в страната, измествайки малките градски коли. Затова е важно всяка марка да успее в този конкурентен сегмент. Ето защо поставяме под светлината на прожекторите най-малкия SUV на Mazda с чисто бензинов двигател, CX-30.
Ще карам този стилен компактен SUV в продължение на 12 месеца, за да видя как се представя и как се справя със суровите изисквания на семейния живот. От Mazda казват, че CX-30 олицетворява „Jinba ittai“, което се превежда като „ездач и кон в едно“. Това е подходът, на който дизайнерите и инженерите на Mazda основават цялата си работа, така че всичко да е удобно за водача и да реагира според очакванията – насърчавайки комфортно, безопасно и приятно шофиране. Дали CX-30 ще оправдае тези очаквания, предстои да видим, но първите признаци са добри.
Базиран на впечатляващия хечбек Mazda 3, CX-30 пристигна в цвят, който според мен е най-добрият, който Mazda предлага в момента. Покритието Soul Red Crystal добавя нотка класа и вече събра одобрителни погледи от приятели и семейство.
Не съм напълно убеден в черните пластмасови облицовки около арките на калниците и долните части на колата, най-вече защото е трудно да се поддържат в свеж вид. Но предполагам, че те се вписват в по-високата позиция на седене и малко по-суровата естетика в сравнение с Mazda 3.
Моят CX-30 е в средното ниво на оборудване Homura и разполага с новия 2,5-литров „мек хибрид“ бензинов двигател e-Skyactiv G, който произвежда 138 к.с. и 238 Нм въртящ момент. От Mazda твърдят, че той предлага по-добра производителност от 2,0-литровия агрегат, който заменя, като същевременно намалява шума и вибрациите. Други системи за подобряване на ефективността включват технологията i-Stop на Mazda, която изключва двигателя при спиране, и деактивиране на цилиндри, което превключва между четири и два цилиндъра, за да подобри икономията на гориво и да намали емисиите при постоянна скорост.
Системата работи много гладко и добре интегрирано, въпреки че настоящият ми среден разход на гориво е малко по-висок от очакваното, тъй като повечето ми пътувания са по-кратки градски маршрути. Очаквам стойността да се доближи до средната по WLTP от 6,0 л/100 км, когато CX-30 натрупа повече километри по магистралата.
Шестстепенната скоростна кутия е истинско удоволствие. Обвитият в кожа скоростен лост изглежда страхотно и ми напомня на късата версия в Mazda MX-5. На пътя той се движи отчетливо между предавките. Не съм очаквал CX-30 да предлага толкова вълнуващо шофиране, но изживяването е наистина ангажиращо.
Наскоро осъществих едно четиричасово пътуване от над 320 километра и установих, че седалките предлагат отлична опора. Доброто обезшумяване на купето също допринесе за едно наистина спокойно преживяване зад волана.
От гледна точка на водача, Mazda са се справили чудесно със CX-30. Предстои обаче по-сериозен семеен тест, в който автомобилът ще трябва да се справи с изискванията на две подрастващи деца и един едър лабрадор.
Технически данни на тествания автомобил
Тестваният модел е Mazda CX-30 Homura със задвижване на предните колела. Оборудван е с 2.0-литров бензинов двигател тип „мек хибрид“, който развива мощност от 140 к.с. и 238 Нм въртящ момент. Към момента на теста автомобилът е с пробег от малко над 4000 километра, като регистрираният среден разход на гориво е около 8.2 л/100 км.
Последвайте ни в Google News