Mercedes-AMG разработва нов V8 двигател за ерата на електричеството

Mercedes-AMG, спортното подразделение, което е синоним на V8 двигатели, разочарова много свои фенове, когато намали наполовина работния обем и броя на цилиндрите на популярния спортен седан C63. Като инженерно постижение, мощната плъгин хибридна система беше впечатляваща, но като усещане зад волана се оказа сериозен пропуск. За щастие, изглежда Mercedes са осъзнали грешката си и потвърдиха, че разработват ново поколение V8 двигатели за бъдещите AMG модели. Смята се, че вътрешното кодово означение на новия агрегат е M179.

Макар подробностите за новия V8 на Mercedes все още да са оскъдни, решението за разработката му е любопитно на фона на постоянните заявки на компанията за преминаване към изцяло електрическо бъдеще. Представянето на новия двигател се очаква през 2026 г., а дотогава ще разгледаме причините за този ход и каква мощност можем да очакваме.

Какво казват от Mercedes за новия V8

Автомобилните производители рядко признават грешките си, но през февруари 2025 г. Mercedes направи точно това. Компанията обяви плановете си да разшири присъствието си в сегмента на спортните автомобили чрез обновена моделна гама от 2026 г. и стратегическа еволюция на портфолиото си, която ще включва „следващо поколение високотехнологичен електрифициран V8“. Това е може би най-близкото до извинение, което може да се очаква от германски производител. В поредица от интервюта оттогава стана ясно, че ръководството на Mercedes, и по-специално шефът на AMG Михаел Шибе, виждат сериозно бъдеще за V8 двигателя, особено в Америка.

В интервю за Car and Driver, главният изпълнителен директор на Mercedes-AMG, Михаел Шибе, заяви, че компанията е в процес на разработка на следващото поколение V8. Той допълни, че вижда много възможности в съществуващото портфолио, а дори и в нови модели, където би могло да се използва такъв двигател.

Отказът от V8 в C63 е навредил на марката

В друго интервю за Car Magazine, Шибе призна, че решението за преминаване на C63 към 4-цилиндров плъгин хибрид е навредило на марката и е довело до загуба на клиенти. Той отбеляза, че някои от най-лоялните клиенти на компанията са изпитали затруднения с приемането на новата концепция и несъмнено са загубени купувачи, които са привърженици единствено на V8 двигателите.

Анализът на ситуацията показва, че Mercedes са се опитали да изпреварят тенденциите, създавайки задвижване, което е няколко стъпки пред екологичните норми. Оказа се обаче, че пазарът не е искал това. С разхлабването на забраните за двигатели с вътрешно горене в много региони, особено в САЩ, и създаването на вратички за синтетични горива в Европа, Mercedes осъзнаха, че работният обем, или поне броят на цилиндрите, все още няма заместител.

Технологията зад новия двигател M179

След официалното обявяване през февруари тази година, Mercedes не са дали почти никакви конкретни детайли за спецификациите на новия V8, за който се твърди, че носи вътрешното означение M179. Повечето доклади предполагат, че двигателят ще бъде 4,0-литров с два турбокомпресора, подобен на познатите агрегати M176/M177/M178. Това звучи логично, предвид стремежа към модулност в автомобилната индустрия. В момента Mercedes-AMG използва предимно 2,0-литрови 4-цилиндрови, 3,0-литрови 6-цилиндрови и 4,0-литрови V8 двигатели и не се очаква компанията да се отклони сериозно от тази формула.

Хибридно задвижване и колянов вал от типа „flat-plane“

Смята се, че M179 ще използва колянов вал от типа „flat-plane“, което ще го направи по-плавен, по-ефективен и ще му позволи да достига по-високи обороти, за сметка на въртящия момент в ниските обороти. Двигателят със сигурност ще бъде хибриден, но все още не е ясно дали ще бъде „мек“ хибрид, стандартен хибрид или плъгин хибрид. Марката вече комбинира настоящите си V8 двигатели както с „мека“, така и с плъгин хибридна технология, затова е логично да се предположи, че и двата варианта ще бъдат използвани отново, като плъгин хибридите ще задвижват върхови модели като S 63 E Performance.

Повече мощност, по-малко емисии

В разговор с Auto Express, ръководителят на развойния отдел Щефен Ястроу заяви, че инженерният екип е „определил мощността в даден диапазон, като горната граница, разбира се, е по-висока от това, което познаваме днес“. Ако „това, което познаваме днес“ е мощността от 720 к.с. на AMG GT Black Series, то очакванията са високи. Възможно е мощността да бъде дори по-голяма, като се има предвид, че Aston Martin успя да извлече над 800 к.с. от същата двигателна платформа за модела си Valhalla. Ястроу добави, че двигателят ще предлага усещане за мигновено ускорение и ще бъде по-чист и по-ефективен, за да отговори на предстоящите емисионни стандарти Евро 7.

Иновативен дизайн за класически V8 звук

Феновете на V8 двигателите обаче не трябва да се притесняват, че турбокомпресорите и хибридните системи ще заглушат звука на новия осемцилиндров двигател на AMG. През август тази година беше открита патентна заявка до германските патентни власти (DPMA), която разкрива детайли за новия V8 двигател на Mercedes. Патентът потвърди, че двигателят ще използва колянов вал от типа „flat-plane“ (с рамена на 180 градуса), но описа подробно специализирана изпускателна система. Нейната цел е да комбинира импулсите от изгорелите газове от двата реда цилиндри, за да пресъздаде характерния звук на двигател с „cross-plane“ вал (с рамена на 90 градуса).

Изпускателните колектори ще формират конфигурация 8-4-2-1, като турбокомпресорите ще бъдат монтирани точно преди финалното обединяване 2-в-1, запазвайки същевременно архитектурата тип „hot-vee“ (с турбини, разположени в V-образната форма на двигателя).

Кръстосването на импулсите от изгорелите газове е ключово за постигането на желания звук. Патентът дори разкрива реда на запалване на новия V8: 1-5-4-8-3-7-2-6. Ползите от тази конфигурация са свързани почти изцяло със звука, а не с производителността или ефективността, както се обяснява и в самата заявка: „Изобретението дава възможност да се генерира типичният „V8 рев“ по време на работа на двигателя, така че той да създава особено приятен и мощен шум за човек, намиращ се в близост.“

Кои модели ще получат първи новия V8?

Mercedes-Benz е известна с това, че използва един двигател в широка гама от модели, макар и с различни настройки на мощността, и се очаква новият M179 да не прави изключение. Феновете, които се надяват на завръщането на V8 в C63, обаче може да останат разочаровани, тъй като според последни доклади този модел ще получи редови шестцилиндров двигател.

Въпреки това, предстоящият AMG CLE 63 е основен кандидат за новия V8 и се смята, че ще бъде първият модел, който ще го получи, когато се появи на пазара в края на 2026 г. или началото на 2027 г.

Това е единственият изцяло нов модел, който AMG планира в момента, но множество фейслифти на съществуващи V8 модели също могат да се възползват от новия двигател. Сред тях са:

  • Mercedes-AMG GT 63 Coupé
  • Mercedes-AMG GT 63 4-Door Coupé
  • Mercedes-AMG S 63
  • Mercedes-AMG GLE 63
  • Mercedes-AMG G 63

Макар и да не е потвърдено, не е изключено да видим и нов AMG E63 с този двигател, а по-стандартни модели от гамите на S-Class и GLS-Class също могат да го получат. Mercedes представи и концепцията AMG GT Track Sport, смятана за отговор на марката на Porsche 911 GT3. Това би бил идеален кандидат за такъв двигател, но моделът може да се появи твърде скоро, за да го получи.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации