Mazda CX-5: Все още златният стандарт за достъпен SUV с характер

Преди няколко години моя позната сподели колко много харесва своята Mazda CX-5. Автомобилът беше не само практичен и достатъчно просторен за висок тийнейджър на задната седалка, но и изненадващо забавен за шофиране. Малко по-късно, след инцидент без пострадали, тя ме помоли за препоръки за SUV със същия размер, но от по-висок клас. Предложих ѝ няколко модела за тест, включително от Lexus и BMW, но я предупредих да ми каже с какъв цвят CX-5 се е прибрала. Оказа се бял.

Макар тази история да е лична, тя илюстрира колко успешен е моделът CX-5. А следващата година по представителствата ще се появи изцяло ново поколение. Mazda CX-5 успява да направи притежанието на компактен SUV приятно изживяване, като същевременно добавя стил в дизайна и поставя стандарти за качество на интериора, които конкурентите се опитват да достигнат. Вълнението около новото поколение е голямо, защото настоящият модел е брилянтен, но има нужда от освежаване, а всички очакват то да бъде много повече от козметично.

Практичен и забавен за шофиране

В миналото Honda беше известна със създаването на достъпни и приятни за управление автомобили, но днес Mazda е компанията, която целенасочено влага характерната си динамика във всеки свой модел. Това не означава, че CX-5 е спортен звяр, а по-скоро, че в настоящото поколение са вложени много усилия, за да се постигне истинско усещане за спортен характер в управлението. Неслучайно липсва ниво на оборудване „Sport“ – тази философия е заложена в основата на автомобила и не е необходим специален пакет, за да може CX-5 да се справи с лекота по път със завои.

Дилемата с двигателите

Mazda обещава „усъвършенствана динамика на шофиране“, което звучи отлично, тъй като тя вече е на изключително високо ниво. Единственото притеснение е, че CX-5 ще продължи да използва същия 2,5-литров двигател. В базовите си версии той генерира 187 к.с. и въртящ момент от 251 Нм, което е съизмеримо с по-скучните за управление конкуренти. В момента, за да се получи по-висока мощност, клиентите трябва да изберат шестото от общо осем нива на оборудване.

Лошата новина е, че Mazda CX-5 модел 2026 г. няма да получи турбо двигател. Вместо това компанията следва примера на други производители и заменя турбо версиите с хибридна система на задвижване. Тя обаче няма да е същата, разработена съвместно с Toyota, която се използва в CX-50. Става дума за нова, собствена разработка на Mazda, която комбинира електромотор с нов 2,5-литров четирицилиндров двигател от бъдещата гама Skyactiv-Z. Все още липсват пълни технически данни, а е възможно хибридът да се появи и по-късно, което означава, че поне в началото мощността на стария турбо двигател ще липсва на почитателите на модела.

Перфектен баланс между технологии и стил в интериора

Една от най-силните черти на CX-5 винаги е бил неговият интериор. Mazda успява да създаде усещане за премиум автомобил чрез качествени материали, изчистен дизайн и интелигентно разположение на уредите. Очаква се новото поколение не само да запази тази формула, но и да я надгради с модерни технологии, без да жертва класическата и функционална среда за водача.

Още от момента, в който сензорните екрани започнаха да се превръщат в стандарт, Mazda приема сериозно задачата да сведе до минимум разсейването на водача. За известно време компанията дори не позволяваше докосването на екрана и използваше контролер на централната конзола, подобен на iDrive на BMW, за всички интеракции. Това също така даде възможност на Mazda да разположи екрана по-назад на арматурното табло, така че погледът на водача да не се отклонява твърде много.

Днес технологиите са напреднали, но Mazda продължава да мисли за концентрацията на водача, дори в детайли като разположението на бутона за силата на звука – той е по-близо до пасажерската страна. По този начин пътникът до шофьора не протяга ръка в неговото зрително поле, а самият бутон остава достъпен и за водача, ако той не желае да използва контролите на волана. По-съществената промяна е, че Mazda избра Google за основа на своята инфоразвлекателна система. Екранът е по-голям, но вместо да го докосва, водачът ще бъде насърчаван да използва гласови команди.

Според Mazda, освен вградената система на Google, автомобилът ще използва и разговорния изкуствен интелект на технологичния гигант – Gemini. Това може да се окаже брилянтно решение, ако е изпълнено добре. Разбира се, това може да бъде и отличен начин за Google да извлича още повече данни от потребителите, дори и тези, които използват iPhone.

Характерният стил на Mazda става все по-добър

Mazda вече публикува официални снимки на CX-5 модел 2026 г. и е облекчение да видим, че автомобилът запазва своята класа. В автомобилния свят винаги съществува опасността новото поколение на даден модел да стане жертва на клишета като „по-дързък“, „по-агресивен“ и „по-спортен“. Вместо това получаваме дизайн, описан като „спокоен и атлетичен“, който е продължение на дизайнерската философия „Kodo“.

Високо вдигната летва, която предстои да бъде надскочена

Настоящият CX-5, въпреки че е по-стар от почти всички свои конкуренти, все още представлява изключително висок стандарт и не се усеща остарял. Ето защо обещанието за изцяло ново поколение е вълнуващо. Изглежда, че Mazda е подредила правилно приоритетите си, което дава големи надежди за успех. Моделът има и пространство за растеж – тъй като CX-30 и CX-50 заемат по-малкия край на кросоувър сегмента, новият CX-5 ще има възможност да се конкурира и с по-големи съперници.

Въпреки вълнението около модел 2026 г., победата за японския производител няма да бъде лесна. На пазара вече има нов Toyota RAV4, който направи огромен скок напред, а Honda CR-V също е изключително силен конкурент. Към тях трябва да добавим и конкуренцията от Южна Корея, както и новия Subaru Forester. Просто казано, това е най-оспорваният автомобилен сегмент в момента, но изглежда, че Mazda ще направи сериозна заявка с новия CX-5.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации