Америка има Hummer, Великобритания – Land Rover Defender, а Япония – Toyota Land Cruiser. Германия отговаря с Mercedes-Benz Geländewagen, по-известен като G-Class. Всички те са автомобили с военно потекло, които са се превърнали в неочаквано луксозни всъдеходи. G-Class обаче е най-бляскавият и скъп от всички.
Обновеният модел 2025 г. на Mercedes-Benz G-Class остава верен на своята характерна кубична форма, която го отличава от модерните и елегантни кросоувъри на марката. С начална цена от 148 250 долара, G-Class е най-скъпата моделна линия на Mercedes.
Тазгодишната актуализация носи нови и подобрени двигатели, включително първия изцяло електрически G-Wagen, както и леки стилистични промени и усъвършенствана инфоразвлекателна система. Прекарахме една седмица с версията G 63 AMG, задвижвана от V8 двигател, чиято базова цена е 186 100 долара (219 300 долара за тествания автомобил), за да разберем какво е усещането да се живее с този уникален SUV. В следващите редове ще разгледаме предимствата и недостатъците му, както и промените за тази година.
Стил от 1979 година
През годините G-Class е претърпявал промени. Тази година моделът получава нова предна решетка и броня, а през 2018 г. почти всички панели на каросерията бяха подменени. Въпреки това, квадратната форма, кръглите фарове, изпъкналите калници и монтираната отзад резервна гума са директно наследство от оригиналния Geländewagen от 1979 г. Модел 2025 г. не е просто вдъхновен от оригинала – той просто не се е променил съществено.
Разбира се, в ранните години на модела не бихте открили цвят като „Hyper Blue“ (допълнително 6500 долара) или 22-инчови джанти (4350 долара) като тези на тестовия автомобил. Еволюцията му към моден луксозен автомобил започва едва през 90-те години на миналия век. Но от големите мигачи върху предните калници, през правите черни лайстни на вратите, до стандартния предпазен ролбар на предната броня – това си остава утилитарен автомобил. Той е впечатляващ именно с липсата на типичната съвременна показност. Единственият очевиден начин да се различи по-стар G-Class от нов е LED пръстенът, който очертава кръглите фарове през последните няколко години.
Важно е да се отбележи, че макар G-Class да е водещ модел, той не е пълноразмерен SUV. Висок е, но с дължина от само 483 см се позиционира между компактния Mercedes GLC (472 см) и средния клас GLE (493 см), да не говорим за пълноразмерния GLS (521 см). G-Class обаче е по-висок от всички тях. Това е добра новина за тези, които търсят внушително присъствие без обема на Cadillac Escalade, макар че, както ще видим по-късно, това означава и по-малко вътрешно пространство.
Модерен под ламарините
В продължение на години G-Wagen е бил толкова утилитарен за шофиране, колкото и изглежда. Дори когато Mercedes започва да вгражда най-добрите си луксозни двигатели в него, той запазва елементарното окачване на старомоден камион.
От 2018 г. насам обаче този архаично изглеждащ SUV става много по-модерен в техническо отношение. Тогава Mercedes заменя твърдия преден мост с независимо окачване за по-плавна возия и въвежда кормилна рейка вместо старата система с рециркулиращи сачми. Други промени включват по-широка каросерия за по-голяма стабилност, по-здрава конструкция и използване на по-леки материали.
Резултатът е, че G-Class модел 2025 г. се управлява като модерен SUV. Това не означава, че има най-добрата возия и управление в луксозния клас; Land Rover Range Rover или BMW X7 са по-плавни и по-пъргави, да не говорим за спортно ориентирани модели като Porsche Cayenne. Но G-Wagen вече е напълно адекватен на пътя. Човек може да се поддаде на чара му, без да бъде „наказан“ от твърда возия. Модел 2025 г. включва и съвременни асистенти за шофиране като адаптивен круиз контрол и система за поддържане на лентата.
Возията все още е леко подскачаща при ниски скорости и автомобилът не е създаден за агресивно влизане в остри завои с висока скорост. Управлението обаче е леко и естествено, а движението не е шумно или твърде друсащо. Когато просто искате да се придвижвате спокойно, лесно можете да забравите, че управлявате нещо толкова необичайно.
Все още истински всъдеход
Името Geländewagen се превежда буквално като „автомобил за всякакви терени“, което означава, че луксозният G-Class е всъдеход по природа. Макар че повечето собственици рядко напускат асфалта, той запазва своите изключителни офроуд способности.
Багажното пространство не е малко, но не е достатъчно, за да побере безпроблемно екипировката на четирима души за къмпинг. Въпреки това, автомобилът може да тегли ремарке с тегло до 3500 кг, което е повече от повечето SUV модели на пазара.
Конкуренти на G-Class
Сред луксозните SUV от най-висок клас G-Class се изправя както срещу пълноразмерни флагмани, така и срещу по-малки, спортно ориентирани модели. В сравнение с конвенционални големи всъдеходи като Cadillac Escalade и Lincoln Navigator, G-Class е по-малко просторен и не предлага същото класическо усещане за комфорт. Освен това е и по-скъп. Но е по-бърз, по-маневрен и по-способен извън пътя. Модели като Porsche Cayenne пък са създадени по-скоро за писта, отколкото за планинските терени, за които е проектиран G-Wagen, въпреки че и двата автомобила най-често се карат по обществени пътища.
Land Rover Range Rover се доближава най-много до пазарната ниша на G-Class като ултра луксозна офроуд машина, при това на по-ниска цена. Range Rover обаче изглежда, усеща се и се управлява като модерен луксозен SUV, а не като модернизирана класика. При него акцентът е върху плавния и тих комфорт, а не върху грубата сила на Mercedes. Land Rover предлага и модела Defender, който е сходен по размери и форма с G-Class, но на значително по-ниска цена (стартираща от 56 900 долара). Той се управлява отлично, но му липсват изключително луксозните материали в интериора на G-Wagen, както и ексклузивността, която високата цена на Benz осигурява.
Новият електрически модел EQ се изправя срещу електрически всъдеходи като Rivian R1S и GMC Hummer SUV. Тези автомобили предлагат значително по-голям пробег, по-бързо ускорение и струват много по-малко от G 580. Изборът на Mercedes би бил продиктуван от привързаността към неговия ексклузивен характер и стил, независимо от техническите характеристики.
Ако ви допада, ще го харесате
За много потенциални купувачи на G-Class е достатъчен само един поглед, за да решат дали този автомобил ги интересува. Той е или смел полъх на свеж въздух на фона на обикновените SUV и кросоувъри, или просто грубовата и остаряла машина.
Добрата новина е, че моделът е еволюирал в напълно адекватен луксозен автомобил. Обновяването от 2018 г. постави началото на нова ера по отношение на возия, управление, комфорт на седалките и интериорен дизайн. Последната актуализация за 2025 г. подобри разхода на гориво (включително с новата електрическа версия), модернизира инфоразвлекателната система и добави още удобства, които се очакват от модерен SUV с шестцифрена цена. През цялото това време той запазва своя офроуд характер, подкрепен от реални възможности.
Ако визията на G-Class не ви допада, вероятно ще бъдете по-щастливи с някой от по-конвенционалните му конкуренти. Но ако харесвате външния му вид, Mercedes продължава да премахва причините, които биха могли да ви накарат да промените мнението си. Просто имайте предвид дали имате достатъчно място на задната седалка и колко силно сте готови да затръшвате вратата си.
Последвайте ни в Google News