Mercedes-Benz EQS с твърдотелна батерия постигна впечатляващ пробег

Твърдотелните батерии представляват огромна стъпка напред в технологиите за съхранение на енергия. Тези системи обещават значителни предимства пред наличните в момента решения. За да доближи тази потенциално революционна технология до масовото производство, Mercedes-Benz подложи най-новия си прототип на реален тест и постигна изключителни резултати.

Рекордно пътуване

„Леко модифициран“ (по думите на автомобилния производител) луксозен седан EQS е бил оборудван с литиево-метална твърдотелна батерия. Този енергиен източник е позволил на автомобила да измине разстоянието от Щутгарт, Германия, до Малмьо, Швеция – цели 1 205 км – без нито едно спиране за зареждане. С това постижение е подобрен предишният рекорд с близо 3 км, поставен от експерименталния автомобил Vision EQXX на Mercedes-Benz по маршрут от Щутгарт до състезателната писта Силвърстоун във Великобритания.

Постижението е още по-впечатляващо, като се има предвид, че EQS далеч не е бил на предела на възможностите си. След пристигането в крайната точка е изчислено, че автомобилът все още е разполагал с остатъчен пробег от 137 км – напълно достатъчен резерв за спокойно намиране на зарядна станция при необходимост.

От компанията отбелязаха в изявление, че тази комбинация от голям пробег, ефективност и технологична зрялост бележи важен етап в развитието на твърдотелните батерии. Според тях това подчертава потенциала на технологията за бъдещи серийни автомобили. Постижението е безспорно впечатляващо, тъй като тестът е проведен по обществени пътища, където има множество непредвидими променливи – от потенциални задръствания и затворени участъци до екстремни метеорологични условия и безразсъдни шофьори.

Пътуването от Германия до Швеция е преминало по различни магистрали в двете държави, както и през Дания. Маршрутът е изчислен от Electric Intelligence – навигационна система, която отчита трафика, околната температура, влияеща на климатичната система, и дори релефа на терена. Целта на системата е да осигури възможно най-добрата ефективност и пробег, като очевидно се е справила отлично със задачата си.

Развитие на батерии от ново поколение

Към момента твърдотелните батерии, които се зареждат по-бързо, имат по-дълъг живот, предлагат много по-висока енергийна плътност и са по-безопасни от съществуващите технологии, все още са в етап на разработка. По тях работят автомобилни производители, доставчици на компоненти и академични институции. Въпреки това Mercedes-Benz се доближава до серийното производство. Батерията, използвана в този тест, е създадена от Mercedes-AMG High Performance Powertrains, а самите клетки са произведени от американската компания Factorial Energy.

Любопитно е, че дизайнът на батерията включва пневматични задвижващи механизми, които прилагат натиск върху клетките при необходимост, адаптирайки се към температурни колебания, които биха могли да повлияят на работата на системата. От автомобилния производител обясниха, че използваемият енергиен капацитет на батерията е увеличен с 25%, докато теглото и размерът ѝ остават сравними със стандартната батерия на EQS.

Маркус Шефер, главен технологичен директор в Mercedes-Benz, заяви в съобщение до медиите, че твърдотелната батерия е истинска революция за електрическия транспорт. Той добави, че с успешното пътуване на дълги разстояния на EQS компанията показва, че технологията работи не само в лабораторията, но и на пътя. Целта на Mercedes-Benz е да въведе подобни иновации в серийно производство до края на десетилетието и да предложи на клиентите си ново ниво на пробег и комфорт. Очевидно е, че е необходима още развойна дейност за комерсиализирането на твърдотелните батерии, но Mercedes-Benz и други компании продължават да работят усилено, за да превърнат това в реалност.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации