Последният електрически автомобил на Mazda, MX-30, честно казано, не беше особено успешен модел. Пробегът му беше разочароващо малък, а тъй като беше базиран на платформата на CX-30, вътрешното му пространство не беше толкова добре оптимизирано, колкото при модели на Hyundai или Tesla. За щастие, Mazda работи усилено, за да поправи недостатъците от първия си опит в света на ел. автомобилите. В интервю на Autocar с главния технически директор на Mazda, Рюичи Умешита, стават ясни повече подробности за настоящия етап от разработките на компанията.
Какво е състоянието на разработките?
Резултатите от усилията на Mazda се очакват след няколко години, но междувременно вече има информация за посоката, в която работи компанията.
Специализирана платформа за електрически автомобили
Тъй като MX-30 споделя механиката си с CX-30, вътрешната му компановка не е оптимална. Платформата, създадена предимно за двигатели с вътрешно горене, не позволява наличието на преден багажник, тъй като компонентите на електрическото задвижване са разположени по същия начин, както при конвенционален автомобил. Именно тук новата, специализирана платформа за електрически автомобили на Mazda цели да отстрани тези слабости. Разработката на следващия електрически модел е поверена на ново подразделение, обявено миналата година под името „E-Mazda“.
Рюичи Умешита заяви, че са създали собствен екип за разработки в сферата на електрическите автомобили, наречен „E-Mazda“, и че този екип се справя отлично. Той също така призна, че в момента Mazda изостава в този сегмент, но благодарение на опита с MX-30, компанията вече разполага с много добри и опитни инженери. Според него, именно поради това те не са непременно зад пазарните лидери.
Все още не е решено дали следващото поколение електрически автомобил на Mazda ще бъде масов модел, или ще се произвежда в ограничени серии. Това ще зависи до голяма степен от пазарните условия и бъдещите регулации. Умешита обясни, че ако регулациите изискват по-голям дял на електрически автомобили, то моделът трябва да бъде масов. Ако обаче изискванията се облекчат, компанията може да намали планирания обем на производство.
Спортният дух на Mazda в ерата на електричеството
Mazda е марка, която е изградила своята идентичност около спортното усещане зад волана и динамичното поведение на пътя. Очаква се този характерен стил да бъде запазен и при бъдещите електрически модели. Ниският център на тежестта при електромобилите, дължащ се на разположението на батериите, е отлична основа за създаване на автомобили с превъзходна управляемост. Умешита сподели, че вече е управлявал един от ранните прототипи на компанията и е нетърпелив да опише усещането зад волана.
Според Рюичи Умешита, главен технически директор на Mazda, той вече е управлявал прототип, който определя като истински „jinba ittai“ автомобил – ключовата за компанията концепция за хармония между кола и водач. Умешита е добавил, че моделът има много добра динамика на шофиране и е изразил увереност, че бъдещите електрически модели на компанията ще бъдат „истински продукти на Mazda“.
Предизвикателства пред плановете за електрификация
В очакване на предстоящия електромобил на Mazda, базиран на специално разработена платформа, е редно да се разгледа настоящото портфолио от електрифицирани автомобили на марката. Към момента то не е толкова разнообразно, колкото при някои конкуренти, а освен това не е изцяло разработено от самата Mazda.
Бъдещето на роторния двигател остава несигурно
За съжаление, ограниченият бюджет се отразява на разработката на Iconic SP – концептуален модел с роторен двигател и впечатляващ дизайн, представен на изложението Japan Mobility Show през 2023 г. Това е било потвърдено в интервю на Умешита за Autocar, в което той е заявил, че внедряването на технологията в серийно производство е възможно. Миналата година от компанията са коментирали, че единствената пречка пред производството на Iconic SP е липсата на икономическа обосновка. Сега обаче се появява и второ предизвикателство – необходимостта Mazda да пренасочи ресурси към новия си електромобил на собствена платформа. Умешита е коментирал, че от технологична гледна точка проектът е възможен, но единственият нерешен проблем остава финансовият.
Амбициите на Mazda за роторни двигатели в ерата на въглеродна неутралност намират израз в наскоро представения Vision-X Coupe. Този плъг-ин хибриден фастбек разполага с роторен двигател, който може да работи с гориво на базата на водорасли. Освен това Mazda разработва и технология за улавяне на въглеродни емисии, монтирана директно в изпускателната система.
Предпазлив подход към пълния преход към електромобили
Преди две години от Mazda са заявили, че в ерата на електрическите автомобили заемат позицията на „умишлен последовател“. Тази стратегия е от решаващо значение, докато компанията се ориентира в глобалния пазар на електромобили, където ръстът на продажбите е неравномерен. За това има няколко основни причини. Първо, продажбите на електрически автомобили в САЩ са достигнали плато, особено след като настоящият президент отмени почти всички стимули и инвестиции в сектора. Второ, автомобилите на компанията с двигатели с вътрешно горене все още се продаваха добре до края на 2024 г. Към края на октомври 2025 г. обаче продажбите на Mazda са започнали да намаляват, а печалбите също са се свили, тъй като компанията е трябвало да поеме част от тежестта на наложените мита.
Повече от всякога компанията се нуждае от масов модел, произвеждан в САЩ, за да избегне митата. В момента CX-50 е единственият ѝ автомобил, произвеждан в Америка, което означава, че Mazda е една от марките, които са пострадали най-много от тези тарифи. Очаква се следващото поколение CX-5 да получи хибридна система, но то няма да се появи преди 2027 г. Остава надеждата, че и този модел ще се произвежда в САЩ.
Последвайте ни в Google News