Mercedes A-Class: Качество и технологии в компактен формат

Mercedes A-Class е премиум хечбек, който се отличава с високо качество, страхотни технологии на борда и гама от икономични двигатели. Автомобилът винаги е имал едно основно предимство – трилъчевата звезда на предницата.

Докато на предшествениците му липсваше съдържание зад емблемата, последното поколение е истински претендент за лидер в своя клас. Макар да дебютира през 2018 г., A-Class остава изключително стилен автомобил. Дизайнът и качеството на интериора са прекрасни, а инфоразвлекателната система е лесна за използване. Някои конкуренти са по-забавни за шофиране, а други са по-комфортни, но A-Class остава силен както по отношение на рафинираността, така и на ефективността.

За Mercedes A-Class

Настоящият Mercedes A-Class е четвъртото поколение на най-малкия модел на марката. Докато първите две версии имаха дизайн, наподобяващ миниван, последните две заложиха на по-традиционната форма на хечбек с пет врати, за да се конкурират директно с BMW Серия 1 и Audi A3. Моделът беше представен през 2018 г. и получи цялостно обновяване през 2022 г.

Всички версии са оборудвани с два 10,25-инчови екрана и мултимедийната система MBUX на Mercedes, която се управлява чрез сензорния дисплей, чувствителни на допир бутони на волана или с гласови команди за определени функции. Apple CarPlay и Android Auto също са стандартни за модела.

Гамата от двигатели включва два бензинови агрегата в две нива на мощност, един дизелов двигател и плъгин хибридна версия. A 180 и A 200 използват 1,3-литров турбобензинов двигател с мека хибридна технология, докато плъгин хибридът A 250 e съчетава същия 1,3-литров мотор с по-мощен електрически двигател. Единственият дизел, A 200 d, е оборудван с 2,0-литров агрегат.

Ръчна скоростна кутия вече не се предлага за A-Class. Версиите A 180 и A 200 са налични със седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител, докато A 200 d и A 250 e разполагат с осемстепенен автоматик с двоен съединител.

Предлага се и по-динамичният AMG A 35, който е тип „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Той използва 2,0-литров турбобензинов четирицилиндров двигател с мощност 306 к.с. и 400 Нм въртящ момент. Феновете на този тип автомобили ще оценят и екстремния AMG A 45 S, който разполага с най-мощния четирицилиндров двигател в света – специално разработен 2,0-литров турбо агрегат с 421 к.с.

Цени и версии

Цените на A-Class започват от около 31 500 британски лири за базовото ниво на оборудване Sport Edition с двигател A 180. Дизеловата версия A 200 d стартира от около 35 500 лири за ниво Sport Exclusive, а плъгин хибридът A 250 e струва 41 500 лири за AMG Line Exclusive. За моделите AMG цените са значително по-високи – 48 000 лири за A 35 и внушителните 65 000 лири за A 45 S.

Двигатели, динамика и усещане зад волана

A-Class е чудесен автомобил за дълги пътувания със сериозна динамика, но управляемостта му не е вдъхновяваща, а малкият бензинов двигател не е достатъчно рафиниран. Ако има един аспект, който впечатлява най-много зад волана, това е именно рафинираността. При движение по магистрала моделът е лидер в класа си – коефициентът на въздушно съпротивление от 0,25 означава, че шумът от вятъра е почти недоловим. Двигателите работят с едва доловимо бръмчене, а най-осезаемият, но не и натрапчив, звук идва от гумите.

Макар да е по-голям във всички направления, новият A-Class е с 20 кг по-лек от своя предшественик. Управляемостта е подобрена, но това все още не е вълнуващ автомобил. Сцеплението е отлично, но окачването е настроено по-скоро за сигурност, отколкото за забавление. Усещането се подсилва и от волана, който не дава много обратна връзка, въпреки че е прецизен и лек при ниски скорости, което прави паркирането много лесно.

Избраният от вас модел определя вида на задното окачване. Повечето версии на A-Class използват торсионна греда. Ако обаче изберете двигател A 180, A 200 или A 200 d и поръчате по-високото ниво на оборудване Premium Plus, получавате по-усъвършенствано многораменно задно окачване – същото, което използват и мощните AMG модели. Торсионната греда не предлага същия контрол като многораменното окачване, но разликата се усеща само при много динамично шофиране.

Има обаче по-осезаема разлика в комфорта на возене. В града окачването с торсионна греда преминава малко по-нервно през къси и остри неравности, но всъщност и по-модерната система не се справя значително по-добре в сравнение с конкурентите. A-Class е автомобил, който по-скоро прескача неравностите, отколкото да ги поглъща, особено с по-големи джанти.

Ускорение и максимална скорост

Базовият A 180 със 136 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,2 секунди и достига максимална скорост от 216 км/ч. По-мощната версия A 200 със 163 к.с. подобрява времето до 8,2 секунди и развива 225 км/ч. На хартия тези данни изглеждат добре, но по-ниският въртящ момент в сравнение с дизеловия A 200 d означава, че бензиновите двигатели трябва да се карат в по-високи обороти, което е съпроводено със силен и дрезгав звук.

Меката хибридна система в A 180 и A 200 работи много плавно, като изключва и стартира двигателя бързо и елиминира част от предишната грубост в работата на тази комбинация от двигател и скоростна кутия.

Плъгин хибридът A 250 e предлага отлична динамика. Автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,5 секунди благодарение на комбинацията от 1,3-литров турбобензинов двигател и електромотор, които заедно произвеждат 218 к.с. В изцяло електрически режим максималната скорост е 140 км/ч, а с помощта на двигателя с вътрешно горене достига 230 км/ч.

Моделът AMG A 35 разполага с 306 к.с. и 400 Нм въртящ момент. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,7 секунди (4,8 за версията седан) и има електронно ограничена максимална скорост от 250 км/ч, което го доближава до VW Golf R. Мощността се предава към четирите колела чрез седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител, а водачът може да избира между пет режима на шофиране.

Активирането на най-агресивния режим на шофиране в A 35 напълно променя поведението на автомобила, който се усеща стабилен, с отлично сцепление и светкавично бърз. Той предлага усещане, което старият A 45 не можеше да постигне, като напомня за фантастичните способности на Golf R при всякакви метеорологични условия и добавя желана доза ангажираност от страна на водача. Golf R може би е малко по-директен за управление и се усеща една идея по-пъргав, но повечето шофьори ще бъдат впечатлени от невероятното представяне на A 35 при всякакви условия.

Mercedes-AMG A 45 S е най-бързата версия на A-Class с ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,9 секунди.

Мощността се предава през осемстепенна автоматична скоростна кутия, а системата за задвижване на четирите колела осигурява впечатляващо ниво на сцепление.

Разход на гориво, CO2 емисии и експлоатационни разходи

Стандартната гама на A-Class се отличава с отлични показатели за икономичност, което без съмнение се дължи отчасти на аеродинамичната форма на каросерията. За тези, които поставят ефективността на първо място, plug-in хибридът A 250 e е особено привлекателен. Mercedes обявява изцяло електрически пробег до 85 км и впечатляващ официален комбиниран разход на гориво между 0,8 и 1,0 л/100 км.

Последната цифра обаче е донякъде условна, тъй като при често зареждане автомобилът може да се използва месеци наред без нито едно зареждане с гориво. Фактът, че отделя едва 23 г/км CO2, е по-важен за бизнес потребителите, които ще спестят от данъци, макар и не толкова, колкото ако изберат изцяло електрически автомобил.

Дизеловата версия, A 200 d, също е доста икономична и предлага отличен пробег с един резервоар. Тя постига заявен разход до 4,9 л/100 км както при хечбека, така и при седана, с CO2 емисии от 130 г/км.

Бензиновите модели A 180 и A 200 използват 48-волтова „мека“ хибридна технология и по-проактивна старт-стоп система за намаляване на разхода на гориво. По отношение на ефективността почти няма разлика между тях, като и двата модела постигат разход между 5,9 и 6,3 л/100 км. Емисиите зависят от избраното ниво на оборудване, но започват от 133 г/км и за двата модела.

Естествено, спортният модел AMG A 45 S е най-малко ефективен в гамата, въпреки че обявеният комбиниран разход от 9,2 л/100 км все още е добро постижение, като се има предвид, че разполага с впечатляващите 415 к.с.

Електрически пробег, батерия и зареждане

Plug-in хибридната A-Class използва литиево-йонна батерия с капацитет 16 кВч за захранване на един електромотор и предлага пробег в изцяло електрически режим до 85 км. За да се възползвате максимално от хибридната система на A 250 e по отношение на пробег и икономия на гориво, е необходимо да я зареждате възможно най-често.

Максималната скорост на зареждане на A 250 e е 11 кВ, като пълно зареждане от 10 до 100 процента отнема под два часа, ако използвате домашна зарядна станция (wallbox) или зарядно на работното място с такава мощност. Зареждането от стандартен домашен контакт отнема пет часа и половина.

Остатъчна стойност

Последните данни сочат, че остатъчната стойност на A-Class след три години и пробег от около 58 000 км е малко по-ниска от средната за сегмента.

Спортните версии A 35 и A 45 запазват стойността си най-добре, като се очаква да задържат между 47% и 48% от първоначалната си цена. Дизеловият A 200 d се представя най-зле с 41% до 43%, а останалите модели се намират по средата.

Интериор, дизайн и технологии

Четвъртото поколение на A-Class се отличава с дизайн, който представлява по-скоро консервативна еволюция спрямо стария модел. Визията е малко по-изострена, а светлините са по-заострени и тесни. Спортните AMG версии получават агресивен аеродинамичен пакет и голямо задно крило, но като цяло външният вид нито ще предизвика силни емоции, нито ще отблъсне настоящите клиенти.

Интериорният дизайн е акцентът на модела. Той е уникален, атрактивен, с добро разпределение на елементите и създава усещане за безупречно качество благодарение на множеството меки на допир пластмаси. Огромният скок напред във визуално отношение обаче се дължи до голяма степен на фантастичната инфоразвлекателна система MBUX с двоен екран.

Стандартните цветове за гамата на A-Class са неметаликовите „Полярно бяло“ и „Нощно черно“, като се предлагат и няколко други екстериорни цвята. Възможностите за допълнителна персонализация на автомобила обаче са ограничени.

Mercedes предлага няколко нива на оборудване за A-Class: Sport Edition, Sport Executive, AMG Line Executive, AMG Line Premium и Premium Edition, както и двата специални AMG модела – AMG 35 4MATIC и AMG 45 S 4MATIC+.

Всички модели включват круиз контрол, отопляеми седалки, двузонов климатроник и адаптивни LED фарове. Базовото ниво на оборудване Sport разполага с по-малки 17-инчови джанти, докато стандартните за AMG Line Executive и Premium са 18-инчови. По-високите нива получават нов дизайн на 19-инчовите джанти.

Навигация, стерео и инфоразвлекателна система

Инфоразвлекателната система на A-Class, наречена MBUX, е много впечатляваща. Всички модели вече разполагат с два 10,25-инчови екрана, разположени един до друг, които създават почти непрекъснат широкоекранен дисплей. Екранът пред водача показва разнообразна информация за шофирането, докато централният дисплей обслужва функциите на инфоразвлекателната система.

Главното меню има три големи уиджета за свързаност с телефон, навигация и аудио функции. Преминаването през тях е плавно – макар и не толкова бързо като при смартфон, системата реагира добре. Времето за зареждане е приемливо, но скоростта на навигационната система се забавя леко, тъй като зарежда три маршрута едновременно.

Интериор и технологии

Централният екран има отлична резолюция, благодарение на което Apple CarPlay и Android Auto изглеждат изключително детайлно. Дисплеят пред водача е също толкова качествен и е разделен на три секции, което позволява на шофьора да вижда информация за пътуването, навигацията или други функции в различни комбинации.

Воланът също разполага със сензорни контролни панели, подобни на тези във флагмана S-Class, а по-високите нива на оборудване включват и навигация с добавена реалност. При наближаване на кръстовища системата показва на екрана изображение от предната камера и в реално време наслагва стрелки, които указват на водача необходимата посока.

Практичност, комфорт и багажно пространство

A-Class се предлага като хечбек с пет врати, след като версията седан беше заменена от новия Mercedes CLA. Позицията на шофиране е отлична, с множество настройки на седалката и волана, което улеснява намирането на удобна поза. От Mercedes са положили усилия да намалят пластмасовите елементи около колонките, което е подобрило видимостта, особено през рамо. Въпреки това, на задните седалки може да се усети лека клаустрофобия в сравнение с някои конкуренти, тъй като обемните предни седалки блокират голяма част от светлината.

По отношение на отделенията за съхранение, A-Class предлага стандартното за класа. Налични са голяма централна кутия, няколко поставки за чаши пред тъчпада на инфоразвлекателната система и място за смартфон в основата на таблото. Джобовете в предните врати са достатъчно големи за бутилка, но тези в задните са малки.

Струва си да се отбележи, че докато шумоизолацията е добра при повечето модели, големите 19-инчови джанти на версията A 35 създават значителен шум при движение, което може да бъде уморително при по-дълги пътувания. Спортната настройка на автомобила също допринася за усещането за лека нервност в движение, което намалява комфорта на дълъг път.

Размери

Хечбек версията на A-Class е с дължина 4 428 мм, широчина 1 796 мм и височина 1 423 мм. Това я прави със 136 мм по-дълга от предишния модел и по-голяма от Audi A3 Sportback във всяко едно отношение. Допълнителните 91 мм в дължина спрямо A3 могат да имат значение при паркиране в тесни пространства. Багажникът на A-Class е с обем 355 литра, което е по-малко от този на Audi A3 (425 литра) и BMW Серия 1 (380 литра).

Междуосието от 2729 мм е по-дълго от това на Audi A3, което предлага 2640 мм между осите.

Пространство за пътниците

Mercedes твърди, че на задните седалки има повече пространство за лактите и главите в сравнение с предишното поколение A-Class. Въпреки това, ограниченото място за коленете означава, че при пътуване на четирима високи пътници, автомобилът е по-тесен от Audi. Пространството за главите е достатъчно, освен ако някой не седи на повдигнатата средна седалка. Това централно място е и доста тясно, което го прави неудобно за дълги пътувания.

От друга страна, монтирането на детско столче е изключително лесно. ISOFIX точките за закрепване са ясно видими през пластмасови отвори, а вратите се отварят сравнително широко.

В директно сравнение с DS 4 E-Tense, A-Class предлага повече място за главите, а купето е по-широко – 1425 мм спрямо 1390 мм при DS 4. Въпреки това, DS 4 е по-щедър по отношение на пространството за коленете, като предлага между 575 и 836 мм в зависимост от позицията на шофьорската седалка, докато при A-Class този диапазон е от 563 до 817 мм.

Багажник

Една от критиките към предишния модел беше, че багажникът не само е по-малък от този на повечето конкуренти, но и труден за използване поради тесния си отвор. Новият автомобил решава до известна степен и двата проблема – отворът е с цели 20 см по-широк, а общият обем е увеличен до 355 литра. Това е с 25 литра по-малко от моделите A3 с предно задвижване, но повече от версиите с quattro. Има и малко място за съхранение под пода за по-малки предмети.

Облегалките на задните седалки се сгъват в съотношение 40:20:40, но подът на багажника не става напълно равен. Със свалени седалки и натоварен до тавана автомобил, капацитетът нараства до 1195 литра – все още с 5 литра по-малко от Audi. Седан версията A 250 e може да побере между 345 и 1125 литра съответно при вдигнати и свалени седалки. Моделите с конвенционални двигатели, които нямат батерия, заемаща част от багажното пространство, предлагат от 405 до 1210 литра.

При сравнението с DS 4 E-Tense се установи, че макар багажникът на DS 4 да е по-широк, този на Mercedes печели точки с по-голямата си дължина (817 мм) и по-ниския товарен праг (642 мм), което улеснява товаренето на по-тежки предмети.

Теглене

Бензиновият A 180 има капацитет на теглене от 1400 кг, докато A 200, A 200 d и A 250 e могат да теглят максимум 1600 кг. При моделите AMG тази стойност достига 1800 кг. Въпреки това A-Class не е типичен автомобил за теглене.

Надеждност и безопасност

A-Class получава най-високи оценки за безопасност, но разходите за обслужване са по-високи в сравнение с някои конкуренти. Моделът се представя отлично в проучването Driver Power 2025. Трябва да се отбележи обаче, че тестовете на Euro NCAP са проведени през 2018 г., а днес критериите са по-строги.

Всички версии на A-Class са оборудвани с множество системи за безопасност: активен преден капак, система за предупреждение при риск от челен сблъсък, автономна система за аварийно спиране (AEB), автоматични фарове и множество въздушни възглавници са стандартни за цялата гама. Включена е и вградената система „Mercedes me connect“, която не само поддържа връзка с оторизирани пътни услуги, но може и автоматично да се свърже със службите за спешна помощ в случай на сериозен инцидент.

Mercedes A-Class е оценен от Euro NCAP през 2018 г. и получава максимален рейтинг от пет звезди за безопасност.

В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power 2025, A-Class завършва на престижното 11-о място в общото класиране с резултат от малко под 88 процента.

Разходи и притежание

Версията A 250 e plug-in хибрид е отличен избор, ако имате възможност да я зареждате редовно и повечето ви пътувания са под 80 км, тъй като електрическият пробег ще направи експлоатацията изключително изгодна. Същото важи и за Mercedes-AMG A 35 – мощен спортен хечбек, известен като „хотхеч“, който предлага изключително усещане зад волана и е много по-достъпен от върховия A 45 S.

Въпреки това, нашият избор за най-добра покупка е A200. Този модел предлага същата ефективност като базовия A180, но с полезна допълнителна мощност срещу доплащане от около 1500 паунда. Нивото на оборудване Sport Executive осигурява характерния за A-Class спортен вид и добър набор от екстри, без да увеличава прекалено цената.

Алтернативи на Mercedes A-Class

Класическите алтернативи на A-Class са BMW Серия 1 и Audi A3. Към тях могат да се добавят и модели като DS 4, който се стреми да предложи подобно премиум изживяване в хечбек формат. Електрическите Polestar 2 и Genesis GV60 са други възможни варианти, а на пазара присъстват и по-масови хечбек модели като VW Golf и Peugeot 308.

Мнения на собствениците за Mercedes A-Class

Собствениците, участвали в проучването Driver Power за 2024 г., споделят своите впечатления от модела.

Какво харесват собствениците

Мнозина оценяват дизайна и качеството на изработка, които напълно отговарят на очакванията към марката.

Въпреки че автомобилите на Mercedes не са евтини, собствениците смятат, че предлагат добро съотношение между цена и качество.

Системата за гласов контрол е определяна като една от най-добрите на пазара.

Скоростната кутия работи изключително плавно и отзивчиво както в автоматичен, така и в ръчен режим.

Някои собственици са впечатлени от динамиката, спирачките и стабилността на пътя.

Видимостта във всички посоки е отлична, до голяма степен благодарение на камерата за заден ход, която е разположена в прибиращ се корпус и така остава чиста.

Различните режими на шофиране позволяват на автомобила да се адаптира към стила на водача, като настройките на волана и комфортът на возене са оптимални за всякакви условия.

Интериорът създава усещане за високо качество, сравнимо с по-големите и скъпи модели на марката. Единственият недостатък е използването на лакирани в черно пластмаси, които лесно задържат отпечатъци.

Въпреки компактните си размери, A-Class предлага достатъчно място за краката на задните седалки, дори при по-дълги пътувания, а багажникът е с добър обем.

Какво не харесват собствениците

Като недостатък се посочва липсата на опция за резервна гума, което може да доведе до дълго чакане на пътна помощ при спукване.

Според някои мнения, двигателят на версията A180 е недостатъчно мощен и му липсва тяга в средния диапазон на оборотите.

Навигационната система е определяна от някои собственици като една от най-лошите, които са използвали.

Возията се усеща като твърда, а автомобилът е нестабилен при преминаване през малки неравности и несъвършенства по пътя.

Сервизният интервал от една година се смята за твърде кратък за шофьори с малък годишен пробег, които биха предпочели обслужване на всеки две години.

На пазара на употребявани автомобили

Четвъртото поколение на Mercedes A-Class дебютира през 2018 г. и вече се предлага в изобилие на пазара на употребявани автомобили. Моделът се оказа изключително популярен сред купувачите благодарение на комбинацията от стил, технологии и премиум емблема, което помага за поддържането на високи остатъчни стойности.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации