С над 17 милиона продадени електрически автомобила в световен мащаб е ясно, че този тип задвижване се налага трайно. Пазарните тенденции са категорични, като това включва и сегмента на спортните модели, където конкуренцията разкрива най-доброто, на което е способен всеки производител.
Днес на пазара има множество достойни предложения – от изгодния Tesla Model S Plaid до прецизния Porsche Taycan и дори KIA с постоянно развиващия се EV6 GT.
Сега, след разочароващите продажби на Mercedes EQS, германската марка представя един много по-радикален и ориентиран към динамиката електрически автомобил. Концепцията AMG GT XX е смел прочит на идеята за високопроизводителен електромобил.
Докато EQS се колебае между ролята на екологична S-класа и екстремно мощен автомобил, новият GT XX ясно цели да засенчи утвърдени модели като Tesla Model S и Porsche Taycan чрез революционни технологии и типичното за германските инженери внимание към детайла.
Mercedes-AMG GT XX е екстремен във всеки аспект
Концепцията AMG GT XX ще послужи за основа на сериен модел, чийто дебют се очаква около средата на 2026 г. Новият премиум електрически седан е по-мощен от върховите версии на Tesla Model S Plaid (1020 к.с.) и Porsche Taycan Turbo GT (1034 к.с.).
Mercedes-AMG GT XX ги надминава със съвкупна мощност от 1360 к.с., генерирана от три електромотора. Един двигател задвижва предната ос чрез собствена трансмисия, докато другите два са разположени на задната ос, всеки със свой планетарен редуктор.
Това означава, че GT XX разполага с три автоматични трансмисии. Резултатът е усъвършенствана система, която може плавно да превключва между задвижване на четирите колела и само задно предаване, както и да разпределя въртящия момент според условията и натоварването.
През август Mercedes-AMG GT XX се движи в продължение на седем часа и 13 минути без прекъсване на тестовата писта „Нардо“, изминавайки над 40 000 км със скорост от 300 км/ч. С това постижение германският спортен седан подобри световния рекорд за изминато разстояние с електрически автомобил за 24 часа с над 1500 км. Потвърдената максимална скорост на концепцията е 360 км/ч.
Революционна технология с огромна плътност на мощността
Електромоторите с аксиален поток в Mercedes-AMG GT XX са върхът на технологиите за електрическо задвижване. Новият им дизайн позволява постигането на огромна плътност на мощността при изключително ниско тегло. Един такъв двигател тежи едва 13 кг и може да развие пикова мощност до 1006 к.с., което е нов световен рекорд.
За момента Mercedes не обявява данни за пробега с едно зареждане. Благодарение на 800-волтовата архитектура и високоефективното течно охлаждане на батерията обаче, автомобилът може да зареди енергия за 400 км пробег за около пет минути и за над 125 км за приблизително една минута. AMG GT XX може да се зарежда със средна мощност над 850 кВт и да достига пикове от над 1.0 МВт за кратко време, използвайки стандартен CCS кабел.
Концепцията GT XX е тестова платформа за нови технологии, които ще бъдат интегрирани в бъдещи спортни модели, базирани на архитектурата EA. Автомобилът разполага с иновативна охлаждаща плоча под пода и централен охлаждащ модул, които осигуряват оптимална работна температура дори при екстремни натоварвания. Усъвършенстваната аеродинамика гарантира нисък коефициент на въздушно съпротивление от 0.198, което допълнително подобрява динамиката.
Суперелектромобил за заможни ентусиасти
Mercedes никога не се е притеснявал да поставя високи цени на своите продукти. В крайна сметка това е марката, която е дала на света автомобила в съвременния му вид. AMG GT XX има за цел да го предефинира в ерата на електрическото задвижване и достъпната мощност, като несъмнено ще се предлага на премиум цена.
Когато серийният вариант се появи на пазара, той няма да бъде бюджетен спортен електромобил. Тази роля е отредена на Tesla Model S Plaid, чиято начална цена в САЩ е 109 990 долара. В същото време Porsche Taycan Turbo стартира от 181 300 долара, а версията Taycan Turbo GT лесно надхвърля 230 000 долара. Очаква се серийният вариант на Mercedes-AMG GT XX да бъде позициониран в същия ценови диапазон.
Германският суперелектромобил определено дава сериозни заявки, но времето ще покаже дали ще успее да привлече клиенти от Tesla и Porsche.
Последвайте ни в Google News