Mercedes-AMG E63 (W213) на старо: V8 суперседан на цената на „хотхеч“

Mercedes-AMG E63 S от поколението W213 е не просто германски мускулест седан, а вълнуващ, дързък и завладяващ автомобил

Някога Mercedes-AMG E63 беше идеалният германски „muscle car“ за бързата лента на аутобана – автомобил, който всява респект и с лекота изминава стотици километри, докато пътниците се наслаждават на луксозен интериор, удобни седалки и далечния тътен на огромния V8 двигател.

Изглежда обаче, че инженерите на AMG са имали други планове, защото този модел е също толкова талантлив на тесен и криволичещ второкласен път, колкото и на магистрала без ограничения. Може да е голям и тежък, но се движи с пъргавината на кола, която е с 600 кг по-лека, като същевременно предлага истинско забавление зад волана.

Широкият спектър от възможности се дължи отчасти на системата за задвижване на четирите колела с възможност за изключване на предния мост – решение, което впоследствие беше възприето и от конкуренти като BMW M5. Тази характеристика помага на W213 E63 S да излезе от калъпа на предишните поколения и го превръща в изключително желан автомобил, способен на всичко, а не просто в E-класа с твърде много мощност. Продажбите му спряха през 2023 г. и макар все още да няма наследник на хоризонта, на пазара за употребявани автомобили се намират невероятни оферти.

Двигател, скоростна кутия и ускорение от 0 до 100 км/ч

Откакто се появи за първи път в AMG GT, 4,0-литровият V8 двигател с два турбокомпресора на Mercedes-AMG се превърна в неизменна част от гамата на компанията. Този мотор показва как, може би повече от всеки друг производител, Mercedes-AMG премина през прехода към турбопълнене, запазвайки напълно своята идентичност. Докато моделите на BMW M и Audi RS загубиха част от своя характер и звук, V8 агрегатът на AMG не направи компромис нито със звука, нито с реакцията и мощта си.

В E63 S двигателят развива 612 к.с. между 5750 и 6500 об/мин и внушителните 850 Нм въртящ момент в диапазона от 2500 до 4500 об/мин. В резултат на това E63 S е брутално бърз, както винаги са били моделите E-класа от AMG, и е готов да ускорява като драгстер чак до ограничената си максимална скорост от 300 км/ч. Но за разлика от предишните поколения, W213 използва огромната си мощ с контролирана ярост благодарение на системата за задвижване на четирите колела 4Matic+. Може това да е в разрез с духа на старите AMG модели, но резултатите са трансформиращи. Автомобилът се движи уверено, без изненади, и възнаграждава водача с прецизно управление и стегнато шаси, сякаш е по-малък и по-лек, отколкото е в действителност.

Дори в рамките на сигурността, която дава задвижването на четирите колела, има възможност за игра, като системата позволява известна степен на презавиване, преди да изпрати повече тяга към предния мост, за да изправи автомобила.

Всички версии на E63 използват деветстепенна автоматична скоростна кутия, която Mercedes нарича Speedshift MCT. Вместо традиционен хидротрансформатор, тя използва пакет от „мокри“ съединители за по-резки и осезаеми смени на предавките.

Резултатите от задвижването на четирите колела са очевидни, когато се погледнат данните за ускорение. Официално седанът с тегло 1880 кг ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,4 секунди. При независими замервания е постигнато време от 3,4 секунди за ускорение от 0 до 96 км/ч.

Това е с 0,1 секунди по-бързо от времето, постигнато от Ferrari 599 GTB или F430 Scuderia. И всичко това в голям семеен седан.

Версиите комби са с 0,1 секунди по-бавни от седана, което на пътя е на практика незабележимо, като всички автомобили имат ограничена максимална скорост от 250 км/ч. Това, което данните на хартия не могат да опишат, е безкрайната тяга, която въртящият момент от 850 Нм осигурява при всяка скорост и всякакви обороти. Този V8 двигател винаги е бил впечатляващ с минималното си турбо забавяне и версията в E63 S не прави изключение, достигайки своя пиков въртящ момент почти мигновено.

Поведение на пътя и управление

За тези, които са готови да инвестират в гуми, режимът „Drift Mode“ деактивира системите за сигурност и изпраща цялата мощност към задните колела за чудесно контролирани дрифтове. Стандартният E63 разполага с по-малко мощност (571 к.с. и 750 Нм) и е лишен от динамичните тампони на двигателя, електронно контролирания заден диференциал, по-големите спирачки и режима „Drift Mode“ на версията S. Повечето купувачи логично са избрали топ варианта, който впоследствие стана единственият наличен след обновяването на модела през 2020 г.

Към усещането за зрялост допринася и комфортът на возене, който е значително по-добър от преди. Това прави автомобила по-спокоен за шофиране при нормални скорости. Той вече не подскача рязко върху неравности и не се усеща толкова твърд, колкото понякога се усещаше старият модел. Въпреки това, лекото приплъзване на гумите при пълен волан и склонността да следва наклоните на пътя все още са налице, което подсказва, че фокусът върху динамиката е запазен, дори и амортисьорите да са с по-меки настройки.

Добрата новина е, че в режимите Sports+ и Race амортисьорите възвръщат твърдостта, която липсва в другите режими. Това означава, че невероятната острота и стабилност на E63 са запазени, но вече са по-нюансирани. Сега повече от всякога автомобилът се движи с лекота по магистрали, но след това става експлозивен и енергичен на по-технични пътища.

Истинската му сила се крие в двигателя. Налице е огромен въртящ момент в ниските обороти, типичен за турбо мотор, което означава, че при ускорение колата никога не се усеща толкова тежка, колкото е по документи. Нетипично за турбо двигател е почти пълната липса на забавяне. Не е нужно да се притеснявате, че неочаквана вълна от мощност ще ви връхлети миг след като натиснете газта. Вместо това тягата е линейна и практически моментална.

Подаването на мощност, комбинирано със задвижването, прави E63 изключително вдъхващ увереност и естествен за бързо шофиране автомобил. Управлението, макар и да не се отличава с изобилие от обратна връзка, е прецизно, бързо и позволява на водача да реагира адекватно на поведението на шасито. E63 е не само много по-пъргав, отколкото бихте очаквали от кола с такъв размер, но предлага и едно наистина приятно, ангажиращо и вълнуващо изживяване зад волана.

Разходи за поддръжка и на какво да обърнете внимание

Засега W213 E63 не е показал сериозни проблеми с надеждността. Някои собственици съобщават за резки смени на предавките от стандартната деветстепенна MCT скоростна кутия. Понякога софтуерна актуализация може да реши проблема, но дори и в отлично състояние, тази трансмисия не може да достигне плавността на традиционен автоматик. E63 също така има склонност да „подскача“ и да се усеща нестабилен при ниска скорост и почти напълно навит волан. Това е характеристика на геометрията на автомобила и не се признава за дефект от Mercedes. Вместо това, компанията препоръчва на собствениците да преминат към зимни гуми, за да смекчат проблема в студено време, когато е най-изразен.

Ако гледате на E63 като на практичен петместен седан или просторно комби, тогава поддръжката му не е евтина. Но ако го възприемате като бърза, яростно ускоряваща ракета, каквато е, тогава разходите са изненадващо ефективни. Официално големият AMG има комбиниран разход от 12,2 л/100 км по цикъла WLTP. Комбито, което е със 105 кг по-тежко, е дори по-малко икономично с разход от 12,4 л/100 км.

Ако планирате да се наслаждавате на страничните плъзгания, на които тази кола подтиква, ще износвате задните гуми доста бързо. Комплект задни гуми Michelin Pilot 4 S с размер 295/30 R20 ще струва около 540 британски лири.

Предните гуми с размер 265/35 R20 са по-евтини, около 488 британски лири за чифт, но е малко вероятно да се нуждаете от тях толкова често.

Каква е цената?

Както обикновено се случва с употребявани германски суперседани, първите собственици вече са поели сериозната първоначална обезценка. Днес можете да намерите ранен E63 S на около 50 000 км пробег за цена от около 50 000 британски лири, което звучи като изгодна сделка за V8 експрес, струвал близо 90 000 лири като нов. С обновеното си окачване, дизайн и технологии, фейслифт моделът е значително по-скъп – не очаквайте да намерите такъв за по-малко от 75 000 лири.

Ако бюджетът позволява, си струва да се обмисли фейслифт версията, най-малкото заради по-комфортното шаси, което дава на автомобила много по-широк диапазон от възможности. Звукът на V8 е леко приглушен заради добавянето на филтър за твърди частици, но характерното ръмжене е само на една спортна изпускателна система разстояние.

Ако изберете ранен екземпляр, който не е версия S, можете да намерите автомобили за под 40 000 британски лири, но е разумно да похарчите малко повече, за да избегнете нежелани сметки.

Технически характеристики на Mercedes-AMG E63 S

Двигател: V8, 3982 куб. см, два турбокомпресора

Мощност: 612 к.с. при 5750-6500 об/мин

Въртящ момент: 850 Нм при 2500-4500 об/мин

Тегло: 1935 кг

Съотношение мощност/тегло: 316 к.с./тон

Ускорение 0-100 км/ч: 3,4 сек

Максимална скорост: 250 км/ч (ограничена, 300 км/ч като опция)

Цена като нов: £88 295

Цена днес: от £50 000

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации